Categories: سینما

صنعت سینمای ایتالیا

سینمای ایتالیا

صنعت سینمای ایتالیا اندکی دیر قوام گرفت و چنانکه معمول آن روزگار بود در سال های نخستین تحت سلطۀ برادران لومیر قرار داشت . شرکت سینه که دوتن از اشراف ایتالیا ، ارنستو پاچلی و آلبرتو فاسینی ، آن را بنیاد گذاشتند ، در سال 1905 نخستین استودیوی کشور را ساختند. این استودیو در دوره سینمای صامت به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فیلم تبدیل شد .

شرکت سینه ؛

شرکت سینه با تولید نخستین فیلم تاریخی به نام تسخیر رم ( 1905 ) ، با بازیگری هنر پیشه مشهور تئاتر کارلو رزاسپینا ، حرکتی را آغاز کرد که برکل صنعت  سینما تأثیر گذاشت . این شرکت در نخستین سال های فعالیت خود عمدتا به ساختن فیلم های کمدی و ملودرم و مستند  می پرداخت . سینمای ایتالیا در سال 1907 ، هم در عرضه تولید و هم در عرصه نمایش گام هایی بزرگ به پیش برداشت.

شرکت سینه استودیوی خود را در رم بر پا کرده بود و یک شرکت مهم دیگر به نام امبروژیو در تورین فعالیت می کرد . علاوه بر این دو ، چندین استودیوی دیگر در شهر میلان ساخته شده بود . در همین سال ، 500 سینما در ایتالیا وجود داشت که حدود 18 میلیون لیر در آمد داشتند . به این ترتیب ، تا سال 1908 سینمای ایتالیا به چنان توانی دست یافته که می توانست در بازار جهانی فیلم با فرانسه و آمریکا به رقابت برخیزد .

استودیوهای ایتالیایی

استودیوهای ایتالیایی موقعیت خود را با تولید فیلم های تاریخی استحکام بخشیده بودند . نخستین فیلم تاریخی شرکت امبروژیو به نام  آخرین روزهای پومپئی  با چنان موفقیتی روبه رو شد که ساختن فیلم تاریخی در صدر فعالیت های سینمای سینمای ایتالیا قرار گرفت . بسیاری از این فیلم ها یا به تاریخ روم می پرداختند یا از شاهکار های ادبی ایتالیا اقتباس می کردند جولیوس سزار ( 1909 ) ، بروتو (1909 ) ، کنت اوگولینو ( 1908 ، مقتبس از دوزخ ، اثر دانته ) .

هزینه نسبتا پایین ساختن دکورهای عظیم و دست مزد اندک سیاهی لشکرها به ایتالیایی ها امکان می داد که فیلم هایی متفاوت با آثار رقبای خارجی شان بسازند و بی آنکه هزینه کمرشکنی را متحمل شوند بازار های جهانی را تحت اختیار خود در آوردند. این خط مشی چنان موفقیت آمیز بود که پاته برای مقابله با رقیب ایتالیایی خود ، در این کشور یک شعبه تأسیس کرد و نام آن را    « فیلم دآرته ایتالیانو » گذاشت . این شرکت که هدفش ساختن فیلم های تاریخی بود ، در آثار خود از معماری باشکوه دوره رنسانس ایتالیا بسیار سود می جست ، که فیلم اتللو ( 1909 ) از آن جمله است .

برگرفته از کتاب  تاریخ تحلیلی سینمای جهان

از من بپرس 4

Share
Published by
از من بپرس 4

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago