نگرانی های دستگاه سانسور در سینما

نگرانی های دستگاه سانسور سینمادر کشورهای مختلف

در اوایل ، نگرانی های دستگاه سانسور در کشورهای مختلف فرق می کرد : هیئت های سانسور در هلند و کشورهای اسکاندیناوی بیشتر نگران خشونت بودند تا مایه های جنسی و سانسور در استرالیا و آفریقای جنوبی نسبت به هیئت سانسور بریتانیا در مسائل اخلاقی بسیار سختگیر تر بود .

موضوعات مربوط به ملی گرایی فرهنگی و سیاسی کمابیش به طور علنی در دستور کار این هیئت ها قرار داشت .

در سال 1928 دولت فرانسه از هیئت سانسور کشور خواست « منابع ملی » را در مصوبات خود منظور کند ، « بخصوص علاقه به حفظ رسوم  و سنت های ملی و همین طور ( در مورد فیلم های خارجی ) این مسأله را که در کشور سازنده فیلم چه تسهیلاتی برای فیلم های فرانسوی قائل می شوند ».

در کشورهایی که صاحب تولیدات سینمایی قابل توجهی بودند غالباً از سانسور به عنوان نوعی حمایت بازرگانی استفاده می شد ، بخصوص بعد از این که صنعت سینمای آمریکا به برتری جهانی دست یافت .

در مجموع سانسور _ به منظور اجتناب از مثلاً رنجاندن کشورهای دیگر _ نسبت به مسائل سیاست خارجی حساسیت بیشتری از خود نشان می داد تا نسبت به مسائل داخلی .

فرانسه در سال 1928 ورود و نمایش فیلم های شوروی را به کلی ممنوع کرد ، اما حکومت وایمار آلمان برعکس به منظور تقویت روابط آلمان _ شوروی نمایش این فیلم ها را فعالانه تشویق می کرد .

از من بپرس 3

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago