Categories: سینمافیلم

نوردیسک برترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته

نوردیسک برترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته

نوردیسک برترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته ،در هفدهم سپتامبر 1904 ، کنستانتین فیلیپس نخستین سالن نمایش دائمی را در کپنهاک افتتاح کرد . یک سالی پیش از آن تولید فیلم داستانی توسط عکاس خاندان سلطنتی ، پیتر الفلت آغاز شده بود . او فیلم اعدام را ساخته بود که هنوز هم باقی مانده است .

در سال 1906 ، اول اولسن نمایشگر Film Nordisk Kompagni را بنا گذاشت که طی دورۀ سینمای صامت در دانمارک نقشی اساسی ایفا کرد و حتی طی بخش عمدۀ دهۀ 1910 در سینمای بین المللی نیز نقشی مهم بر عهده داشت .

در سال 1910 ، نوردیسک را بزرگترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته می دانستند. نخستین استودیوی آن که در سال 1906 توسط شرکت ساخته شد ، قدیمی ترین استودیویی است که هنوز هم پابرجاست . بیشتر فیلم های داستانی دورۀ آغازین توسط گروهبان مستعفی ویگولارسن کارگردانی و توسط اکسل سورنس ( که پس از 1911 نامش را به اکسل گرات کجار تغییر داد ) فیلمبرداری شدند .

از میان 248 فیلم داستانی تولید شده بین 1903 تا 1910 ،242 فیلم توسط نوردیسک تهیه شد . تنها پس از 1909 بود که شرکت های دیگر بر طیف سینمای دانمارک افزودند : بایورمای کپنهاگ و فتورامای آرهوس هر دو در 1909 و کینوگرافن در 1910 تأسیس شدند .

نقطۀ عطف در تکامل سینمای داستانی در تمام جهان

در سال 1910 ، ساخته شدن فیلم تجارت بردۀ سفید نقطۀ عطفی در تکامل سینمای داستانی ، نه تنها در اسکاندیناوی که در تمام جهان به حساب می آید . این فیلم به موضوع روسپی گری ، با صراحتی که پیش تر دیده نشده بود ، می پرداخت و به این ترتیب ژانر جدیدی را ایجاد کرد _ فیلم « عاطفی ( Sensational) _ که در جهان جرم ، شرارت یا سیرک می گذشت .

نوردیسک در پی موفقیت نیک کارتر ، سلطان کارآگاهان ، ویکتورن ژاسه ، 1908 ، در 1910 مجموعه فیلم هایی آغاز کرد که قهرمان آن جنایتکاری چیره دست ، به نام دکتر گار ال هاما بود : ادوارد اشنیدلر _ سورنسن دو تا از آنها را کارگردانی کرد : پرواز از جنانب مرگ ( عنوان انگلیسی فیلم )

توطئه نیهیلستی ( عنوان آمریکایی فیلم ، 1911 ) و دکتر گارال هاما : ادامۀ فرزند یک مرد مرده ( 1912 ) ، این فیلم ها تا حدی الهام بخش مشهورترین فیلم های جنایی ساخت فرانسه بودند : ابتدا توسط ژاسه ( 1911 ) و سپس توسط لویی فویاد ( 1913).

 

از من بپرس 2

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago