متحرک سازی در دیگر کشورها

متحرک سازی در دیگر کشورها

تمامی کشورهایی که در حیطه سینمای صامت از صنعت چشمگیری برخوردار بودند ، صنعت متحرک سازی محلی نیز داشتند . باتوجه به برتری یافتن اقتصادی آمریکا در زمان جنگ جهانی اول ، تاثیر صنعت سینمای این کشور بر سینمای جهان از رواج و محبوبیت کارتون های آمریکایی در کشورهای دیگر پیداست .

برای مثال آمریکایی در کشورهای دیگر پیداست . برای مثال آمریکایی ها سریال تازه عروس و داماد کول را به فرانسه صادر کردند و در آنجا مسئولیت توزیع این سریال را شرکت مادر یعنی اکلر عهده دار شد . همیشه همراه فیلم های کوتاه و موفق چاپلین کارتون های آمریکایی نیز فرستاده می شد . فیلم هایی را که باره در استودیوی ادیسون تولید کرد شرکت گامون توزیع کرد . و مارگارت وینکلر برای توزیع فیلم های از درون جوهردان و فلیکس گربه در انگلستان با شرکت پاته قرار داد بست .

در دو بخش سینما در دست اروپایی ها

اروپایی ها به رغم رقابت خارجی های در دو بخش سینما ، بازار را در دست داشتند . اول ، طرح های موضوعی و دوم ، تبلیغات . طراحان انگلیسی که مهم ترین آنها عبارتند از هری فرینس ، لانسلوت اسپید ، دادلی باکستن ، جرج استادی و آنسن دایر در زمان جنگ تماشاگران را با کارتون های تبلیغاتی خود سرگرم ساختند .

دایر در اوایل دهه 1920 چندکارتون کوتاه و موفق ساخت که ازآن جمله می توان Little Red Riding Hood ( 1922 ) را نام برد ، و در دهه 1930 به تهیه کننده ای مهم و موفق بدل شد . جرج استادی در سال 1924 مجموعه فیلم های بونزو را آغاز کرد که ستاره آن سگی خپل است . تبلیغات یکی از بخش های آشنا و معمول برنامه سینما ها بود .

تبلیغات کارتونی

از جمله مهم ترین کسانی که تبلیغات کارتونی تولید می کردند می توان اگالوپ و لورتاک در فرانسه و پینشور و فیشینگر و سیبر در آلمان را نام برد . تولیدات شرکت استیت فیلم تکنیکوم که در مسکو مستقر بود در مقوله ای جدا طبقه بندی می شود . از سال 1924 تا سال 1927 مجموعه ای از کارتون های سرگرم کننده که پیامی اجتماعی داشتند در این شرکت ساخته شد که سرپرست تولید آنها ژیگا ورتوف بود . مهم ترین انیماتور روسی در آن زمان ایوان ایوانف وانو بود .

فیلم های عروسکی و سایه

دیگر زمینه های تخصصی در حیطه متحرک سازی ، فیلم های عروسکی و سایه بود . لادیسلاس استارویچ کار خود را در سال 1910 در روسیه آغاز کرد و خیلی زود فیلم های تک حلقه ای معروفی برای شرکت خانژونکوف تولید کرد که در آنها از عروسک ها و حشرات کارتونی استفاده شده بود . او در سال 1922 به فرانسه رفت و باقی عمر خود را صرف ساختن فیلم های عروسکی کرد . فیلم Le Roman du Lenard که در سال 1930 کامل شد اولین فیلم کارتونی فرانسه است .

لوته راینیگر

از مهم ترین پیشروان عرصه فیلم سایه ها لوته راینیگر بود . فیلم او با عنوان ماجراهای ملک احمد در سال 1926 در برلین اکران شد و به شهرتی جهانی دست یافت . فیلمبرداری از داستان این فیلم که برگرفته از هزار و یک شب بود و عروسک های سایه ای آن و پس زمینه های متحرک و شلوغ آن سه سال ، به طول انجامید .

در این مبحث باید از کوئیرینوکریستیانی و ویکتوربرگدال نیز نام بد . اولین آنها در آرژانتین فعالیت می کرد و در سال 1917 طنزی سیاسی با عنوان حواری به نمایش گذارد . این فیلم که زمان آن یک ساعت بود ( تقریبا به طول زمان فیلم ملک احمد ) اولین کارتون بلند دنیا نام گرفته است . برگردال از سال 1916 تا سال 1922 سریالی سوئدی تولید کرد که درباره کاپیتان کروگ بود و در اروپا و ایالات متحده به نمایش درآمد .

براساس مدارک و شواهد جیان آلبرتو بنداتزی در خلال دهه 1920 متحرک سازی در بسیاری از کشورها هم توسط هنرمندان آوانگارد و هم فیلم های کارتون ، واقعیات اقتصادی صنعت سینما در دهه 1920 و تغییر و تحول فرهنگی بزرگی که در عرصه سنت های محبوب گرافیگی رخ داد رقابت با استودیو های آمریکایی را در بازار جهانی برای دیگر کشورها سخت دشوار ساخت .

از من بپرس 5

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago