#


خشکی پوست و روش های جلوگیری از آن

25 ژوئن 2019 بدون نظر 2045 بازدید

خشکی پوست و روش های جلوگیری از آن

صرف داشتن پوست خشک ، در برخی شرایط امتیازی است که مشکلات رایجی نظیر اکنه یا سبوره پوست سر را که باعث ریزش مو میشود خنثی می سازد. اما متقابلا ، کارآیی مناسب غدد تولید عرق محافظت خوبی از پوست در برابر عوامل خارجی نظیر آفتاب و مشکلات آب و هوایی می کند. پوست خشک، همیشه پوستی شکننده است و دچار پیری سریع و چین و چروک زودرس می شود.

تمام اینگونه پوستها با سرما، باد و شرایط آب و هوایی نامساعد، باعث ایجاد خارش، احساس کشیدگی، شقاق و پارگی (لبها) می شود.

به همین صورت، این پوست در تابستان نیز نسبت به اشعه آفتاب حساس است و نسبت به یک پوست سالم، بیشتر دچار آفتاب سوختگی می شود.

پوست خشک

راه های جلوگیری از پوست خشک

  1. بهداشت

این حساسیت، باعث می شود تا تدابیر بهداشتی بیشتری برای محافظت مؤثرتر از پوست خشک که آن را قبلا در بخش خورشید و پوست، و پوست و سرما مطرح کردم ضروری باشد. در عین حال، بر ضرورت به حداقل رساندن آسیبهای مکانیکی تاکید میکنم:

برس زدن موها باید توسط یک برس نرم و بدون فشار آوردن به پوست انجام شود تا از تشکیل پوسته های ریز جلوگیری شود.

در رابطه با تراشیدن ریش در مردان، این کار می تواند باعث آسیب دیدگی مزمنی شود. بهتر است از ریش تراشهای برقی استفاده کنید که آسیب کمتری به پوست می زند.

شستشوی روزانه، باید با صابون چربی که از روغنهای گیاهی بدست آمده و دارای PH خنثی است، انجام شود.

قبل از آنکه روش درمانی تأثیر کند، اسپری کردن آب معدنی روی پوست صورت و دستها، امکان جبران کمبود تعرق را به وجود می آورد.

الاستوتراپی غیر فعال، به خاطر تأثیر تحریک کننده آن روی غدد تولیدکننده عرق مفید است. تماس صورت با ماسکهای نازک کائوچویی باعث تغذیه مناسب پوست و تأمین آب به مقدار مناسب می شود و ضمنا از چین خوردگی پوست جلوگیری میکند.

گیاهی که برای مبارزه با خشکی پوست بیش از بقیه مؤثر است، گلی است به نام اویتا که به صورت دم کرده موضعی یا شربت مصرف می شود.

دم کرده: دو قاشق سوپخوری گل خشک شده این گیاه را در یک ظرف کوچک آب جوش ریخته و به مدت یک ساعت دم کنید. سپس آن را هر شب به مدت پانزده دقیقه روی صورت و دستها بگذارید و سرانجام، با آب ولرم آب بکشید.

شربت: ۲۰۰ گرم گل این گیاه را در ۲۰۰ سانتی متر مکعب آب جوش ریخته دو تا سه دقیقه (ضمن پوشاندن در ظرف) بجوشانید. پس از قطع حرارت، ۲۰۰ گرم شکر به مخلوط اضافه کرده و آن را به خوبی هم بزنید. بگذارید مخلوط سرد شود و سپس آن را صاف کرده و در یخچال نگهداری کنید. مقدار مصرف این شربت، یک تا سه قاشق سوپخوری در روز است.

۲. فرمولها

کرمهایی که برای پوستهای خشک توصیه می شود، معمولا دارای خصیصه های مشترکی نظیر PH خنثی، چرب بودن آن برای حفاظت از تبخیر آب و عروق پوست می باشد. از مصرف عناصری که بیش از حد دارای الکل است خودداری کنید.

الف) کرم شماره ۱

  • تنتوراویت – ۱۵ درصد
  • تنتورروسو – ۵ درصد
  • اسانس رز – به مقدار کافی برای معطر کردن
  • روغن کنجد – ۳۰۰ سانتی متر مکعب

به صورت موضعی، سه بار در روز از این مخلوط استفاده کنید. در این فرمول، روسو تاثیر تعرق آور اویت را تقویت کرده و برای تمام پوستهای خشک مفید است.

ب) کرم شماره ۲

  • تنتور اویت – ۱۰ درصد
  • تنتور هویج – ۲۰ درصد
  • عصاره پلاسانتا – 2 گرم
  • اسانس انیسون – 5/. گرم
  • روغن هسته انگور – ۳۰۰ سانتی متر مکعب

این فرمول برای پوستهای خشکی که پیری آنها شدت یافته توصیه می شود. عصاره پلاسانتا و هویج، به پوستهایی که فعالیت کمی دارد نیروی حیاتی تازه ای می بخشد.

ج) کرم شماره ۳

هنگامی که پوست خشک با مشکلات دیگری نظیر سودا نیز همراه باشد، می توان به فرمول، تاجریزی پیچ و بنفشه سه رنگ را افزود.

  • تنتور تاجریزی پیچ – ۱۵ میلی لیتر
  • تنتور بنفشه سه رنگ – ۱۰ میلی لیتر
  • تنتور اویت – ۱۰ میلی لیتر
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *