فیات500؛ خودروی کوچک ایتالیایی به زودی در ایران

فیات500؛ خودروی کوچک ایتالیایی به زودی در ایران

بعد از چند سال غیبت، فیات تصمیم گرفته است که دوباره به ایران بازگردد و بخت خود را امتحان کند. این اتومبیل حدود چهل سال بود در بین خودروهای سواری حضور زنده ای نداشت. فقط مدل سی ینا بود که در بازار وجود داشت و آن هم به مرور زمان از بین رفت. مدل های جدید این خودرو را کمتر در جاده ها دیده ایم و خاطرات این اتومبیل به دهه هفتاد باز می گردد که در ذهن مردمان ایران زمین به جا مانده است. امروزه مدل های کلاسیک این خودرو به نام 131و 132 و یا کوپه128 هستند که تعداد کمی از آن ها را در خیابان ها مشاهده می کنیم. از طرفی دیگر بیشتر این خودروها در قبرستان اتومبیل ها قرار دارند و قرار است که که جای خود را به خودروهایی بدهند که حتی همین خودروهای فرسوده ده ها برابر بیشتر از آن ها می ارزد.

یکی از مدل هایی که فیات قصد دارد آن را وارد بازار کشورمان بکند مدل کوچک و نقلی 500است. این خودرو سال هاست که در بازار جهانی وجود دارد. نخستین باری که این خودرو را روانه بازار کردند در سال 57میلادی بود و تا سال 75میلادی این خودرو تولید می شد. مدل فیات500 بسیار نقلی می باشد و و درازای آن حدود سه متر است. پیشرانه این خودرو 2سیلندر است که گنجایشی 479سی سی دارد. بعد از چند سال درست در پنجاهمین سالگرد معرفی این خودرو، شرکت فیات تصمیم می گیرد که دوباره تولید آن را شروع کند، ولی طراحی آن با بهره گیری از اِلمان های به روز است و بدنه ی آن جدید ولی بر اساس خودرویی قدیمی می باشد.

فیات500

پیشرانه ی این خودرو 0.9لیتری TWIN AIR تا 1.2 و 1.4لیتری عادی، توربو و آبارث می باشد که به بازار ارائه می شود، که توان آن ها به ترتیب برابر است با 69 و 160 اسب بخار. مدل کانورتیبل فیات500 در سال 2009 میلادی به بازار معرفی شد و این خودرو به جز اینکه در ایتالیا تولید می شود در لهستان نیز به ساخت این خودرو پرداخته اند. یکی از نکات منفی ای که راجع به این خودرو در ایران وجود دارد گران بودن آن است و نکته جالب آن این است که مدلی که وارد بازار می شود ضعیف ترین پیشرانه را در بر دارد.

به همین دلیل فروش این خودرو را برای نمایندگان مربوطه دچار اختلال می کند. پس باید منتظر بمانیم تا ببینیم که واکنش بازار چه چیزی می باشد. تنها مزیتی که فیات500 به نسبت دیگر رقیبانش در ایرا ن دارد می توان به شکل ظاهری آن اشاره کرد که کمتر خودرویی را شبیه به آن می توانید در بازار پیدا کنید. این خودرو هم مانند خودرهای دیگر دارای نکات مثبت و منفی است که در زیر به آن اشاره می کنیم.

نکات مثبت:

-جذاب و دل فریب است.
-طراحی آن همانند گذشته است.
-رانندگی با این خودرو لذت بخش است.
-دارای پیشرانه TWIN AIR می باشد.
نکات منفی:
-مدل های پایه ی آن دارای تجهیزات ابتدایی است.
-برای خرید خودرویی گران قیمت است.
-قابلیت اطمینان ضعیف

گرچه این خودرو پیشرانه ی شاداب و سرحالی دارد ولی خیلی سریع نمی باشد. با فرمان سبکی که دارد رانندگی را در شهر سهل و آسان می کند. این خودرو دارای کیسه هوای ایمنی زیادی است و کیفیت آن ترکیبی از مواد خوب و بد است. اگر می خواهید بر روی صندلی راننده بنشینید باید اول تنظیمات آن را درست کنید.
فضایی که اتاق این خودرو دارد بسیار کوچک تر از بقیه رقیبانش است. در مدل های پایه این خودرو از سیستم تهویه مطبوع استانداردی استفاده نشده است.

فیات500

مشخصات فنی

حجم موتور این خودرو 1242سی سی است که توانی برابر با 69اسب بخار در هر 5500دور در دقیقه دارد. گشتاور فیات500، 102نیوتن متر در هر 3000دور در دقیقه است که سرعت 0تا100 آن در گیربکس های اتوماتیک در سیزده ثانیه طول می کشد و آخرین سرعت آن به 160 کیلومتر بر ساعت می رسد. سیستم فنر بندی جلوی این خودرو مستقل و مک فرسون استرات با میله موج گیر است و در عقب دارای محور پیچی می باشد. سیستم ها ترمز این خودرو در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای می باشد.

ابعاد

طول خودروی فیات500، 3546میلی متر، عرضش 1627 میلی متر و ارتفاعی 1488میلی متری دارد که فاصله دو محور آن 2300میلی متر است.حجم باک این خودرو 35 لیتر است و در داخل خودرو از هفت کیسه هوای ایمنی به کار برده شده است.

از من بپرس 2

Recent Posts

ایمنی خودرو در سفر

اگر برای سفر کردن خود را آماده کرده اید بهتر است برنامه ریزی های لازم…

5 سال ago

چرا باتری خودرو خالی می شود ؟

دلیل های خالی شدن باتری خودرو بسیار زیاد است و نمی توان همه آن ها…

5 سال ago

ماشین های پلیس ایران

در همه کشورها ماشین پلیس ها باید از بهترین و با کیفیت ترین ماشین های…

5 سال ago

رولزرویس سوپتیل

رولزرویس سوپتیل از جمله گران ترین خودروهای جهان است .به صورت کلی کمپانی رولز رویس…

5 سال ago

رولزرویس فانتوم

شرکت رولزرویس نسل جدید خودروهای فانتوم در سال 2018  وارد بازار کرده است . این…

5 سال ago

با هوشمندترین خودروی جهان آشنا شوید ؟

در این مطلب می خواهیم با هوشمندترین خودروی جهان که توسط شرکت McLaren عرضه شده…

5 سال ago