#


استتار ضایعات پوستی و نقایص دیگر با آرایش

15 می 2019 بدون نظر 72970 بازدید

استتار ضایعات پوستی و نقایص دیگر با آرایش

این مقاله به روش های مختلف استتار ضایعات پوستی با آرایش می پردازد. در صفحات آینده گروهی از مشکلات زیبایی را که گاه با روش های طبی به طرز مؤثر قابل درمان نیستند، توضیح می دهیم. استفاده صحیح و مؤثر از روش های آرایشی تا حد زیادی به بیمار کمک می کند تا وضعیت ظاهری اش را بهبود بخشد. البته، مطالعه صرف این فصل به هیچ وجه موجب ایجاد صلاحیت به عنوان آرایشگر حرفه ای نمی شود؛ کار حرفه ای آرایش مستلزم سالها تجربه اندوزی است ولی مطالعه این فصل به خواننده دیدی کلی از انواع روش های مورد استفاده و امکانات و قابلیت های مختلف این روش ها برای استتار ضایعات پوستی با آرایش می دهد. قبل از امتحان استار ضایعه پوستی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  • بسیار مهم است که ابتدا پزشک ماهیت ضایعه را تشخیص دهد و اطمینان حاصل کند که ضایعه مزبور به درمان نیاز ندارد. مثلا برداشت ضایعات سرطانی بسیار مهم و حساس است و فقط به دلیل زیبایی نیست که باید انجام شود. افزون بر آن، گاهی ضایعه پوستی نشانه ای از یک بیماری داخلی است. صرف پوشاندن ضایعه بدون مشورت با پزشک تشخیص و درمان مناسب بیماری زمینه ای را به تأخیر می اندازد.
  • در صورت امکان باید مشخص کنیم که آیا می توان ضایعه را برای همیشه از روی پوست برداشت (چه از طریق جراحی، چه از طریق درمان با لیزر، فرآورده های بی رنگ کننده یا به روشی دیگر) یا نه. برداشتن ضایعه نسبت به پوشاندن آن ترجيح دارد.

انواع ضایعاتی که می توان با آرایش آنها را پنهان کرد

شبکه ظریف رگ های خونی

نام پزشکی برای شبکه ظریف رگ های خونی تلانژکتازی است (به فصل ۱۱ مراجعه کنید). تلانژکتازی مسئله شایعی است که معمولا به دلیل قرار گرفتن تجمعی در برابر آفتاب، رادیوتراپی برای بیماری های گوناگون، استفاده طولانی مدت از داروهای حاوی استروئید و غیره به وجود می آید. گاهی این ضایعات نشانه بیماری پوستی خاصی است.

تومورهای مختلف که از رگ های خونی سرچشمه می گیرند

طیف وسیعی از تومورها از بافت تشکیل دهنده رگ های خونی سرچشمه می گیرند. این ضایعات حاوی خون نسبتا زیادی هستند و به همین علت رنگ صورتی تا قرمز دارند. برای تومورهای خوش خیم که از بافت تشکیل دهنده رگهای خونی مشتق می شوند، واژه آنژیوم به کار می رود. با این که این ضایعات خوش خیم هستند و از نظر پزشکی هیچ خطری برای فرد ندارند، از نظر زیبایی مزاحم هستند..

ضایعات کمرنگ

ویتیلیگو (برص) نوعی بیماری پوستی است که با ضایعات روشن سفید عاج مانند مشخص می شود. دلیل بروز این بیماری هنوز شناخته نشده است ولی می دانیم که در این بیماری اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد. در نتیجه این اختلال سیستم ایمنی بدن فرد به سیستم تولیدکننده رنگدانه (پیگمان) در پوست حمله می کند. گروه دیگری از ضایعات کمرنگ، نواحی کمرنگی از پوست هستند که بعد از روند التهابی یا جراحت به وجود می آید. نام پزشکی این مناطق هیپوپیگمانتاسيون بعد از التهاب است. بعد از هر نوع جراحت یا التهاب در منطقه ای مشخص آن منطقه از پوست کمرنگ تر هیپرپیگمانته) و گاهی نیز پررنگ تر (هیپرپیگمانته) پوشیده می شود.

