#


بیماری پیسی و یا برص

بیماری پیسی
11 فوریه 2017 بدون نظر 2280 بازدید

بیماری پیسی و یا برص

علایم لکه های سفید

نشانه­ ی خاص  بیماری پیسی ، بروز لکه­ های سفید یا شیری رنگ در بدن است و باید گفت به غیر از بین زیبایی، هیچ عوارضی برای سلامت بدن ندارد. این لکه­ در مچ یا پشت دست­ها، انتهای انگشتان، بازو، گردن، لب­ها، روی پلک چشم و صورت، نواحی تناسلی، ران­ها و گاهی تمام نقاط بدن دیده می­شود.

دلیل پیدایش برص

تا امروز دلیل خاصی برای این بیماری شناخته نشده است اما متخصصان معتقدند:

سلول­های عصبی که به طور غیرطبیعی فعال شده­اند، ممکن است با تولید مواد سمی به سلول­های رنگدانه­ساز اسیب برسانند.

سیستم ایمنی بدن ممکن است در موقع دفاع از بدن در مقابل یک ماده­ی خارجی، رنگدانه­ی پوست را نیز از بین ببرد.

سلول­های رنگدانه ­ساز ممکن است عامل از بین رفتن خودشان باشند. یعنی زمانی که رنگدانه در حال ساخه شده است، مواد زایدی نیز در کنار آن تولید می­شوند که سمی بوده و قادر به از بین بردن خود سلول­هاست.

وجود یک نقص ارثی موجب حساس شدن سلول­های رنگدانه­ ساز به آسیب و در نتیجه از بین رفتن آن­ها می­شود.

از دیدگاه طب سنتی، این مشکل در نتیجه­ی اختلالات کبدی به وجود می­آید که در نتیجه­ی نامناسب بودن مصرف خوراکی­ها و همچنین شرایط روحی و جسمی فرد است.

آشفتگی­های عصبی و هیجانی، ترس و نگرانی و سوء عمل غده­ی تیرویید می­توانند در ایجاد برص نقش داشته باشند.

پیسی چگونه پیشرفت می­کند ؟

وسعت، دوره و شدت از دست رفتن رنگدانه در اشخاص مختلف، متفاوت است.

افرادی که پوست روشنی دارند معمولاً در تابستان متوجه تفاوت رنگ بین نواحی مبتلا و سایر نقاط سالم پوست که برنزه شده، می­شوند. پیسی درا فراد با پوست تیره بسیار واضح­تر است.

در موارد شدید ممکن است رنگدانه در همه جای پوست از بین برود و پوست یکسره سفید شود. هیچ راهی برای پیش­گویی این که هر فرد چه قدر رنگدانه از دست خواهد داد یا این که بیماری چه قدر طول خواهد کشید وجود ندارد.

پیسی معمولاً با از دست رفتن ناگهانی رنگدانه در یک نقطه از پوست شروع می­­شود که می­تواند ادامه یابد یا خود به خود متوقف شود.

بازگشت خود به خودی رنگ به لک­های سفید شده خیلی به ندرت اتفاق می­افتد. بعضی از بیماران که تصور می­کند بیماری­شان خوب شده، در واقع تمام رنگدانه­ی پوست خود را از دست داده و پوست­شان یک دست سفید شده است.

اگرچه رنگ پوست این افراد یک دست سفید شده ولی آن­ها باز هم به پیسی مبتلا هستند.

راه­های درمان

تا امروز تحقیقات فراوانی در مورد این بیماری و روش­های درمانی آن انجام شده اما هنوز نتیجه­ی مثبتی به دست نیامده است؛ البته طب سنتی راهکارهایی را برای بهبود این بیماری ارایه کرده است.

دوری از نور آفتاب و استفاده از سایبان برای صورت و دستکش برای دست­ها به صورتی که دست­ها و صورت با نور مستقیم آفتاب ارتباط نداشته باشند. از کرم­های ضدآفتاب سفید گیاهی استفاده کنید.

شست­و­شوی پوست با آب سرد به خصوص در فصل گرما و استفاده از صابون­هایی مانند صابون­های گلیسیرینه مفید است.

غازیاغی یکی از مفیدترین داروهای خوراکی برای این بیماری است. فصل رویش این گیاه و استفاده از آن در ماه اردیبهشت است. غازیاغی از سبزی­های خوشمزه و مفیدی است که بسیاری آن را در آش یا هرماه برنج می­پزنند.

بهتر است هر سال در فصل بهار، مقداری از آن را تهیه و خشک کرده و در بقیه­ی سال همراه غذاها، سوپ و آش میل کنید. برای شروع درمان برص یا غازیاغی باد ابتدا از آش­های خنک مثل آش غوره مصرف کرد.

بعد از خوردن آش در وعده­ی نهار، 10 گرم گل قند میل کنید و تا پنج روز این کار را ادامه دهید.

روز پنجم تا دهم، 10 گرم گل سرخ پاک کرده را با آب دوغ خیار مخلوط و میل کنید. سپس 10 گرم غازیاغی خشک را بسایید و با عسل مخلوط و میل کنید تا بیماری برطرف شود.

در صورتی که دسترسی به غازیاغی تازه دارید، مقداری از آن را کوبیده و با دانه­ی خشخاش آسیاب شده به صورت میر شب­ها روی لکه­ ها قرار داده و روز بعد شست­وشو دهید.

برای پیشگیری از گسترش پیسی چه می­توان کرد؟

 

از آن­جایی که علت این بیماری شناخته نشده، راه مؤثری برای پیشگیری از آن وجود ندارد. نقش استرس­های روحی در ایجاد یا تشدید بیماری قطعاً مشخص نشده است.

برخی بیماران ایجاد لکه­های سفید را بعد از یک فشار فیزیکی یا روحی گزارش می­دهند. در برخی بیماران هرگونه آسیب پوست (سوختگی، زخم، خراشیدگی و ضربه­های مکرر) موجب پیدایش لک­های پیسی در محل آسیب می­شود.

این دسته از بیماران باید در مراقبت از پوست خود دقت بیشتری کنند.

تذکر

غازیاغی و عسل هر دو گرم هستند، برای جلوگیری از بروز حرارت در افراد گرم مزاج، از خوراکی­ها و خنک­هایی مثل خاکشیر استفاده کنید و از خوردن لبنیات و ترشی­جات سرکه­ای از روز دوم بپرهیزید.

20 گرم پودر زنیتان را در نیم لیتر آب بجوشانید و بعد از غذا با یک استکان عسل میل کنید. بعضی­ها معتقدند که اگر تفاله­ی آن نیز روی لکه­های برص گذاشته شود، مفید است.

برگ سنا را در سرکه بپزید تا به صورت ژل درآید. بعد از سرد شدن هر روز روی موضع بمالید.

پودر سیاه دانه را با سرکه خمیر کنید و روی محل­های لک و پیس قرار دهید. هم چنین می­توانید روزی 10 گرم سیاه دانه را با عسل بعد از غذا میل کنید.

انار و زرشک هر دو عاملی برای تولید مجدد رنگ دانه هستند. روزی یک عدد انار یا دو قاشق زرشک یا آب زرشک مصرف کنید.

گل ختمی بزرگ (ختمی سفید) را به مقدار لازم آسیاب کرده و همراه مقداری جوش شیرین مخلوط و یا آب به صورت خمیر روی قسمت­های سفید قرار داده و پس از گذشت یک الی سه ساعت بشویید.

برگ کلم پیچ را به مدت 10 روز در سرکه­ی انگور خیس کرده و روی محل لکه ­های سفید بگذارید، این عمل را هر شب موقع خواب انجام و روی آن را ببندید و صبح روز بعد شست­وشو دهید.

این درمان­ها باید با صبر و حوصله باشد.

همچنین نگرشی بر مزاج و طبع بیمار، فشارهای داخلی، دستورات منظم در تغذیه­ های سالم و عدم استفاده از غذاهای سرد و خشک بسیار مهم است.

اگر غذای مناسب و ورزش وجود داشته باشد، به طوری که روزانه 30 ال 40 دقیقه پیاده­روی منظم انجام شود و بدن تعریق پیدا کند، باعث می­شود فعالیت درونی لایه­ی پوست توسط عرق کردن، بیشتر شده و به سلامت پوست کمک شود.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *