کلیسا كوچك ران شامپ
كليساى كوچك ران شامپ
اين اثر <لكوربوزيه>متمركز بر کلیسا ی مقبره ى مريم،نوتر دام دو هات در ١٩٥٧ منتشر شد،سه سال پس از انكه ساختمان و انتشار ان پتيت ميسن تكميل شد.اين مجموعه تا حدى داستان را متفاوت ورايت مى كند.در اينجا توجه به نور مشخص تر مى شود و با معمارى،اولويت مشخص بيشترى در انچه بيشتر ساختاربندى مى شود و در عين حال به شكل قابل توجهى نمايش مبهم ترى از استفاده مرتبط با پروژه را در بر مى گيرد.
در اين رابطه دو مقاله تصويرى،چند طراحى در بر گيرنده جزئيات،قياس و إظهار نظر در مورد نور ساختمان را معرفى مى كنند و تنها پس از اين مرحله است كه تاريخچه ى پروژه به شكل مستقيم ترى در فصل نهايى نمايش داده مى شود از جنبه هاى ديگر نيز كتب مشابه هستند.مانند قبل،خواننده به سفرى طولانى داخل و أطراف ساختمان برده مى شود.مانند قبل،اهميت رابطه ى ساختمان با محل تمركز كامل و مشخص مكرر است.كتاب با استفاده از ساختمان با چشم انداز اغاز و پايان مى يابد.در عين حال،تا زمان طراحى هاى اخر،<ان پتيت ميسن> به مادرش و کلیسا ی كوچك به مريم مقدس اختصاص دارد.
پنجره هاى کلیسا ران شامپ
هر دو مقاله تصويرى ساختمان را از طريق پنجره هاى ان معرفى مى كنند.مورد اول با گرمى از محفظه هاى داراى قاب اغاز مى شوند كه با توصيف مريم مقدس پراكنده شده اند كه خود را به شمال دارد.سه صفحه به شيوه اى اختصاص دارد كه محفظه ها تاريكى عظيم ديوارى را در هم مى شكند كه در ان جاى گرفته اند.
تنها پس از اين جريان است كه جنبه و اثر نمايشى تر روزنه ها در ديوار جنوبى کلیسا پديدار مى شود.در اينجا،شش صفحه متوالى مقصود و مقياس ساختمان و سياه قلم به سبك غار مانند ان را از طريق توصيف اين ديوار نور اشكار مى كند.در تصوير اول نشان مى دهند چگونه نور و نمادهاى مريم مقدس در عمق به نظر زائرانى مى ايند كه زير ان به عبادت مشغول هستند،در مورد ميانى جهانى از نور و سايه هستند كه پنجره هاى خاص تشكيل مى دهند(تركيبى از رنگ،نور،سايه، بافت سطحى،واژه ها،نماد مريم مقدس) مورد پنجم،عكس جداگانه از بالا به سالم کلیسا در طى ارايه خدمات و وجود ازدحام مى پردازد،چگونه سطوح أرام و وسيع بام و ديوار پشتى به عنوان اينه اى براى نمونه سازى نمايشى از ديوار جنوبى عمل مى كنند.و مورد ششم نورپردازي محراب اصلى در ارتباط با ان است.
دیدگاهتان را بنویسید