ضایعات قهوهای روشن تا تیره

مثال مشخص این نوع ضایعات، ماسک بارداری است. ملاسما نوع خاصی از توزیع پیگمان های قهوه ای روی پوست صورت است که اغلب در زنان باردار دیده می شود و به رنگ قهوه ای روشن تا تیره است. معمولا ظاهر متقارنی دارد و به طور مشخص روی لب بالا، پیشانی و چانه پدید می آید.

دیگر ضایعات رنگی پوست شامل کک و مک، لکه های ناشی از آفتاب (لکه های کبدی در گویش عامه که نام درست آن «خال ناشی از آفتاب است) و خال ها هستند.

اسکار (جای زخم)

رنگ اسکار از کمرنگ تا تیره متغیر و ممکن است بالاتر از سطح پوست یا فرورفته در سطح پوست باشد. پس در موقع استفاده از آرایش برای پوشاندن جای زخم این عوامل را باید در نظر داشت.

مشکلات پوستی موقت و گذرا

تمام مشکلات زیبایی که تا به حال بحث شد، ضایعاتی را در بر می گرفت که به مدت طولانی روی پوست وجود دارند ولی جراحات و ضایعات موقتی نیز ممکن است روی پوست وجود داشته باشند که از نظر زیبایی مسئله ساز باشند و لازم باشد آنها را با آرایش پنهان و استتار کرد. مثلا ضربه یا جراحت ممکن است منطقه متورم و قرمزی روی پوست ایجاد کند و پوشاندن و پنهان کردن چنین ضایعه ای مثلا قبل از حضور در محافل اجتماعی مهم لازم به نظر می رسد. در این موارد نیز قبل از روی آوردن به درمان آرایشی لازم است مشکل را با یک متخصص پوست در میان بگذارید. در بعضی از بیماری های پوستی باید از استفاده از فرآورده های آرایشی روی مناطق آسیب دیده پرهیز کرد.

ضایعات

دو روش استتار با آرایش : کرم های فونداسیون و کرم های پوشاننده

منحرف کردن توجه اطرافیان از نقص موجود در صورت یا بدن با دو روش مختلف انجام می شود. برای اشکالات زیبایی که باید به طور کامل پوشانده شوند باید از کرم های پوشاننده استفاده کرد. از سوی دیگر، بعضی از ضایعات پوستی ممکن است فقط نیاز به تغییر خفيف در رنگ و کیفیت با استفاده از کرم های فونداسیون داشته باشند. انتخاب راه حل آرایشی بستگی به نتیجه آرایشی قابل حصول از هر روش دارد، این که فرد از چه چیز می تواند و می خواهد استفاده کند، قیمت مواد مورد استفاده و تناسب روش با فعالیت های روزمره فرد عاقلانه است که فرد برای تصمیم گیری در مورد روش مناسب برای آرایش و استتار ضایعات پوستی با متخصص زیبایی با آرایشگری ماهر مشورت کند.

کرم های فونداسیون

دو نوع کرم فونداسیون وجود دارد:

  • کرم های فونداسیون بی رنگ که برای چسباندن فراورده آرایشی به پوست به کار می رود.
  • کرم های فونداسیون که حاوی مواد رنگی مختلف هستند و برای پوشاندن و ماسکه کردن مناطقی از پوست استفاده می شوند که رنگی نامطلوب دارند.

کرم های فونداسیون رنگی از کرم های پوشاننده رنگدانه کم تری دارند. بنابراین، در موقع استفاده از کرم های فونداسیون رنگی بهترین نتیجه هنگامی حاصل می شود که رنگ کرم به درستی انتخاب شده باشد. برای این کار:

می توان کرم فونداسیون را به تنهایی استفاده کرد؛

موادی را با کرم های فونداسیون ترکیب کرد که برای تصحیح رنگ به کار می رود.

اگر از کرم فونداسیون به تنهایی استفاده می کنیم، در هنگام انتخاب رنگ باید در نظر داشته باشیم که کرم فونداسیون در ظرف کمی تیره تر از زمانی است که روی پوست مالیده شود زیرا در ظرف رنگدانه های آن به شکل متراکم تری وجود دارند و ظاهر پررنگ تری ایجاد می کنند، به رنگ های پوست تحت درمان باید به خوبی بررسی و مشخص شود تا به بهترین رنگ ممکن دست یابیم. (ته رنگ یعنی این که در کنار رنگ اصلی، رنگ پوست به چه رنگی تمایل دارد و مثلا پوست سبز مایل به زرد، در عین تیره بودن تمایل به رنگ زرد دارد که باید به این رنگ زرد در زمان انتخاب رنگ کرم توجه شود.)

اگر کرم فونداسیون پوشش مورد نظر را تأمین نکرد، می توان از تصحیح کنند، رنگ استفاده کرد. این مواد خود، کرم فونداسیون نیستند بلکه برای استفاده زیر کرم فونداسیون برای خنثی کردن بد رنگی خفیف تا متوسط پوست طراحی شده اند. در چنین مواردی، فقط بعد از استفاده از تصحیح کننده رنگ باید از کرم فونداسیون استفاده کرد تا رنگ کرم فونداسیون بهتر با رنگ پوست تطبیق پیدا کند. تصحیح کننده ها بیشتر برای متعادل کردن قرمزی بیش از حد بانه رنگ های زرد بوست به کار می روند. در موقع استفاده از تصحیح کننده های رنگ باید اصول اولية تطبيق صحیح رنگ را در نظر داشت: و برای پوشاندن یا خنثی کردن رنگ صورتی با قرمز پوست از تصحیح کننده سبزرنگ استفاده کنید:

  • برای متعادل کردن رنگ زرد بیمارگونه پوست از تصحیح کنند، بنفش کمرنگ استفاده کنید.
  • برای کمرنگ کردن رنگ خاکستری پوست از تصحیح کننده طلایی استفاده کنید.

روش استفاده از کرم فونداسیون

کرم فونداسیون را باید با استفاده از یک اپلیکاتور (گوش پاک کن) نرم یا اسفنج یک بار مصرف (چه خشک و چه تر) با نوک انگشت به آرامی روی پوست پخش کرد، این کار کرم را به شکل یکنواخت ٹری روی پوست پخش می کند و به نفوذ آن در منافذ پوست کمک می کند. بدین ترتیب، کرم بهتر روی پوست می چسبد و مدت بیشتری روی پوست می ماند. کرم باید بعد از استفاده رنگ خوبی ایجاد کند.

کرم های پوشاننده

کرم های پوشاننده برای آرایش ضایعات پوستی به کار می رود. این محصولات در اصل زیر مجموعه خاصی از محصولات آرایشی به حساب می آیند و شامل مواد رنگی مختلف با پایه روغنی هستند، ماده رنگی به فرآورده قدرت پوشانندگی می دهد و با ترکیب رنگ های مختلف آن می توان به رنگ و درخشش مورد نظر دست یافت. موادی که برای این منظور به کار می رود، شامل مواد معدنی گوناگون و ترکیبات فلزی مانند دی اکسید تیتانیوم، ترکیباتی با پایه آهن، ترکیبات روی و منیزیوم و رنگدانه های دیگر است.

به یاد داشته باشید برای این که بتوان کرمی را به عنوان کرم پوشاننده برای مخفی کردن ضایعات پوستی با آرایش استفاده کرد، باید در مقایسه با کرم های دیگر دو ویژگی مهم داشته باشد:

  • کرم های پوشاننده باید مات باشند و قابلیت پوشانندگی کامل داشته باشند.
  • باید روی پوست ثابت باشند (یعنی به تدریج محو نشوند.) و نسبت به فرآورده های آرایشی دیگر مدت طولانی تری روی پوست باقی بمانند. خاصیت ثابت ماندن به مدت طولانی به خصوص در پوشاندن جای زخم ها (اسکار) اهمیت دارد. دلیل آن این است که قابلیت باقی ماندن هر ماده روی پوست به قابلیت نفوذ آن در منافذ پوستی بستگی دارد و از آن جا که اسکار زخم منافذ پوستی ندارد، مواد آرایشی معمولا مدت زیادی روی بافت اسکار باقی نمی مانند.

انتخاب کرم های پوشانده برای پوست

شاید بهتر باشد از فرآورده های مختلف تولیدکننده های مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم فرآورده ای را انتخاب کنیم که مناسب ترین رنگ را برای پوست مراجع دارد. برای اینکه به بهترین نتیجه ممکن پرسیم، بهتر است رنگ کرم کمی تیره تر از رنگ پوست انتخاب شود. به یاد داشته باشید که رنگ اصلی کرم براساس pH و درجه رطوبت پوست بعد از استفاده کمی تغییر می کند. عموما دست یابی به رنگ کاملا مناسب ممکن نیست. در بسیاری از موارد، لازم است از دو نوع فرآورده استفاده کرد تا به بهترین رنگ ممکن رسید، بعد از آنکه درمانگر – آرایشگر ترکیب مناسب را به دست آورد، بیمار می تواند کار استتار را خودش به طور مرتب انجام دهد.

روش استفاده از کرم های پوشاننده

استفاده از این کرم ها مستلزم زدن گرم با حرکت ضربه ای خفیف به پوست با انگشت سوم (یا با اسفنج مصنوعی و با حرکتی آرام و نوازش مانند) به جای مالیدن آن به شکل معمول.) است، حاشیه منطقه کرم زده باید به خوبی با رنگ پوست اطراف آن همرنگ شود تا تمایزی با پوست اطراف نداشته باشد. کرم پوشاننده را با استفاده از پودرهای بدون رنگ ثابت و قد آب می کنیم تا از روی پوست شر نخورد و پاک نشود. بعد از پوشاندن منطقه ضایعه دیده سمت دیگر صورت را نیز آرایش می کنیم تا حالت متقارن طبیعی داشته باشد. بهتر است منطقه ضایعه دیده طوری پوشیده نشود که کامل و بی نقص باشد تا حالت عجیب و غریب و غیر طبیعی نداشته باشد. باید به یاد داشت که هر صورت معمولی و سالم به طور طبیعی تا حدی نقص دارد و کامل نیست.

روش استفاده از کرم ها برای سه نوع پوست متفاوت

پوست افراد براساس رطوبت آن به سه نوع خشک، چرب و معمولی تقسیم می شود که برای دستیابی به بهترین نتیجه در هر مورد نیاز به روش استفاده متفاوتی است.

پوست خشک

برای پوست خشک و بدون آب بهتر است قبل از تنظیم کرم پوشاننده با پودر، آن را روی پوست بمالیم و ۱۰ دقیقه صبر کنیم. بعد از این مدت از پودر بی رنگ استفاده میکنیم و به سرعت مقدار اضافی آن را پاک میکنیم تا ناحیه مورد نظر حالت پوسته پوسته پیدا نکند. پاک کردن پودر اضافی با برس های نرم مخصوصی انجام می شود.)

پوست چرب

ابتدا کرم را استفاده می کنیم، پودر می زنیم و ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا پودر تالک روغن های موجود در کرم را جذب کند. سپس پودر اضافی را از روی پوست پاک می کنیم.

پوست معمولی

ابتدا کرم و سپس پودر می زنیم و بلافاصله پودر اضافی را پاک می کنیم تا حالت طبیعی به خود بگیرد.

بازسازی نقایص پوست

در موارد خاصی برای رسیدن به طبیعی ترین نتیجه آرایشی لازم است اشکالات پوست از نظر ظاهری بازسازی شود (یعنی کاری کنیم که پوست حالت بی نقص نداشته باشد و یک سری اشکالات روی آن به چشم بخورد. – م.). چین و چروک پوست، ته ریش و سیاهرگ های پاره شده را می توان با استفاده از اسفنج آرایشی و مخلوطی از کرم های آرایشی به خوبی بازسازی کرد. برای اینکه بفهمیم چه مقدار فشار اسفنج برای بازسازی ناهنجاری پوست کافی است، بهتر است قبل از استفاده از کرم روی صورت آن را روی پوست پشت دست امتحان کنیم. بعد از کرم، با استفاده از اسفنج های مثلثی مخصوص آرایش، پودر را برای تنظیم و ضد آب کردن آن استفاده می کنیم.

برای بازسازی مویرگ های پاره شده کرم پوشاننده قرمز، برای بازسازی کک و مک از کرم قهوه ای مایل به طلایی و برای بازسازی ته ریش براساس رنگ ریش فرد از کرم قهوه ای، خاکستری یا مشکی می توان استفاده کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *