#


مد در قرن بیستم

مد قرن بیستم
1 مارس 2017 بدون نظر 1659 بازدید

مد در قرن بیستم

قرن بیستم

در طی قرن بیستم ، مُد دستخوش دگرگونی هایی بنیادین و برق آسا شد. آن چه در آغاز عصرف ناز و نعمتی بود تنها در اختیار و دسترس اقلیتی ثروتمند، اینک در قالب نظامی کمابیش دموکراتیک، پلورالیستی (کثرت-گرایانه) و سخت تأثیرگذار، که تودة مردم در آن مشارکت و با آن پیوند داشتند، تحول می یافت.

تولید انبوه؛ مُدرنیسم؛ پست مُدرنیسم؛ دموکراتیک سازی؛ ارتباط جمعی؛ پلورالیسم (کثرت گرایی / Pluralism)

طی چهارده سال نخست سدة بیستم، مُد هم چنان به ترتیبی ادامه پیدا کرد که با سال های ۱۸۰۰ فرق چندانی نداشت. ساختارهای اجتماعی خشک و انعطاف ناپذیری که از مُد به عنوان امتیاز و حق انحصاری اشارفیت محافظت می کرد، هم چنان پابرجا بود. پاریس و دستورالعمل های صنعت طراحی مُد و لباس هنوز هم مدِ روز را تعریف و تعیین می کردند و پوشاک هنوز در مقیاسی به تولید نمی رسید که آن را به چشم-اندازی دست یافتنی یا دسترس پذیر برای توده ها تبدیل کند.

جنگ جهانی اول

این جنگ جهانی اول و ضربة فاجعه آمیز آن بود که نقطة جدایی افکن واقعی میان قرن ها به شمار می رفت و نوستالژی برای دنیایی زخم خورده و مبهوت که خواهان مُدرنیسم و ترقی بود، مردود نمی نمود.

بعد از جنگ، ماشینی شدن کامل صنعت پوشاک رفته رفته به وقوع پیوست، کارخانه های نساجی و پوشاک، هنگامی که با هدف تولید اُنیفورم های نظامی استانداردشده وارد میدان شدند، ناگزیر دست به خریداری ماشین آلاتی مناسب و کارآمد زدند. به این ترتیب، مصرف کنندة پس از جنگ از صنعتی مؤثرتر و کارآمدتر، که قادر به تولید پوشاک حاضر آمادة قابل تهیه بود، سود می جست.

جنگ جهانی دوم

با ارائة طرح مطلوبیت اقتصادی، کاتالیزور مهم دیگری در اختیار پیشرفت کیفیت و تولید انبوه پوشاک نهاد. این طرح، علاوه بر آن که ضروری به شمار می رفت، در زمینة کیفیت، قیمت و اندازه های معیار سودهای بی شماری را، هم نصیب صنعت پوشاک و هم عموم مردم ساخت.

سال های دهة ۱۹۶۰، در عصر مُدهای یک بار مصرف و زودگذر آغاز شد و با فرارسیدن سدة بیستم، تولید انواع مُد به صورت پرشتاب، و به معنای حقیقی پلورالیستی، انجام می گرفت؛ در این هنگام، انواع پوشاک در نمایندگی های بی شمار با دامنة گسترده ای از قیمت ها و در هر سبک وسیاقی قابل تهیه بود.

عکس های مد

علاوه بر این قرن بیستم به عصر ارتباط جمعی بدل شد. شمار و انواع مجلات مُد روبه افزایش گذاشت و کاربرد عکس های مُد رفته رفته جایگزین استفاده از تصاویر سابق شد. تأثیر این عکس ها به محض آن که ارائه شدند، فوق العاده بود و علاوه بر سهیم کردن بسیاری از افراد در شتاب روزافزونی که به واسطة آن، امکان انتقال مُد از سالن های طراحی مُد و لباس به بازار انبوه فراهم می گشت، دری به جهان دور از دسترسِ مُدهای پاریس و لندن گشود.

از دهة ۱۹۳۰ به بعد، فیلم های سینمایی، تأثیری عظیم بر مُد از خود به ا گذاشتند. لباس ها، مدل های مو و آرایش ستاره های هالیوود به طور گسترده ای اشاعه یافتند و استودیوهای سینمایی در زمینة به کارگیری چارچوب های تجاری، که امکان سودجستن از این میزان شیفتگی به مُدل ستاره ها را فراهم می کرد، شتاب ورزیدند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *