فیلم بین ستاره ای

فیلم بین ستاره ای

فیلم بین ستاره ای برنده اسکار جلوه­ های ویژه

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: متیو مک کانهی، آن هتوی، دیوید گیاسی، مت دیمون، جسیکا چاستین، مایکل کین، و ….

تولید سال: 2013 و پخش در سال 2014

ژانر: علمی­-­تخیلی

بودجه ساخت فیلم: 165 میلیون دلار. فروش آن تا کنون 673 میلیون دلار.

 

خلاصه داستان

فیلم بین ستاره ای : در آینده­ ی نزدیک، زمین رو به نابودی است، چون تمام محصولات کشاورزی با بیماری باکتریایی آتشک آلوده شده­اند. «کوپر» (متیو مک کانهی) همراه با دختر ده ساله­اش «مورفی»، پسرش و پدرزنش در یک مزرعه زندگی می­کنند.

او که سابقا در سازمان فضایی ناسا به عنوان خلبان کار می­کرده، حالا با کشاورزی اموراتش را می­گذراند اما آفت­زدگی محصولات، او را هم نگران کرده.

یک روز مورفی به پدرش می­گوید که اشباحی در اتاقش وجود دارند اما کوپر با جستجو در اتاق دخترش متوجه می­شود که اشباحی در کار نیست، بلکه سیگنال­هایی در هوا از طریق یک هوش ناشناخته مخابره می­شوند که در نهایت او را به تاسیسات سری ناسا می­رساند، که توسط پروفسور «برند» (مایکل کین) اداره می­شوند.

کوپر در ملاقات با برند می­فهمد که تنها راه نجات بشریت، کوچ کردن به یک سیاره­ی قابل سکونت دیگر و سفری بین ستاره­ای است.

برند می­گوید سه سیاره به نام­های «ادموندز»، «من» و «میلر» در فضا به دور یک سیاه­چاله غول­پیکر در حال چرخش هستند و نام این سیارات بر اساس نام فضانوردانی انتخاب شده که قبلا برای تحقیق به آنها سفر کرده اما هنوز برنگشته­اند.

به عقیده­ی برند ممکن است این سیارات قابل سکونت برای بشریت باشند اما آنها نیاز به افرادی کارآزموده دارند تا به آنها سفر کرده و اطلاعات دقیقی از وضعیت سیارات و سرنوشت فضانوردان به دست آورد.

برند از کوپر می­خواهد وظیفه فرماندهی یک سفینه برای این ماموریت را بر عهده گیرد و پس از موافقت کوپر، سفینه اندورنس از طریق یک کرمچاله راهی فضا می­شود. در این سفینه افراد دیگری کوپر را همراه می­کنند:

یک زیست­ شناس جوان به نام «آملیا» (آن هتوی) که دختر خود برند است، دو دانشمند فضایی و دو ربات به نام­های «تارس» و «کیس».

ادامه

آنها ابتدا به سیاره میلر می­روند. سیاره­ای که با یک اقیانوس با موج­های عظیم پوشیده شده و هر ساعت در آن به اندازه­ی هفت سال بر روی زمین طول می­کشد! در آنجا طی سانحه­ای یکی از دانشمندان کشته شده و عزیمت آنها به تاخیر می­افتد.

در نتیجه زمانی به سفینه بر­می­گردند که 23 سال روی زمین گذشته است! طی این مدت روی زمین، مورفی تبدیل به زنی جوان و دانشمند شده و به عنوان دستیار برند در ناسا مشغول به کار شده.

برند که پیر شده، هنگام مرگ به مورفی می­گوید کوچ به سیاره دیگر نقشه غلطی بوده و بهتر است برای نجات بشریت نقشه دیگر او یعنی استفاده از جنین بارور و شروع بشریت از نو اجرا شود.

اما مورفی با او هم عقیده نیست و امیدوار است ماموریت پدرش به نتیجه مطلوب برسد.

کوپر و همراهانش نمی­توانند به زمین برگردند چون سوخت سفینه آنها کم شده و ناچار به سیاره­ی «من» می­روند. آنها موفق به ارتباط با فضانورد گمشده، من می­شوند.

اما «من» برای نجات جانش به آنها اطلاعات غلط داده و نمی­گوید که سیاره­ی «من»، سیاره­ای یخ زده و غیرقابل سکونت است. «من» با کوپر درگیر شده اما با اشتباه خود کشته می­شود.

آملیا در آخر به سیاره­ی ادموندز می­رود اما کوپر و تارس با از جان گذشتگی وارد سیاه­چاله شده و با به دست آوردن اطلاعات و همکاری مورفی موفق به نجات کره زمین و بشریت می­شوند.

در پایان فیلم کوپر بعد از سالها در یک ایستگاه فضایی از خوابی طولانی بیدار شده و دخترش را می­بیند که تبدیل به زنی مسن شده.

مورفی به کوپر می­گوید به سیاره­ی ادموندز برود جایی که آملیا هنوز به فعالیت­هایش ادامه می­دهد.

اسکار فیامنامه بین ستاره ای

فیلنامه فیلم بین ستاره ه­ا که امسال کاندیدای پنج اسکار و برنده­ اسکار بهترین جلوه­های ویژه شد، توسط جاناتان نولان طی چهار سال نوشته و توسط برادر او، کریستوفر کارگردانی شد.

 نکته جالب در این فیلم استفاده از دوربین­های آی­مکس جهت فیلمبرداری و ساخت بیشتر لوکیشن­ها از جمله فضاهای داخلی شاتل و سفینه­ ها به شکل واقعی است چون کارگردان بر خلاف روال معمول اینگونه فیلم­ها نمی­خواست زیاد از تصاویر کامپیوتری استفاده کند و ترجیح می­داد همه چیز واقعی باشد.

به اصرار او بیش از پانصد هکتار ذرت در مزرعه کاشته شد و برای صحنه­ های طوفان شن از پکنه­ های بزرگ که گرد و غبار به­ پا می­کردند، استفاده به­عمل آمد. ساخت یک فضاپیما و دو شاتل در اندازه­های کوچک هم جزو برنامه ­های کار بود.

نولان که تجربه ساخت فیلم­های تخیلی پرفروشی چون «بتمن»، «مرد آهنی» و «شوالیه تاریکی» را دارد، با گرفتن دستمزد بیست میلیون دلاری و بیست درصد از رقم فروش فیلم به سراغ بازیگران محبوبی چون متیو مک کانهی و آن هتوی رفت و موفق شد باز فیلمی پرفروش و قابل توجه بسازد که به عقیده­ی خیلی از منتقدین یکی از بهترین­های فیلم­های اوست.

در حقیقت در یک نظر سنجی از 281 منتقد معروف سینما فیلم توانست 72 درصد از آرا را به شکل مثبت دریافت کند. «تیم رابی»  یکی از منتقدین درباره­ی فیلم می­گوید: «این فیلم یک شاهکار هنری است. با آنکه سوژه­ی نجات بشریت در فیلم­های تخیلی بسیار تکراری است اما نولان آن­قدر فیلم را واقعی پیش می­برد و با صحنه­های احساسی ترکیب می­کند که انگار واقعا همه چیز قابل باور و ملموس است.»

 

از من بپرس 5

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago