#


روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

روانشناسی-رنگ ها
31 اکتبر 2018 بدون نظر 1883 بازدید

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

شناخت رنگ ها و چگونگی استفاده از آن ها در محیط های مختلف بسیار مهم است. گرافیک یک محیط بسیار تاثیر گذار بر روحیه انسان ها خواهد بود زیرا یک جلوه بصری به انسان می دهد. رنگ ها می توانند احساس سلامتی، ناراحتی و … را در انسان ایجاد کنند و همین طور خصوصیاتی از رنگ ها مانند تاریکی، روشنی، گرمی و … هم به استنباط از یک فضا تاثیر می گذارد. مثلا یک اتاق بزرگ با رنگ های تیره کوچکتر به نظر می آید و یا یک اتاق کوچک با یک رنگ مناسب بزرگتر به چشم می آید. تاثیر گذاری بر افکار می تواند باعث ارتقاء بنیه انسانی، جلب توجه و هماهنگی محیط و کار انجامی در محیط باشد.

توضیحات کلی رنگ ها

1. رنگ های گرم دارای طول موج بالایی هستند این به این معناست که جلوه بصری بیشتری دارند و در مقابل آن رنگ های سرد هستند که طول موج کمتری دارند و کمتر از رنگ های گرم به چشم می آیند.

2. رنگ های گرم تحرک و جنبش را به همراه دارند و باعث ایجاد هیجان ذهنی می شود. رنگ های سرد برای ایجاد آرامش مناسب است و یک ثبات ذهنی را به ارمغان می آورد.

3. بیش ترین تاثیر رنگ ها به خاطر میزان تیرگی و روشنی آن هاست . رنگ های گرم روشن اگر در سطوح بالا قرار گیرند محرک هستند و اگر در سطوح پایین فضا قرار گیرند اثر مرتفع کنندگی دارند.

4. رنگ های درخشان سبک تر به نظر می آیند.

5. اجسام با رنگ روشن بزرگتر از اندازه واقعی یشان به چشم می آیند.

6. اجسام با رنگ روشن در محیط های تیره بزرگتر دیده می شود و اجسام با رنگ تیره در محیط روشن کوچکتر به نظر می آیند.

روانشناسی رنگ ها به صورت مجزا

رنگ قرمز:

این رنگ سیتم عصبی را فعال می کند اثر سمپاتیک دارد یعنی فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می برد. این رنگ شادابی و هیجان را به همراه دارد و برای فضای بازی کودکان و ترغیب آن ها به اجتماعی شدن کاربرد دارد. این رنگ شدید ترین رنگ است و قدرت تخیل را بیشتر می کند.

رنگ زرد:

تحریک کننده ذهن و هوش است. پژوهشگران معتقدند که رنگ زرد خوشحالی را به همراه دارد و همچنین تحریک کننده ذهن است. این رنگ در کنار رنگ سفید ملایم تر و کم اهمیت تر می شود ولی بر خلاف رنگ سفید در کنار رنگ سیاه قدرت بصری بیشتری پیدا می کند.

رنگ آبی:

از اهمیت بالایی بر خوردار است و رنگی ست که بیشترین استفاده در طبیعت را دارد و تجربه این رنگ در طبیعت بیانگر آن است که به کسب آرامش، درمان تنش و اضطراب کمک می کند. این رنگ در تضاد با رنگ قرمز است و فضا ها را بزرگتر نمایش می دهد ولی این عامل هم ارتباط مستقیم با تیرگی و روشنی رنگ آبی دارد. آبی رنگی است با ژرفای عمیق که تاثیرات عمیقی را در روح انسان به جای می گذارد و در برابر ناراحتی های عفونی که با تب همرا هستند توصیه می شود.

رنگ سبز:

رنگ سبز تعادل را به همراه دارد . این رنگ باعث رفع خستگی و ایجاد نشاط می شود . این رنگ تاثیر زیادی بر روی سیستم عصبی دارد . بر خلاف رنگ قرمز فشار خو ن را کاهش می دهد . رنگ آبی و سبز از رنگ هایی هستند که شما می توانید در محیط بیمارستان زیاد ببینید هم آرامش بخش است و هم خطای دید را برای انجام امور پزشکی کم می کند.

رنگ مهمتر است یا فرم؟

از نظر محققان رنگ بیش از هرچیزی عواطف و احساسات انسانی را بر می انگیزد و در موازات آن خطوط طراحی و یا فرم کیفیت ذهن طراح را نشان می دهد. از شروع زندگی انسان یعنی در همان دوران کودکی عکس العمل های کودک به رنگ بیش تر از فرم یک جسم یا محیط است این عامل می تواند نشانه ای از اهمیت رنگ ها باشد.

رنگ های گرم و سرد

رنگ سرد و یا گرم اصطلاحی ست که به دمای رنگ بر می گردد. رنگ های گرم اصلی زرد و قرمز هستند. رنگ های سرد عمیق و آرامش بخش اند، رنگ های آبی و فیروزه ای سردترین رنگ ها هستند.

رنگ های خنثی

سفید، سیاه و خاکستری در گروه رنگ های خنثی قرار دارند. بار عاطفی و روانی به همراه ندارند چون نه سردند و نه گرم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *