ورودی سرسرا ، نگاه به سمت شرق و پله ها

ورودی سرسرا ،به سرعت می توان دریافت که در بالای فضای شکل دهی نمایی رو به رودخانه ، خود ساختمان به  عنوان دالان قدیمی برای ورودی عمومی متعادل خود عمل می کند.

یک جفت در براق در یک سمت فضای خالی مرکزی وجود دارد .

در کنار ساختمان L شکل دو طبقه که ارشیو ها و مناطق اداری پشت محل را در خود جای می دهد، اتاق های مطالعه و سایر امکانات امانت دادن کتاب مجموعه ای از پل های موجود در طبقه اول را اشغال می کند که فضای خالی را احاطه می کنند .

در شرق ، این پل ها با فضای جایگیری افراد و از غرب با دو ستون L شکل بسیار تنومند و بزرگ احاطه شده است.

برای کمک به تعیین فضای باغی دارای سایه تاریک که متمرکز بر چمنهای سبز باشد، ارایش کلی پنجره ای را به مقیاس شهر ایجاد می کند، روزنه و دریچه ای بزرگ که به داخل باز می شود.

در داخل این فضا هماهنگی دقیق حرکت از طریق نور و نما ادامه می یابد. در پشت تالار ورودی که تقریبا کامل به این فضا متصل شده است. نور از پنجره بزرگی در سطح بالاتر به پلکان اصلی می تابد.

پلکان یک پنجره است .پنجره، دریچه ای به ارتفاع در که رو به پله های هوایی باز می شود که همان پلکان است. در این ارایش سربالایی به نور و نما و منظره می رسد.

در این سفر ارام نور خیابان (با ریتم ها ی غیر قابل پیش بینی و نور غیره منتظره) تراکم فضایی و محوطه مرتبط امتیازی برای داشتن دریچه ای به سمت نور و فاصله عمیق است.

همان طور که «لکوربوزیه » توصیه می کند، چنین ترکیبی از پلکان پنجره بازدیدکننده را دعوت می کند از نرده های کشتی به سمت منظر و نما بالا برود.

این نمایی است که توصیه می شود، نمایی که فرد تشویق می شود به شکل لفظی ( دری وجود دارد که به سمت عرشه در بالای پلکان باز می شود ) و به لحاظ تصویری ( چشم به دنبال زندگی و نور پشت تاریکی مطلق ) وارد ان شود، قبل از اینکه برگردد و وارد تالار شود.

کتابخانه و امکانات مطالعه که فرد درک می کند، بالای این نما است.

در کنار پلکان با نشستن پشت به گستره ی بالای رودخانه و اب و اسمان ، اما در کنار نمای خیابان (مجموعه ای از مغازه و خانه های قدیمی تر تراس دار ) کتابداران محیط داخل را با ردیف کابینت ها و قفسه ها نظم داده اند.

در این اتاق (با وجود دوپنجره ، یکی که تمام شهر است و یکی که تمام جشم انداز است) تاریخچه شهر در کتب و تصاویر چاپی روایت می شوند کهنمایش ان ها با دیوار بلند خالی سازماندهی می شود که راهروی اصلی را از اتاق های اصلی مطالعه جدا می کند.

از من بپرس 3

Recent Posts

روند اندیشه های معماری

اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…

5 سال ago

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…

5 سال ago

سبک ایرانی اسلامی

با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…

5 سال ago

نقش طراح در یک پروژه چیست؟

این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…

5 سال ago

معماری زمینه گرایی و منطقه گرایی

زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…

5 سال ago

چگونگی قرار گیری مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل

اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…

5 سال ago