#


دندان هایی زیبا بدون کامپوزیت

زیبایی دندان
7 ژوئن 2017 بدون نظر 1259 بازدید

دندان هایی زیبا بدون کامپوزیت

دندان هایی زیبا بدون کامپوزیت

اگر می پندارید که مشکلی در ظاهر دندان هایتان وجود دارد و دوست دارید لبخند زیبایی داشته باشید باید به یک دندان پزشک ماهر و محبوب مراجعه کنید تا بتواند با توجه به مشکل دندان هایتان روش خاصی را برای از بین بردن آن مشکل در نظر بگیرد . ما امروز چند روش زیبا کردن دندان ها به وسیله دندان پزشک را برای شما عنوان می کنیم .

باندینگ یا پیوند دندان

در روش پیوند دندان صمغی که با دندان همرنگ است استفاده شود و با نور خاصی این صمغ سفت شده و در نهایت به دندان می چسبد . این روش برای ترمیم دندان های شکسته و تغییر شکل دندان می تواند بسیار مفید و مؤثر باشد . در روش باندینگ و یا پیوند دندان ، دندان ها با ماده پر کننده دندان یا آمالگام نقره ای نیز می توانند پر شوند .

روش ونیر یا روکش کردن دندان

سفیدی دندان

سفیدی دندان

در این روش از ونیرها که نازک بوده و همرنگ دندان می باشند استفاده می شود که سطح جلویی دندان ها را می پوشاند . این روکش ها می توانند موجب تغییر رنگ دندان و یا تغییر شکل آن ها بشوند اما این فرآیند قابل برگشت نبوده و نمی توان آن ها را برداشت و جدا کرد .

ونیرهایی که از جنس چینی می باشند بسیار بهتر از ونیرهایی از جنس صمغی هستند و در برابر بروز لکه ها مقاوم تر هستند و بازتاب نور در نیروهای چینی شبیه بازتاب نور در دندان های طبیعی می باشد . ونیرهای صمغی نازکتر بوده و قبل از اینکه بر روی دندان قرار بگیرند باید مقدار کمی از دندان را برداشت . همیشه بهتر است در مورد نوع ونیری که استفاده می شود از دندان پزشک خود سوال کنید .

تا ج گذاری روی دندان

تاجی که بر روی دندان گذاشته می شود به عنوان کلاهی برای آن استفاده می شود . آن زمانی که دندان ضعیف شده و یا به مقدار زیادی تخریب می شود برای بهبودی شکل ، اندازه و ظاهر دندان از تاج استفاده می کنند . بیشتر تاج دندان ها به مدت 5 تا 15 سال باقی می مانند . جنس تاج ها از فلز ، چینی متصل به فلز ، صمغ و یا سرامیک می باشد . قبل از اینکه تاج بر روی دندان قرار بگیرد دندان را کمی تراش می دهند و پس از آن تاج ب روی دندان چسبانده می شود و به طور کامل دندان را پوشش می دهد .

میناکاری دندان

یکی از روش های سریع و بدون درد که بر روی دندان انجام می گردد میناکاری می باشد . این روش برای از بین بردن عیوب کوچک مانند دندان های ناهموار و یا دندان های روی هم قرار گرفته استفاده می گردد . در این روش نتیجه سریع به دست آمده و هیچ نیازی به بیهوشی نیست . در اغلب موارد به همراه مینا کاری سفید کردن دندان ، روکش کردن و باندینگ نیز انجام می گردد .

ارتودنسی

ارتودنسی

ارتودنسی

یکی از راه های اصلاح دندان های کج و ناهموار روش ارتودنسی می باشد . سیم های ارتودنسی به دندان ها فشاری مداوم وارد می کنند و به صورت آرام دندان ها را د ریک ردیف قرار می دهند . همان گونه که دندان با فشار وارد شده حرکت می کند حفره استخوان دندان هم تغییر شکل پیدا می کند .

انواع سیم دندان یا بریس

با وجود اینکه هنوز هم بریس های فلزی وجود دارند برخی افراد ترجیح می دهند که از انواع نامرئی آن ها استفاده کنند . براکت های بریس یا قسمتی که به دندان متصل می گردد می تواند شفاف ، هم رنگ دندان و یا حتی رنگی باشند . همچنین می توان آن ها را به پشت دندان متصل کرد که دیده نشوند . بریس های نامرئی از یک سری قالب های پلاستیکی شفاف تولید شده اند که به تدریج دندان ها را در یک ردیف قرار می دهند .

سفید کردن دندان

انواع مختلف سفید کننده هایی که برای دندان وجود دارند عبارتند از : خمیر دندان ، ژل دندان ، چسب ها و مواد سفید کننده ای که دندان پزشک به دندان ها می زند . باید در نظر داشته باشید که این سفید کننده ها برای تمام افراد خوب نیستند . این مواد سفید کننده برای افرادی که سالم بوده و دندان های سالمی نیز دارند می تواند مفید و خوب باشد .

کامپوزیت دندان یا پرکردن

پر کردن دندان ها گاهی به دلیل خرد شدن نیاز به جایگزین دارد . بسیاری از افراد آمالگام نقره ای را با کامپوزیت هم رنگ دندان تعویض می کنند و با این کار کمک فراوانی به زیباتر شدن دندان هایشان می کند . برخی از افراد هم این نگرانی را دارند که آمالگام نقره ای حاوی جیوه باشد و از آن جا که برای سلامتی خطر دارد ترجیحاً از کامپوزیتی که هم رنگ دندان باشد استفاده می کنند . در پر کردگی های کوچک کامپوزیت به خوبی عمل خواهد کرد .

شکل گیری مجدد لثه

به کارگیری این روش در مواقعی که دندان ها بسیار کوچک بوده و یا خط لثه ناهموار است سودمند می باشد . مقدار کوچکی از بافت لثه و اگر لازم باشد بافت استخوانی اضافی براشته شده تا دندان ها بیشتر دیده شوند .

ایمپلنت دندان

ایمپلنت

ایمپلنت

بسیاری از افراد بنابر دلایل مختلفی همچون پوسیدگی دندان ، عفونت و التهاب لثه و جراحی دندان ، دندان های خود را از دست می دهند . ایمپلنت دندان که از تیتانیوم ساخته می شود به جای ریشه دندان قرار می گیرد . ایمپلنت ها یک پایه قوی برا یدندان های مصنوعی دائمی و یا دندان های مصنوعی قابل حمل یا روکش ها به شمار می روند .

دندان مصنوعی

افرادی که فاقد دندان و بافت افراد دندان هستند می توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند . دندان های مصنوعی بر دو نوع اند : کامل و جزئی .
زمانی از دندان مصنوعی کامل استفاده می گردد که فرد به طور کامل دندان هایش را از دست داده باشد . اما هنگامی که هنوز تعدادی دندان های سالم وجود داشته باشد از دندان مصنوعی جزئی اشتفاده می گردد .

بریج دندان

هنگامی که دندانی کشیده شود برای جایگزینی آن دو دندان مجاور ناحیه بدون دندان به عنوان پایه در نظر گرفته شده و ناحیه وسط پر می شود . به این روش که یک پارچه بوده و سه دندان یعنی دو دندان پایه و یک دندان وسط متصل به یکدیگر هستند و دندان ساختگی میان این دو روکش قرار می گیرد . این دندان های ساختگی می تواند از جنس طلا ، آلیاژ ، چینی و یا ترکیبی از این مواد باشد . بریج ها نقش حمایت کنندگی دندان های طبیعی و یا ایمپلنت ها را برعهده دارند و برای درمان بی دندانی تولید می شوند .

پیوند لثه

ریشه دندان به علت تخریب لثه ممکن است نسبت به غذاها و یا مایعات سرد و گرم دچار حساسیت بشود و ممکن است دندان ها ظاهری دراز داشته باشند . از بین رفتگی لثه می تواند باعث پوسیدگی ریشه دندان شده و استخوان های دندان از دست برود و در نهایت از دست دادن دندان ها را موجب می شود . پیوند بافت نرم که بافت لثه سالم را ازیک منطقه دهان به منطقه دیگر حرکت می دهد می تواند تخریب لثه و نابودی استخوان دندانی را متوقف سازد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *