Categories: سینمافیلم

سازش فون اشترن برگ

سازش فون اشترن برگ

یوزف فون اشترن برگ نیز مانند فلاهرتی با فیلمی که به طور مستقل وبا هزینه ی اندک ومسلما خارج از خط مشی عمومی ساخته بود نظر استودیوهای بزرگ را به سوی خود جلب کرد. این فیلم که “جویندگان رستگاری” 1925 نام داشت .به منظور بیان حال قهرمان ان ساخته شده و این قهرمانان عبارتنداز سه انسان سرگذشته یعنی خانواده مردی بیکار ونومید که در قایقی در رودخانه زندگی می کند.

یک دلال محبت در ازاء خدمات زن ان مرد اتاقی به انها می دهد. مرد فقط روزی به خود می اید ودر برابر ان شخص نابکار می ایستد که وی فرزند اورا کتک می زند. مفهوم ضمنی این داستان این است که ان مرد بیکار ونومید اکنون که قدم اول را برداشته است خواهد توانست خانواده خود را به سر منزل سعادت برساند.

حالت نومیدی و شکست روحی که بر فیلم حکم فرما است. به وسیله نماهای طولانی وتقریبا بی حرکت از قهرمانان فیلم که به اشکال زیبایی از یاس سردر گریبان دارند. به شدت تاکید شده است. استعارات بسیار ظریف مانند لاروب بزرگی که لجن ته رودخانه را بالا می اورد ودر نور افتاب می گذارند وتابلو اعلانی که در پشت صحنه مبارزه قرار گرفته وروی ان نوشته است. “در اینجا رویای شما راست در می اید”.
ریزه کاریهایی بود که در ان زمان بر تماشاگران تاثیر عمیق می کرد. فیلم”جویندگان رستگاری” گرچه امروز چندان گیرا بهنظر نمی رسد. در روزگار خود به عنوان یکاثر هنری بی همتا مورد تحسین قرار گرفت .مردم ان را به عنوان یک فیلم امریکایی که می توانست با بهترین محصولات اروپایی برابری کند، ستودند. هواداری شدید دوتن از هنرمندان با نفوذ هالیوود یعنی چالز چاپلین و دوگلاس فیربنکس این عقیده را تایید کرد و شاید هم در تشکیل ان موثر بود.

استقبال منتقدان

از فیلم وهزینه اندک فون اشترن برگ را مورد توجه استودیوهای بزرگ قرار داد. وی یک فیلم برای چاپلین که هرگز به نمایش گذاشته نشد و فیلم دیگری نیز برای مترو تهیه کرد؛ وسپس به کارخانه پارامونت رفت وبلافاصله با ساختن فیلم گانگستری پر فروش “جهان اوباش” 1927 همه را دچار شگفتی ساخت. البته سهم بزرگیاز توفیق این فیلم متعلق به سناریوی به هنگام بن هشت بود که می توان این فیلم گفت در حقیقت از تیترهای روزنامه های ان روز گرفتهن شده بود.

امافون اشترن برگ نیز قریحه فیلمبرداری و مهارت پیوندگری وتوانایی خود را در واداشتن بازیگران به بازی زندهن بدان افزوده بود. جورج بنکرافت ستاره خشن فیلم “جهان اوباش” از اکتشافات او بود. بنکرافت پس از ان هیچ نقشی را از نقش رئیس سنگدل و یاوه درای دزدان در این فیلم بهتر بازی نکرد. اما فون اشترن برگ با یک فیلم بسیار پر فروش دیگر به نام “دام” 1928 توفیق خود را تکرار کرد و سپس با فیلم خارق العاده “بار اندازهای نیویورک” 1928 دوباره به محیط غم انگیز فیلم “جویندگان رستگاری “بازگشت.

این فیلم که با سایه روشنهای عمیق وبسیار زیبا عکاسی شدهن است. مغازه های پیاله فروشی واتاقهای اجاره ای کثیف کنار اسکله را با صحنه هایی کهبه قدرت فراوان ترکیب بندی شداه اند ومحیط داستان را به نحوی عالی مجسم می کنند نشان می دهد.

برگرفته از تاریخ سینما ، نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری

از من بپرس 2

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago