Categories: سینمافیلم

دوربین قابل حمل

دوربین قابل حمل و استفاده از آن

در سال 1900 شرکت فرانسوی گامون دوربینی به نام « کرونو دوپوش » به بازار عرضه کرد . این دوربین قابل حمل بود و از فیلم 15 میلیمتری ای استفاده می کرد که هر قاب آن تنها یک سوراخ داشت .

دو سال بعد ، شرکت وارویک تریدنیگ در انگلستان یک فیلم 5/17 میلیمتری برای غیر حرفه ای ها ابداع کرد ؛ این فیلم برای استفاده در دستگاهی به نام بایوکام طراحی شده بود که مانند نخستین دستگاه های لومیر ، هم دوربین بود ، هم دستگاه چاپ و هم پروژکتور ؛ ارنمان آلمانی و پس از او پاته فرانسوی در دهه 1920 همین طرح را به کار گرفتند .

در عین حال در سال 1912 ، پاته دستگاهی ساخته بود که از فیلمی 28 میلیمتری استفاده می کرد . این فیلم دارای یک پایۀ دی استاتیِ غیر قابل اشتعال بود که فضای تصویر آن تنها اندکی کوچکتر از فیلم 35 میلیمتری بود.

اما بهترین قطع برای غیر حرفه ای ها قطع 16 میلیمتری بود که ایستمن کُداک آن را در سال 1920 کرده بود و پایه ای غیر قابل اشتعال داشت .

این فیلم در شکل آغازین خود ، که کُداسکوپ نامیده می شد ، براساس اصل ریور سال کار می کرد ، به این معنی که یک نسخه مثبت مستقیم بر روی فیلمی تولید می کرد که در دوربین استفاده شده بود .

کُداک فیلم 16  میلیمتری خود را در سال 1923 به بازار عرضه کرد و تقریبا در همین زمان پاته نیز فیلم غیر قابل اشتعال 5/9 میلیمتری خود را به نام « پاته بیبی » در دسترس عموم قرار داد .

فیلم 5/9 میلیمتری سال های سال با فیلم 16 میلیمتری سرسختانه رقابت کرد و مدتها به عنوان قطعی نمایشی برای فیلمسازی غیر حرفه ای و نیز برای نمایش فیلم هایی بکار رفته شد که در آغاز با قطع 35 میلیمتری فیلمبرداری شده بودند .

قطع های نامتعارف نیز وجود داشت ، مثلا در برخی از آنها فیلم به چند ردیف موازی تقسیم    می گردید ، که می توانستند آنها را پی در پی به نمایش بگذارند .

از این قطع های نامتعارف ، تنها یک فیلم 22 میلیمتری که در کینه توسکوپ خانگی ادیسون به کار می رفت ارزش تجاری یافت .

این فیلم به 3 ردیف موازی تقسیم گردیده بود که هر کدام با خطی متشکل از چندین سوراخ از دیگری جدا می شد ؛ عرض تصویر در این فیلم چندان از 5 میلیمتر تجاوز نمی کرد .

از من بپرس 3

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago