Categories: سینمافیلم

چه کسانی از بحران های دوران جنگ سود بردند؟

چه کسانی از بحران های دوران جنگ سود بردند؟

دیگر کسانی که از بحران زمان جنگ سود بردند سازندگان فیلم های خبری و مستند بودند که باید فیلم های آموزشی و اطلاعاتی دولت را تأمین می کردند . دو سال که از آغاز جنگ گذشت سرآنها از همه شلوغ تر شد ، چرا که باید فیلم های خود را علاوه بر سینماهادر اردوگاه ها ، و کتابخانه های عمومی نیز نمایش می دادند . جنگ تمایز میان فیلم های مستند و فیلم های سینمایی را مخدوش کرد .

کارکنان این دو بخش صنعت سینما به دلیل کمبود کلی نفرات مورد نیاز و هدف جدید رسانۀ سینما برای نمایش واقعیات بریتانیای زمان جنگ به راحتی با یکدیگر معاوضه می شدند . و بسیاری از فیلم های سینمایی حاوی بخش های مستندی از ناوگان های هوایی و دریایی ، رژۀ ارتش و انفجار مکان ها بود که این بخش ها خود روایت را از آن حالت تئاتری و صحنه های داخلی دور می کرد .

انسجام ملت

جنگ نمایش انسجام ملت را الزامی کرد ، ملتی که بخش های مختلف آن از قبیل منطقه ، طبقۀ اجتماعی ، جنسیت ، و سن ، زیربنای هویت و شخصیت و بالاتر از همه وحدت کشور به شمار می رفت . یکی از راه های برآوردن این نیاز به کارگیری راهبردهای معمول در فیلم های مستند برای ریشه گرفتن داستان از بحران معاصر کشور و پرداختن روایتی بود که در آن گروهی از شهروندان انگلیسی از مناطق یا طبقات گردهم می آمدند تا به هدفی مشترک دست یابند .

راهبردهای مستند ( و فیلم های مستند موجود ) در فیلم های آن دوره جرح و تعدیل می شد ، نمونۀ این کار را می توان در فیلم های زیر مشاهده کرد : جنس لطیف ( لزلی هوارد ، 1943 ) که داستان هفت زن است که در بخش نیروهای کمکی منطقه تعلیم می بینند و می جنگند ؛ مادر طلوع فرو رفتیم ( آنتونی آسکوییت ) که دربارۀ تعقیب و غرق یک کشتی دشمن توسط یک زیردریایی بریتانیایی است ؛ و سن دمیتریو ، لندن ( چارلز فرند ) که براساس رخدادهایی واقعی مربوط به یک کشتی تجاری است که از اقیانوس اطلس به مقصد کلاید نفت حمل می کرده است .

تمامی این فیلم ها با کمک و همکاری ارتش و دولت ساخته شدند . طرح این فیلم ها نه دربارۀ یک زوج یا قهرمان رمانتیک ، بلکه دربارۀ چند شخصیت با هدفی مشترک است ، و غالباً چند روایت فرعی به شکل موازی در فیلم دنبال می شود . بنابراین این نوع فیلم ها بیشتر دارای ساختاری خودانگیخته اند ، و به تغییر شخصیت ها از شهروندانی عادی به جنگجویانی میهن پرست و پرشور می پردازند . درست است که طرح این فیلم ها به عشق زن و مرد نمی پردازد ، اما به پیروی از ساختار و سازمان دهی واحدهای ارتش بسیار منسجم و یک پارچه است .

از من بپرس 2

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago