رنگ در معماری شامل نکته هایی است، که در این مطلب به آن می پردازیم. از دیدگاه علم فیزیک هیچ چیز وجود ندارد مگر دارای جرم باشد. که بتوان آن رالمس کرد یا تغییر شکل داد. اگر یک شی ء رنگ داشته باشد خود رنگ نیست که دارای یک فرم است. رنگ باعث ایجاد یک جلب نظر لحظه ای برای آن شی ء می شود. ولی خود رنگ یک شیء نیست.
به عبارت دیگر رنگ بازتابی از نور است، که این نحوه بازتاب باعث به وجود آمدن رنگ های مختلف می شود. رنگ ها باعث تغییرات پیرامون روانشناسی، فیزیولوژی و فیزیک می شوند. رنگ در معماری هم از این ویژگی ها جدا نمی شود.
روانشناسی در مورد ذهنیت و دیدگاه نسبت به رنگ صحبت می کند. فیزیک، طیف نوری که از یک سطح گسترده می شود را بررسی می کند. فیزیولوژی هم اتفاقاتی که در این مواقع بین مغز و بقیه ی اعضاء بدن می افتد را بررسی می کند.
مشخصه ای از یک رنگ است که باعث مشخص شدن جایگاه آن رنگ در مراتب رنگی می شود. بر اساس این طول موج ها 150 فام رنگی به وجود آمده اند. که چشم انسان شاهد تشخیص تعداد محدودی از این رنگ هاست. چشم انسان توانایی دیدن رنگ هایی را دارد که طول موج بالایی دارند.
رنگ های قرمز تا بنفش که شامل بلند ترین طول موج تا کمترین طول موج قابل دید برای ما هستند در این دسته قرار می گیرند. به طور کلی برای شناخت رنگ در معماری فام ها مشخص کننده اسم رنگ ها هستند.
از دومین نکاتی که برای رنگ در نظر گرفته می شود. درجه ای از تیرگی و روشنی رنگ است. مثال های عینی این زمینه رنگ زرد است که بیشترین درخشندگی را دارد و در گروه رنگ ها بنفش از کمترین درخشندگی برخوردار است.
هر رنگ که به وسیله ی فام ها قابل تشخیص است. اگر با فام های دیگر ترکیب شود که باعث به وجود آمدن فام های ناخالص می شوند. فام های خالص که شامل رنگ های چرخه رنگ است. معمولا به صورت خالص در طبیعت یافت نمی شوند. به طور مثال رنگ در معماری که ما می شناسیم و زیاد استفاده می کنیم، قهوه ای، اخرایی و کرم است که زیر مجموعه ای از فام قرمز هستند.
زرد،آبی و قرمز را فام های اصلی و اولیه می نامند. زیرا پایه به وجود آمدن رنگ های دیگر هستند. اگر رنگ های اصلی را در دایره رنگ به یکدیگر وصل کنیم شاهد این هستیم که یک مثلث متساوی الاضلاع داریم که راس آن رنگ قرمز، رنگ زرد در راس سمت راست و رنگ آبی در راس سمت چپ قرار دارد. هنگامی که این سه رنگ را با هم ترکیب کنیم رنگ سیاه به دست می آید.
رنگ هایی که در این دسته قرار دارند. شامل رنگ هایی از قبیل نارنجی، سبز و بنفش هستند. که از تلفیق دو فام اصلی به میزان مساوی بدست می آیند. این رنگ ها شامل نارنجی، سبز و بنفش هستند.
این گروه از رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی به وجود می آیند. برای نمونه رنگ فیروزه ای از ترکیب رنگ های آبی که از دسته فام های اصلی است با رنگ سبز که از فام های فرعی است به وجود می آید.
این گروه از رنگ ها که شامل رنگ سفید، سیاه، خکستری، بژ و قهوه ای هستند در گروه رنگ های خنثی قرار دارند. از نظر روانشناسی رنگ سیاه القا کننده حس قاطعیت و رسمی بودن است. رنگ سفید نمایان کننده حس پاکی و خلوص است.
اگر رنگ را اصلی ترین و مهم ترین وسیله برای ابراز مفهوم ها و حالات بدانیم. در بخش بصری رنگ ها حرارت آن ها را می توان تشخیص داد که شاید عامل عجیبی باشد.رنگ آبی و قرمز بین پنج تا هفت درجه اختلاف حرارت دارند. از این عوامل می توان برای بوجود آوردن تاثیرات مختلف در فضاها استفاده کرد.
شکل ها هم در کنار رنگ ها دارای مفهوم هایی هستند. سه شکل مثلث، مربع ودایره نیز مانند سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد در گروه اصلی انتقال مفاهیم قرار دارند.
اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…
گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…
با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…
این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…
زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…
اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…