Categories: فیلم

نظام تولید

نظام تولید در دهه های 1910 و 1920

در اواخر دهۀ 1910 و اوایل دهۀ 1920 شرکت های موفق و در رأسشان شرکت فیموس پلیرز _ لاسکی متعلق به آدولف زوکر ، نظامی را برای تولید انبوه فیلم های عامه پسند به وجود آوردند. این نظام در خارج از ایالات متحده شهرت زیادی یافت و نمایندگان صنایع فیلمسازی از سراسر جهان برای آشنایی ، در صورت امکان ، نسخه برداری از روی آن به هالیوود اعزام شدند.

هالیوود علاوه بر بازدیدکنندگان فرانسوی و آلمانی و انگلیسی ، در دهۀ 1930 میزبان لوییچی فردی ، مدیر صنعت سینمای فالشیست ایتالیا ، و بوریس شومیاتسکی ، از یاران استالین و سرپرست صنعت سینما در اتحاد جماهیر شوروی نیز بود.

مهم ترین محصول هالیوود

مهم ترین محصول شرکت های هالیوود فیلم های بلند بازمانی در حدود 90 دقیقه بود. ممکن بود از فیلم های خبری یا انیمیشن ده دقیقه ای به عنوان مکمل بود از فیلم های خبری یا انیمیشن ده دقیقه ای به عنوان مکمل برنامه استفاده شود ، اما مبنای فروش ، فیلم های بلند بود. فیلم بلند باید داستانی فوق العاده جذاب می داشت و با هزینه ای در حدود 000/100 دلار و گاهی تا 000/500 دلار ساخته می شد.

جالب این که اول بار اروپاییان به فکر ساختن فیلم بلند افتادند. در دهۀ 1910 فیلم های بلند خارجی بارها ثابت کردند که می توانند تماشاگران زیادی را به سالن های سینما بکشانند. شرکت هایی که بعدها گروه مستقل ها را تشکیل دادند در این زمان آثار حماسی فیلمساز آن اروپایی را وارد می ساختندکه اهمیتی به معالمه با تراست نمی دادند.

تولیدات ایتالیایی

موفقیت تولیدات پرآوازه ایتالیایی نظیر دوزخ دانته ( 1911 ) نه تنها وجود بازار برای فیلم های بلند را ثابت کرد ، بلکه کمک کرد تا این رسانه جدید در چشم طبقه متوسط سنتی به احترامی دست یابد که سخت به آن نیاز داشت. در 1911 دوزخ دانته نمایش گسترده و موفقی در نیویورک وبوستون داشت. در حالی که مدت نمایش فیلم های عادی دو حلقه ای تراست دو روز بیشتر نبود ، نمایش دوزخ دانته تا دو هفته ادامه یافت.

در حالی که فیلم های عادی تراست در یک سالن ( odeon ) 200 نفری با بلیت های 10 سنتی به نمایش در می آمد ، دوزخ سیاه در سالن های اجاره ای و مجاز با گنجایش هزار نفر و بلیط های 1 دلاری نمایش داده شد. در واقع تولد یک ملت ( 1915 ) ساخته دیوید وارک گریفیث که در میان فیلم های بلند اولیه ، شاخص ترین است، چند سال بعد در یکی از سالن های مشهور نیویورک به نمایش در آمد و با وردیه بی سایقه 2 دلار تا یک سال بر پرده باقی ماند. در زمانی کمتر از دو دهۀ صنعت سینما از فروش فیلم ها به عنوان یک نوآوری علمی به ساخت یک ماشین پیشرفته تبلیغ در خدمت نظامی تمام و کمال و محصولاتی رسیده بود که سراسر کشور را پوشش می داد .

برگرفته از کتاب ظهور هالیوود
اثر داگلاس گومری

از من بپرس 4

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago