در داستان فیلم، مسافران دلیجان طی سفر خود به تطهیری درونی دست مییابند و شناخت نوینی از زندگی از طریق رابطهی متقابل انسانها با یکدیگر به دست میآورند. این سفر اسطورهای که آگاهی نوینی به انسانها عرضه میکند، چارچوب نمایشی است با قدمتی در حد پدیدهی «روایتگری و داستانگویی» و بهرهگیری از آن از سوی کارگردانانی همچون «جان فورد» در فیلم «دلیجان» یا «فرانسیس فورد کاپولا» در فیلم «آخرالزمان اکنون» (۱۹۷۹) به آن ویژگی «نمونهی بهین» میبخشد.
منبع الهام فیلم «آخرالزمان اکنون»، رمان «جوزف کنراد»، «قلب تاریکی» است که «کوپولا» با تغییر طرح داستانی آن از سفر یک انگلیسی در آفریقا به داستان سفر یک آمریکایی به درون ویتنام جنگ زده، بنای فیلم خود را میگذارد. شناخت نوین از آنچه این «به اصطلاح تمدن» قادر به آن است، خود هدف این سفر است که به «شناخت نوین بهین» از جهان منجر میشود که هم نویسنده (جوزف کنراد) و هم کارگردان (فورد کاپولا) در آثارشان به کار گرفتهاند.
برگرفته از کتاب فرهنگ اصطلاحات سینمایی نوشته فرانک بی ور
سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…
در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…
فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…
فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…
نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…
آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…