#


پزوریازیس چیست و چه تاثیری در زیبایی دارد؟

11 ژوئن 2019 بدون نظر 2631 بازدید

پزوریازیس چیست و چه تاثیری در زیبایی دارد؟

روزی از یکی از متخصصان پوست پرسیدم: چرا شما هرگز در مورد پزوریازیس حرفی نزده اید؟ او به من پاسخ داد: دوست من، این بیماری دارای شهرت بدی است و باعث بدبختی بسیاری از بیماران، و پولدار شدن کلاهبردارهای زیادی شده است.

با جستجو در وقایع قرون گذشته، من به صحت این گفتار هوشمندانه پی بردم. .

حتی یک دائرة المعارف هم برای جمع آوری نیمی از روشهای معالجه ای که در این مورد توصیه شده و از سحر و جادو گرفته تا روغن فک! متغیر است کافی نیست.

من متوجه شدم که در این زمینه، تأثير طب گیاهی که در قرون گذشته بکار میرفته، تضمین شده نبوده و اطلاعات خیلی جالبی را به متخصصین گیاه درمانی امروزی ارائه نمی کند. در این مورد، بهتر است از اطلاعات جدید یا عملی استفاده کنیم.

در اصل، کلمه پزوریازیس به معنای فرو رفتن در گرد و غبار با گرد و غبار شدن است که به این ترتیب، به شکلی معنادار به آسیب دیدگیهای قرمز رنگ شفافی که پوشیده از پوسته بوده و بیشتر روی پوست سر، ناخنهاء انگشتان پا و زانوها شکل می گیرد، اشاره می کند. این بیماری در نقاطی که در تماس و دچار آسیب دیدگی هستند ظهور می کند.

تمام مسائل مربوط به این بیماری به شکلی اسرار آمیز در رابطه با تحولات گوناگون آن غیر منطقی و عجیب به نظر می رسد. گاهی اوقات، یک لکه کوچک روی آرنج ماهها باقی می ماند، و گاهی اوقات حالت دوره ای داشته و در برخی از مقاطع سال بروز می کند. به همین دلیل، گفته می شود که هر فرد مبتلا به پروریازیس دلیل خاص خود را دارد.

پزوریازیس

۱. علل آن

عملا یک تا دو درصد جمعیت فرانسه مبتلا به بیماری پزوریازیس  است که درصد خیلی زیادی است. اما ریشه ناراحتی پزوریازیس هنوز به خوبی مشخص نشده است. البته میدانیم که این بیماری نوعی بیماری تورمی است، و حالت آسیب دیدگی و واکنش استثنایی آن را در برابر کورتیزون نیز می شناسیم. همچنین می دانیم که این بیماری تکثير موضعی دارد و در آن، سلول پوستی به شکلی غیر طبیعی تکثیر می شود. اما بدون آنکه وارد جزئیات شویم، متذکر می شوم که این بیماری در روند پیچیده اختلالات ایمنی بدن و عناصری که مورد بررسی و مطالعه قرار دارند نظیر A.M.P دوره ای، پروستاگلاندنیها و کولیونها ریشه دارد.

حال از این مسائل کاملا تئوریک فاصله بگیریم و بیشتر به وضعیت بیمارانی بپردازیم که از نظر اجتماعی دچار مشکلات عدیده ای شده اند و بدنشان پوشیده از لکه های قرمز است. قبل از هر چیز، باید به شما اطمینان بدهم که پروریازیس در اکثر موارد بیماری خطرناکی نیست. البته پزوریازیس می تواند مفاصل را نیز مبتلا ساخته و آرتریت ناپایداری را به وجود بیاورد ولی اعضاء حیاتی هرگز به آن مبتلا نمی شود (غیر از برخی ناراحتیهای سیستمانیکی که این بیماری به وجود می آورد).

بطور خلاصه، امید به ادامه زندگی برای یک شخص مبتلا به پزوریازیس مانند افراد معمولی است.

هر پزشکی که مدتی وقت خود را به گفتگو با این بیماران گذرانده باشد، تنها در مسئله عمومی و بسیار مهم را در ایجاد و تحول این بیماری در می یابد. اول اینکه اکثر بیماران دارای زمینه روانی خاصی هستند و دیگر اینکه آب و هوا نیز در این امر مشارکت دارد. این دو عامل به شکلی عملی در روش درمانی که برایتان تشریح خواهم کرد شرکت داده شده است.

غالب اوقات، اولین لکه پزوریازیس پس از یک ضربه عاطفی نظیر از دست دادن یکی از نزدیکان، کار پیش از حد و بطور خلاصه پس از یک فشار روانی ایجاد می شود. فرضا ممكن است برای یک بیمار زن، بیوه شدن زودرس با برای یک جوان بیست و سه ساله، شکست در یک امتحان مهم باشد.

تحقیقات روانشناسی، این امکان را به وجود آورده تا یک «نمای روانی» از شخص مبتلا به این بیماری تهیه شود. افراد مبتلا معمولا از طبقه روشنفکران بالاتر از سطح متوسط هستند. اینگونه بیماران معمولا بیش از بقیه از خود حساسیت نشان می دهند و گیرندگی ایشان نسبت به محیط اطراف بیشتر از دیگران است. بدن آنها در این جهت به مشکلات و شخصیت روان – تنی خود، به شکل بیماریهای ارگانیکی که برابر با گریه های فروخورده، با «خود تنبیهی است پاسخ می دهد. اگر بخواهم ساده تر بگویم، اینگونه افراد جزو آن گروهی نیستند که به خوبی می توانند فریاد بزنند، گریه کنند، هجوم ببرند با خوشحال باشند، زیرا در این حالت، اضطراب و متابولیزه شده و ضربات، در اعماق شخص خنثی می شود. بروز حالتهایی مانند افسردگی و ناراحتیهای عصبی (نظير فشردن دندانها بر هم) نشان میدهد که غم و غصه شکل نامرئی و درون گرا دارد.

این مسئله امکان توجیه بخشی از ناراحتیهای متعددی را که از فشار خون شریانی گرفته تا قولنجهای اسپاسمی و غیره متغیر است به وجود می آورد. در رابطه با افراد مبتلا به پزوریازیس، در کنار مسئله آمادگی ابتلا به بیماری که هنوز به خوبی مشخص نشده است، این بیماری پوست را هدف قرار می دهد نه ریه ها، قلب یا دستگاه گوارش را. به همین دلیل، در پیش گرفتن روش درمانی رفع اضطراب و آرام نمودن شخص همواره ضرورت دارد.

برخی از ریز عنصرها در این زمینه از تأثیر مناسبی برخوردارند. استفاده از اشتراک منگنز – کبالت، سوای خواص ضد اسپاسم آن، خارش های سختی را که غالبا مشاهده میشود کاهش می دهد. لیتیم که فلز تنظیم کننده حرارت محسوب می شود، در مقادیر کاتالیزوری مصرف می شود. این فلز بر خلاف مورد قبل، برای آنکه حداکثر تأثیر مثبت آن بدست بیاید، به صورت روزانه بکار می رود.

خوشبختانه طبیعت نیز در این زمینه موادی را تهیه کرده است. از میان گیاهان آرام بخش متعدد، مصرف سنبل الطیب، گل ساعت و سرخ و لیک همیشه نتایج رضایت بخشی به همراه داشته است. شخصا آنها را به صورت اشتراکی از تنور با کپسولهای پودر که فعالتر و مؤثرتر هستند تجویز می کنم.

۲. روشهای درمان پزوریازیس

الف) آب و هوا

علیرغم اینکه مسئله معالجه به وسیله آب معدنی شرط لازم و حتمی نیست، ولی در عین حال، همه افراد مبتلا به پزوریازیس این جمله را برایم تکرار کرده اند که: اقامت در کنار دریا برای من خیلی خوب است.

اما علت چیست؟ استراحت در طول تعطیلات؟ تابش آفتاب؟ تماس با ریز عنصر های موجود در آب دریا؟ حضور جلبکها؟ با تجمع همه این عوامل در کنار هم؟ هیچکس تاکنون نتوانسته پرده از این راز بر دارد. البته لازم به ذکر است که اقامت در کوهستان این تاثیر سودمند را به همراه ندارد، مؤسسات آب معدنی وجود دارد که در این رابطه تخصص دارند، اما بندرت کسی پیدا می شود که امکان زندگی دائمی در این مؤسسات را در اختیار داشته باشد بهر حال، استفاده درمانی از جلبکها در شهر نیز امکان پذیر است.

ب) جلبکها

هر یک از جلبکها که هنوز به خوبی شناخته نشده دارای خواص مربوط به خود است که در رابطه با نژاد آن منحصر به فرد می باشد. همچنین، جلبک دارای قدرت ذخیره سازی مقادیر بسیار زیادی از ریز عنصرها است که آن را از آب دریا تامین می کند.

برخی از این ترکیبات (نظير منیزیم، ید و فسفر) در رژیم غذایی ما نسبتا کمیاب هستند.

تهیه برخی از جلبکها مثل فوکوس و لامینر نسبتا آسان است و برخی دیگر از نظر لابراتوارها و متخصصین ناشناخته است (اگرچه از قدیم توسط مردمی که در سواحل زندگی می کنند مصرف شده است). من مصرف آنها را هم به صورت موضعی و هم کلی تجویز می کنم.

ج) گیاهان

تورم بایستی از طریق مصرف نمونه های متعددی که به آنها دارای سالیسیله گفته می شود خنثی شود.

ریش بز یکی از همین گیاهان است که مصرف آن باید بیش از آنچه هست گسترش یابد. این گیاه که دارای تأثیر خوبی است، ترجیحا به شکل پودر گیاه کامل بکار میرود که آن را به صورت کپسول مصرف می کنند تا از طعم گس آن در امان باشند. خصوصا تتور و دم کرده آن ائرات مدر این گیاه را آشکار تر می سازد.

بنفشه سه رنگ: قبلا در بخش اکنه در مورد آن صحبت کردم. در کنار تأثیر تصفیه کننده و تحلیل برنده آن، گیاهی ضد تورم نیز می باشد.

گیاه توت فرنگی که میوه آن توت فرنگی است. دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک (به عبارت دیگر آسپیرین طبیعی است. همچنین به خاطر تانین موجود در آن، دارای قدرت زیاد تحلیل برندگی است.

گیاه پنجه شیطان که بایستی ریشه های آن را به صورت پودر مصرف کرد. در عین حال، تأثیر درمانی مناسب آن به خاطر قیمت نسبتا بالا و بدست آوردن مشکل این گیاه محدود می شود.

د) فلز درمانی

در این چارچوب، فلز درمانی از اهمیت خوبی برخوردار است که خصوصا به خاطر کاربرد مس می باشد. این فلز در دوره های کوتاه مدت و در جریان دوره های حاد بیماری بکار می رود. همکاری بین مس . طلا ۔ نقره، مجموعه انتخابی جالبی را فراهم می سازد که در رابطه با حالتهای عدم فعالیت، تورم و عفونت که نیاز به فعال سازی مناسبی دارد، به شکل دراز مدت برای درمان پزوریازیس تجویز می شود.

ه) درمانهای موضعی

در معالجات موضعی، باید یک امر اساسی را در نظر داشته باشیم و آن آسیب نزدن است. بنابراین، از محلولهای الکلی نمی توان استفاده کرد. متقابلا ، کاربرد گیاهان به صورت دم کرده یا پودر رقیق شده آنها در يك ماده چرب سودمند است. تنتورها باید با نسبت یک دهم رقیق شود.

اگرچه استفاده از فلز درمانی به صورت موضعی چندان سودی ندارد غير از اکسید روی)، تمام گیاهان و جلبکهایی که تاکنون نام برده شده به صورت موضعی به عنوان مکملی برای درمانهای عمومی بکار می رود.

قطرانهای گیاهی را که امروزه دیگر به آنها چندان توجهی نمی شود، می توان به صورت موضعی در رابطه با تثبیت مشکل بیماری امتحان کرد.

و) نتیجه گیری

اما چه انتظاری می توان از این روشهای معالجه داشت؟ شاید انتظار درمان برای بیماری پزوریازیس که دلیل آن ناشناخته بوده و تحت تأثیر عوامل روانی و محیطی به سختی توسط شخص درمان کننده قابل تسلط است، به نظر یک توهم بیاید.

برخی از تظاهرات مفصلی خیلی پیشرفته و بحرانهای حاد، نیاز به همکاری یک متخصص پوست یا روماتیسم و استفاده از روش معالجة شیمیایی دارد. ولی عموما و علاوه بر این محدودیتها، گیاه درمانی که به خوبی هدایت شده و در دراز مدت انجام شود، می تواند بهبود زیادی را در رابطه با مسائل زیر به وجود بیاورد:

– عقب نشینی و کاهش لکه هایی که پوسته ریزی آنها کمتر می شود.

– بهبود روانی بیمار، اضطراب کاهش یافته و او با آرامش بیشتری با فشارهای زندگی روزمره برخورد می کند.

– تعدادی از مراحل بحرانی که در طول سال مشاهده می شود عقب نشینی می کند.

روان درمانی را نیز در این مورد نباید نادیده گرفت. در هر مورد خاص، باید کوشش شود تا جنبه های مختلف شخصیتی و خصوصا بخشهایی از آن که در زندگی شخص دچار کشمکش شده است، در گفتگوهای بیمار و روانپزشک او مورد نظر قرار گیرد. از میان انواع مختلف پیشنهاد شده، می توان یکی از موارد ذیل را انتخاب کرد.

– روان درمانی خانوادگی که روابط گاهی اوقات مختل شده بین افراد خانواده را مورد مطالعه قرار می دهد.

– روشهای کاتار تبک نظیر پسیکو درام، در این روشها، بیمار به شکل مصنوعی به عنوان یک بازیگر تئاتر در متنی شبیه به زندگی معمول خود ایفای نقش می کند.

– روانکاری که کشمکشهای قدیمی دوران کودکی را مورد بررسی قرار می دهد.

– و یک روان درمانی ساده که به آن تكيه گاهی گفته می شود و در آن، شخص درمان کننده حرفهای خوشبینانه ای زده و توصیه های عملی به بیمار ارائه می کند.

این روشها در صورتی که توسط یک روانپزشک با تجربه انجام گیرد، هیچگونه اثرات سوئی از خود بر جای نمی گذارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *