حمایت مدیران…مدیران استودیوها همواره در حمایت از این نظام استودیویی عمل کرده و تأکیدشان برآوردن نیازهای سرگرمی تماشاگران و «واقع گریزی» در فیلمهای سرگرمکننده بود. فزون بر جنبهی «واقع گریزی»، در ساخت این فیلمها از مجموعهای اصول ارزشی در نگرش به موضوعات و در حمایت از اخلاق کاری در آمریکا و ارزشهای درست و خطا به کار گرفته میشد. اما از سال ۱۹۴۶ به بعد، شمار تماشاگران این گونه فیلمها به گونهای مستمر رو به کاستی گذاشت و از این رو انجام اصلاحات عمدهای در نظام استودیوی ضروری به نظر میرسید.
۱- جنگ جهانی دوم پایان یافته بود، تنشها رو به کاستی داشت. و تماشاگرانی که طی سالهای جنگ خواستار رهایی عاطفی و ذهنی از طریق فیلمهای استودیویی بودند، دیگر از این فیلمها استقبال نمیکردند.
۲- در دوران بعد از جنگ، بسیاری از آمریکاییان برای زندگی به حومهی شهرها و به محلههایی دور از سالنهای سینمای شهرهای بزرگ روی آوردند.
۳- انواع سرگرمیهای دیگر که در زندگی آمریکاییان ظاهر شده بودند کم کم رقابتی را با سینما آغاز کردند. این سرگرمیها: مسابقات سرعت، بیس بال شبانه، بولینگ، سفرهای طولانی.
۴- خرید قسطی در این دوران رواج یافت. و از این رو آمریکاییان انگیزهی بیشتری برای خرید کالاهای خانگی پیدا کردند.
۵- در سال ۱۹۴۸ تلویزیون بهعنوان رسانهای سرگرمکننده اثر گستردهی خود را بر جای گذاشت.
۶- در سال ۱۹۴۸ دادگاه عالی آمریکا در یک حرکت ضد انحصاری حکم داد که استودیوهای تولید فیلم باید به انحصار خود بر زنجیرهی سالنهای سینما در کشور پایان دهند. و به این ترتیب استودیوها از بازده مالی تضمین شدهی محصولات سینماییاشان محروم شدند. نتیجهی این تغییرات، پدیده «فیلمهای درجهی دو» و رها شدن بسیاری تهیهکنندگان و بازیگران تحت استخدام استودیوها بود.
برگرفته از کتاب فرهنگ اصطلاحات سینمایی نوشته فرانک بیور
سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…
در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…
فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…
فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…
نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…
آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…