نورپردازی در کتابخانه
نورپردازی در کتابخانه
اگر چنین ساختمانی با نور روشن شده ، دسترسی بالقوه به نور طبیعی مشخصا موضوع اصلی است. تاریخچه ی طولانی کتابخانه ها به عنوان فضاهایی که با نور روز روشن می شوند، آموزه های بسیار مفیدی را در مورد اصول نورپردازی با نور طبیعی ارایه می دهد و می تواند شرایط محل، اندازه نسبی و ارزش مجموعه کتاب و روند مطالعه را مشخص می کند که برای ان ها راهکار نور پردازی با نور طبیعی ویژه مناسب است.
همان طور که این تاریخچه نشان می دهد، نورهای جانبی ، نورهای حاصل از پنجره های بتم و نور تامینی از سقف ها، به تنهایی یا در تلفیق به شکل دهی موقعیت محل کتابخانه کمک می کند و نوع انتخاب محل و نما و درجات ارتباط نزدیک و یا تبلیغ را مشخص می کند که در دسترس خوانندگان هستند . همچنین نشان می دهد چگونه ساختاربندی نور روز می تواند قابلیت مسیریابی را در نوع بهبود بخشد که اغلب تمایل دارند پرپیچ و خم باشند.
ایا امکان دارد بگوییم نور مناسب کتابخانه چگونه باید باشد؟
واقعیت این است که افراد دارای گزینه های متفاوتی در مورد مکانی عمومی و مناسب برای مطالعه هستند ( به ویژه در ارتباط با دسترس بودن نما یا رابطه ی نزدیک ) نشان می دهد که چارچوب بندی نور از دیدگاه کاربران نیاز است که عملکرد ساده ای نیست. می توان با بررسی اصول اولیه و بازنگری عملکردهای بصری متفاوت و نوع نگاهی مشخص می شود که این نور نیاز دارد پرورش دهد:
1.دیدن اتفاقی جهت مسیریابی فضا یا ارتباط با سایرین
2.دیدن متمرکز ، دیدن و تفکر ، مطالعه، متمایز ساختن جزئیات مناسب ( نیاز به چند مورد جداسازی از محیط ، تمایل به تعیین قلمروی بصری )
3.نگرش اما نه دیدن (رویا بینی ، بازتاب داشتن )
4.بررسی برای یافتن چیزی که بررسی فضای بصری و سپس جای دادن شئ در ان (جستجو)
دیدگاهتان را بنویسید