Categories: لباس

مد در قرن بیستم

قرن بیستم

در طی قرن بیستم ، مُد دستخوش دگرگونی هایی بنیادین و برق آسا شد. آن چه در آغاز عصرف ناز و نعمتی بود تنها در اختیار و دسترس اقلیتی ثروتمند، اینک در قالب نظامی کمابیش دموکراتیک، پلورالیستی (کثرت-گرایانه) و سخت تأثیرگذار، که تودة مردم در آن مشارکت و با آن پیوند داشتند، تحول می یافت.

تولید انبوه؛ مُدرنیسم؛ پست مُدرنیسم؛ دموکراتیک سازی؛ ارتباط جمعی؛ پلورالیسم (کثرت گرایی / Pluralism)

طی چهارده سال نخست سدة بیستم، مُد هم چنان به ترتیبی ادامه پیدا کرد که با سال های ۱۸۰۰ فرق چندانی نداشت. ساختارهای اجتماعی خشک و انعطاف ناپذیری که از مُد به عنوان امتیاز و حق انحصاری اشارفیت محافظت می کرد، هم چنان پابرجا بود. پاریس و دستورالعمل های صنعت طراحی مُد و لباس هنوز هم مدِ روز را تعریف و تعیین می کردند و پوشاک هنوز در مقیاسی به تولید نمی رسید که آن را به چشم-اندازی دست یافتنی یا دسترس پذیر برای توده ها تبدیل کند.

جنگ جهانی اول

این جنگ جهانی اول و ضربة فاجعه آمیز آن بود که نقطة جدایی افکن واقعی میان قرن ها به شمار می رفت و نوستالژی برای دنیایی زخم خورده و مبهوت که خواهان مُدرنیسم و ترقی بود، مردود نمی نمود.

بعد از جنگ، ماشینی شدن کامل صنعت پوشاک رفته رفته به وقوع پیوست، کارخانه های نساجی و پوشاک، هنگامی که با هدف تولید اُنیفورم های نظامی استانداردشده وارد میدان شدند، ناگزیر دست به خریداری ماشین آلاتی مناسب و کارآمد زدند. به این ترتیب، مصرف کنندة پس از جنگ از صنعتی مؤثرتر و کارآمدتر، که قادر به تولید پوشاک حاضر آمادة قابل تهیه بود، سود می جست.

جنگ جهانی دوم

با ارائة طرح مطلوبیت اقتصادی، کاتالیزور مهم دیگری در اختیار پیشرفت کیفیت و تولید انبوه پوشاک نهاد. این طرح، علاوه بر آن که ضروری به شمار می رفت، در زمینة کیفیت، قیمت و اندازه های معیار سودهای بی شماری را، هم نصیب صنعت پوشاک و هم عموم مردم ساخت.

سال های دهة ۱۹۶۰، در عصر مُدهای یک بار مصرف و زودگذر آغاز شد و با فرارسیدن سدة بیستم، تولید انواع مُد به صورت پرشتاب، و به معنای حقیقی پلورالیستی، انجام می گرفت؛ در این هنگام، انواع پوشاک در نمایندگی های بی شمار با دامنة گسترده ای از قیمت ها و در هر سبک وسیاقی قابل تهیه بود.

عکس های مد

علاوه بر این قرن بیستم به عصر ارتباط جمعی بدل شد. شمار و انواع مجلات مُد روبه افزایش گذاشت و کاربرد عکس های مُد رفته رفته جایگزین استفاده از تصاویر سابق شد. تأثیر این عکس ها به محض آن که ارائه شدند، فوق العاده بود و علاوه بر سهیم کردن بسیاری از افراد در شتاب روزافزونی که به واسطة آن، امکان انتقال مُد از سالن های طراحی مُد و لباس به بازار انبوه فراهم می گشت، دری به جهان دور از دسترسِ مُدهای پاریس و لندن گشود.

از دهة ۱۹۳۰ به بعد، فیلم های سینمایی، تأثیری عظیم بر مُد از خود به ا گذاشتند. لباس ها، مدل های مو و آرایش ستاره های هالیوود به طور گسترده ای اشاعه یافتند و استودیوهای سینمایی در زمینة به کارگیری چارچوب های تجاری، که امکان سودجستن از این میزان شیفتگی به مُدل ستاره ها را فراهم می کرد، شتاب ورزیدند.

از من بپرس 5

Recent Posts

استایل مینیمال

استایل مینیمال به صورت کلی به معنی استایلی است که در آن همه لباس های…

5 سال ago

انتخاب لباس های مردانه

در موقع خرید لباس اولین نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که…

5 سال ago

برای موفق به نظر رسیدن چطور لباس بپوشیم ؟

ظاهر هر فرد تاثیر بسیار زیادی را روی موفق به نظر رسیدن وی دارد .…

5 سال ago

لباس مجلسی چه رنگی بخریم ؟

بیش تر خانم ها در هنگام انتخاب لباس مجلسی از رنگ مشکی استفاده می کنند…

5 سال ago

چگونه رنگ لباس ها را با هم ست کنیم ؟

بیش تر اوقات بیش تر افراد در ست کردن رنگ لباس دچار مشکل می شوند…

5 سال ago

برای یک مهمانی رسمی چه بپوشیم؟

شاید زمانی که با دوستان خود قرار دارید انتخاب کردن لباس ها سخت است و…

5 سال ago