صحنه های گردان و دریچه های کف صحنه و سکوهای متحرک و مانند اینها در شمار ابزارهای اساسی هر تئاتر ابرومندی در امده بود.
با انکه این ابزارها مناسب تئاتر های شهرهای بزرگ بود که صحنه هایشان مجهز به دستگاههای کافی برای اجرای نمایشهای خیره کننده بود، در ان زمان تئاتر مثل امروز منحصر به چند مرکز بزرگ نبود وسرتاسر کشور را فرا می گرفت و بازیگرانی که نمایشی مقبول عام می دادند، ویک نمایشنامه واقعا بزرگ و پر درامد را چندین دسته در نیویورک وشیکاگو و نیواورلثان و سانفرانسیسکو در یک زمان اجرا می کردند.
یک شب در مرکز هنری شهر بزرگ و فردا شب دراپرای شهری دیگر و شب بعد شاید در تالار مدرسه ای ، فرسنگها دورتر ان را نمایش می دادند . طبعا همه این صحنه ها برای نمایشهای بزرگ مجهز نبودند.واگر بودند همه ی شرکتهای تئاتری نمی توانستند ازعهده مخارج حمل ونقل تجهیزات وتزیینات و چوب بستها که جزء لایتجزای نمایش اصلی در شهرهای بزرگ بود برایند.
در نتیجه می بایست نمایشهایی تهیه کنند که اجرای انها روی صحنه های شهرهای کوچک اشکالی نداشته باشد، یعنی مجبور شدند به روشهای قبلی تئاتر برگردند و دکورهایی به کار ببرند که پیدا بود نقاشی کرده اند.
انچه نمی بایست بشود، شد. تماشاگرانی را که یک بار نمایشی از استیل مک کی دیده بودند، دیگر از نمایشهای ساختگی دسته های سیار راضی نمی شدند.
تماشاگری که سفری به یکی از شهرهای بزرگ کرد و بن هور را باگردونه های سه اسبه دیده بود، دیگر گردونه های یک اسبه نمایشهای محلی جنگی به دلش نمی زد. وانها هم که به شهرهای بزرگ نرفته بودند اما داستان این عجایب را از دوستان سفر کرده خود می شنیدند حتی بیشتر ناراضی می شدند.
برگرفته از کتاب تاریخ سینما نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری
سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…
در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…
فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…
فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…
نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…
آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…