بین تاریخ نویسان سینما این گرایش عمومی وجود دارد که سینمای انگلستان را در آغاز صاحب تأثیر و نوآوری می دانند _ به اصطلاح پیشگامان انگلیسی _ اما معتقد هستند که بعدها این سینما دچار زوال و رکود گشت .
از این دیدگاه ، که از جمله طرفدارانش ژرژ سادول ( 1951 ) است نجات یافته توسط دزد دریایی ( اثر سیسیل هپ ورث ، 1905، نقطه اوج است .
فیلم هایی که پس از این تاریخ ساخته شده اند ، به خصوص در دوره 13 _ 1908 که فیلم های روایتی دراماتیک تک حلقه ای باب بودند ، از نظر دور مانده اند .
حتی نویسنده ای چون باری سالت ( 1992 ) که فیلم های سال های آغازین سینما را از نظر شکلی ( Formal) دقیقاً تحلیل کرده ، شاید به ناروا تنها به روایت های دراماتیک داستانی بسنده کرده است و این امر به قیمت از دست رفتن فیلم های کمدی _ و از آن مهم تر _ شکل های گوناگون فیلم واقعیت تمام شده است .
ماحصل این جانب داری تاریخ نویسان ، ظلمی است که بر فیلم های انگلیسی ساخته شده در دوره بلافاصله پس از دورۀ « پیشگامان » رواگشته است .
هر جا که نوآوری ای صورت گرفته از نظر دور مانده ، یا در سایه پیشرفت های بعدی بررسی شده است ، به خصوص آن گروه فیلم هایی که بخشی از حس و حال مسلط هالیوودی 1913 به بعد هستند .
در واقع ، فیلم های انگلیسی بسیار پیشرفته بودند به خصوص در زمینه های کمدی و واقع گرا تدوین روایتی نیز بسیار نوآورانه بود اما متأسفانه نوآوری ها در جهت خلاف آن چه که روش مسلط به شمار می آمد ، حرکت می کردند .
بر گرفته از هپ ورث تا هیچکاک
اثر جان هاوکریج
سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…
در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…
فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…
فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…
نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…
آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…