#


فولیکولیت: علل به وجود آمدن آن ، علائم وجود آن و درمان سریع آن

جوش
25 جولای 2017 بدون نظر 2859 بازدید

فولیکولیت: علل به وجود آمدن آن ، علائم وجود آن و درمان سریع آن

فولیکولیت یک اختلال نسبتا شایع پوستی است که ناشی از التهاب و عفونت در فولیکول های مو است. انواع فولیکولیت شامل جای ریش تراش ها، خارش جوش و خارش سر و صورت است.

فولیکول یک حفره پوستی کوچک است که از آن رشد مو می کند. هر موی بر بدن انسان از فولیکول های خود رشد می کند.

در حالی که فولیکولیت ممکن است در هر قسمت از بدن ظاهر شود (به غیر از لب ها، کف دست و کف پا)، آن بیشتر به دست ها، پاها، باسن، اندام تناسلی، قفسه سینه، پشت، سر و صورت ضربه می زند. این وضعیت به عنوان ریزش های کوچک قرمز دیده می شود که ممکن است یک نوک سفید و پررنگ داشته باشد.

اگر چه ناخوشایند، فولیکولیت یک بیماری نسبتا بی ضرر است که می تواند در همه سنین تاثیر بگذارد.

 

فولیکولیت عموما ناشی از عفونت باکتریایی، معمولا استافیلوکوک اورئوس یا استاف است. با این حال، عفونت های قارچی، ویروس ها و آسیب های فیزیکی به فولیکول می تواند به فولیکولیت کمک کند.

فولیکولیت مرتبط است با:

اصلاح
نوارتنگ موی
لباس تنگ
موهای زائد
لباسهایی که پوست را ساییده می کند
عرق و یا محصولات شخصی که باعث تحریک فولیکول می شوند
مواد چسبنده به پوست، مانند روغن قیر و روغن
پوشش پوست با موارد غیر تنفسی مانند نوار یا پلاستیک
شرایط پوست، مانند آکنه یا درماتیت
جراحات پوستی، از جمله برش ها یا نیش حشرات
با استفاده از یک وان حمام و استخر بی نظیر
یک برش آلوده یا زخم (که اجازه می دهد تا باکتری ها به فولیکول های مو در اطراف گسترش یابد)
سیستم ایمنی ضعیف ناشی از شرایطی مانند اچ آی وی یا سرطان
اضافه وزن یا چاقی
مصرف طولانی مدت بعضی از داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها یا کرم های استروئید

علائم و عوارض

در مراحل ابتدایی، فولیکولیت ممکن است مانند یک بثور، یک پچ کتک قرمز کوچک، یا جوش های زرد و سفید یا سفید باشد. با گذشت زمان، این می تواند به فولیکول های مو در اطراف گسترش و پیشرفت به زخم پوسته پوسته شود.

جوش

این وضعیت می تواند بر روی یک یا چند فولیکول تأثیر بگذارد و ممکن است مدت کوتاهی (حاد حاد) یا طولانی مدت (مورد مزمن) باشد.

نشانه ها و علائم عبارتند از:

جوش های کوچک قرمز
جوش های سفید سر
زخم کف پا
زخم خفیف
پوست سرخ
پوست ملتهب
خارش
سوزش
حساسیت
درد
ورم
تب خفیف

عوارض جانبی

اگرچه فولیکولیت تهدید کننده زندگی نیست، ممکن است برخی از عوارض ایجاد شود. این شامل:

پوکی استخوان – زیر پوست جوش می زند
زخم ها یا تکه های تیره
ریزش مو دائمی به علت آسیب فولیکول
عفونت های فولیکولی عود کننده
عفونت هایی که به مناطق دیگر گسترش می یابد
سلولیت – عفونت پوست

انواع فولیکولیت

اشکال مختلف فولیکولیت وجود دارد که می تواند سطحی یا عمیق باشد. فولیکولیت عمیق بیشتر از فولیکول مو موثر است و علائم شدیدتری دارد.

فولیکولیت سطحی

فرم های سطحی عبارتند از:

فولیکولیت باکتریایی. نوعی از فولیکولیت معمولی است که توسط جوش های پر از خفیف که خارش دارند مشخص می شود. این نوع معمولا توسط یک عفونت استاف که به طور معمول بر روی پوست زندگی می کند اما به بافت های عمیق تر از طریق یک زخم یا دیگر آسیب های پوست وارد می شود، ایجاد می شود.
Pseudofolliculitis barbae. این نوع فولیکولیت به علت خارش سر و صدای آرامبخشی نیز به علت ریزش مو به وجود می آید. این تا 60 درصد مردان سیاه پوست و دیگران با موهای فرفری را تحت تاثیر قرار می دهد. این ممکن است در افراد ناحیه تناسلی نیز تاثیر بگذارد.
Pseudomonas folliculitis. به طور معمول به عنوان فولیکولیت وان داغ شناخته شده است، این به علت نوع باکتری (pseudomonas) است که در استخر و حمام یافت می شود که در آن سطح کلر و تعادل pH به اندازه کافی تحت نظارت نیست. علائم معمولا در عرض 72 ساعت در معرض قرار می گیرند و بیشتر در مناطقی از بدن که با یک لباس شنا یا پشت پاها پوشانده می شود. علائم جزئی می تواند در عرض 5 روز بدون درمان درمان شود.
فولیکولیت پیتروسپوروم عفونت مخمر پوست که منجر به ضایعات مزمن و قرمز و خارش می شود. این بیشترین تاثیر را روی صورت و بدن فوقانی دارد و به ویژه در بزرگسالان و بزرگسالان مردان شایع است.

فولیکولیت عمیق

فرم های فولیکولیت عمیق عبارتند از:

سیکوزس بره. شکل عمیق خارش سر و صدای دارچین که می تواند باعث بروز آلرژی و ریزش موی دائمی شود.
جوش می زند باکتری استاف که عمیقا فولیکول را آلوده می کند و منجر به جوش (furuncles) می شود که متورم شده و پر شده است. آنها همچنان بزرگتر می شوند و تا زمانی که پارگی و تخلیه می شوند، بسیار دردناک می شوند. خوشه های جوش (به نام carbuncles) باعث علائم شدیدتری نسبت به جوش های مختلف می شوند. مضراب ممکن است از جوشان بزرگ یا carbuncles ایجاد شود.
فولیکولیت گرم منفی. افراد مبتلا به آکنه که در درمان طولانی مدت آنتی بیوتیک هستند ممکن است این شکل عمیق فولیکولیت را تجربه کنند، زیرا آنتی بیوتیک ها بر تعادل باکتری در پوست تأثیر می گذارد. این وضعیت معمولا هنگامی پاک می شود که یک فرد به درمان آنتی بیوتیک خود ادامه دهد.
فولیکولیت ائوزینوفیل افراد مبتلا به ایدز ضعیف کنترل، اواخر مرحله ایدز یا سرطان بیشتر به این شکل از فولیکولیت مبتلا می شوند. علائم شدید و مکرر هستند و می توانند باعث ایجاد هیپرگمپ شدن (تکه های تیره پوست) شوند. علت ناشناخته است، اما برخی محققان معتقدند که ممکن است یک عصاره فولیکول مو از علل اصلی فولیکولیت ائوزینوفیلی باشد.

تشخیص

پزشکان تمایل به تشخیص فولیکولیت بر اساس یک معاینه فیزیکی دارند. پزشک ممکن است پوست را بررسی کند، علائم را بررسی کند و سابقه پزشکی و خانوادگی فرد را بررسی کند.

آنها ممکن است یک سواب پوست آلوده بگیرند تا آزمایش کنند که کدام باکتری یا قارچی فولیکولیت را ایجاد کرده است.

در موارد نادر، ممکن است نیاز به بیوپسی پوست باشد تا علت دیگر را از بین ببرد.

درمان

درمان فولیکولیت بر اساس نوع و شدت بیماری متفاوت است.

موارد خفیف اغلب نیاز به درمان خانگی دارند. با این حال، موارد شدید یا عود کننده ممکن است به دارو یا درمان های دیگر نیاز داشته باشد.

درمان های موجود عبارتند از:

داروی

انواع داروها برای فولیکولیت در دسترس است. آنها می توانند برای درمان عفونت های باکتریایی یا قارچی، بسته به علت بیماری، تجویز شوند. داروهای ضد التهاب نیز توصیه می شود.

فرم داروها عبارتند از:

کرم های آنتی بیوتیکی موضعی
آنتی بیوتیک های خوراکی
کرم ضد قارچی موضعی
شامپو ضد قارچ
ضد قارچی دهان
کرم استروئید
کورتیکواستروئیدهای خوراکی

درمان با استفده از نور

با توجه به برخی تحقیقات، درمان نور و یا فتودینامیک درمان می تواند به بهبود علائم فولیکولیت عمیق کمک کند.

نور درمان در بعضی موارد برای درمان آکنه استفاده می شود و از نور و مواد شیمیایی برای کشتن باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها استفاده می کند.

لنز

گاهی اوقات یک پزشک با یک برش کوچک در ضایعات برای تخلیه چرک یک جوش یا کربونکل را تخلیه می کند. هدف این است که درد کاهش یابد و بهبود زمان صورت گیرد.

حذف موهای با استفاده از لیزر

لیزر درمان ممکن است به کاهش فولیکولیت کمک کند و عفونت را درمان کند. فولیکول های مو را از بین می برد، بنابراین نمی توانند ملتهب یا آلوده شوند.

برای به دست آوردن نتایج، معمولا برای درمان های مختلف لازم است.

درمانهای خانگی

تعدادی از داروهای خانگی در درمان فولیکولیت و علائم آن بسیار موثر هستند. آنها عبارتند از:

فشرده و گرم قرار دادن .یک فشردن و گرم کردن در ناحیه آسیب دیده می تواند خارش را کاهش دهد و موجب از بین رفتن آن شود. برای فشردن، به راحتی یک پارچه را در آب گرم بشویید و آب بیش از حد را از بین ببرید. برای پوست تا 20 دقیقه اعمال کنید. به اندازه لازم تکرار کنید
محصولات بی نظیر. چندین کرم، ژل و شستشوی موضعی برای فولیکولیت بدون نسخه تجویز می شود.
بهداشت خوب شستن ناحیه آسیب دیده دو بار در روز با یک صابون ملایم به کاهش عفونت کمک می کند. همیشه از دست های پاک استفاده کنید. شستشو توصیه نمی شود زیرا ممکن است موجب تحریک بیشتر پوست شود. استفاده از یک حوله تمیز برای خشک کردن. بعد از استفاده، تمام حوله ها را بشویید تا خطر انتقال عفونت را کاهش دهید.
حمام آرام بخش. خیساندن در یک وان آب گرم ممکن است به کاهش خارش و درد ناشی از فولیکولیت کمک کند. اضافه کردن بلغور جو دوسر یا یک محصول مبتنی بر بلغور جو دوسر می تواند مفید باشد، زیرا تحقیقات نشان می دهد که دارای خواص ضد التهابی است. در عوض، یک فنجان نوشابه نوشابه به حمام نیز ممکن است علائم را کاهش دهد. بعد از حمام پوست را کاملا خشک کنید.
محافظت از پوست از پوشیدن لباس های تنگ و یا تحریک کننده اجتناب کنید، خطر ابتلا به پوست را به مواد شیمیایی خشن و محصولات مراقبت از پوست کاهش دهید و سعی کنید محدود کردن اصلاح و ترمیم کردن به جای آن که امکان پذیر باشد. هنگام اصلاح، از یک روان کننده استفاده کنید و تیغه را تمیز و تمیز نگه دارید.

جلوگیری

برای جلوگیری از فولیکولیت، جلوگیری از یا کاهش قرار گرفتن در معرض علل بیماری که شامل:

لباس تنگ
لباس های تحریک کننده
مواد شیمیایی شدید و یا محصولات مراقبت شخصی آزار دهنده است
تکنیک های اصلاح نادرست
ابزار تراشیدن بتنی یا غیره
حمام های گرم و استخر های نامناسب تحت درمان قرار می گیرند
پوشیدن لباس های خیس دار به مدت زیاد

در صورت مصرف دارویی که خطر ابتلا به فولیکولیت را افزایش می دهد، فرد نیز باید از شرایط درمانی پزشکی برخوردار باشد و با پزشک صحبت کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *