Categories: سینمافیلم

تجدید حیات ناسیونالیسم و جناح های مردمی

تجدید حیات ناسیونالیسم و جناح های مردمی

ظهور فاشیسم و ناسیونالیسم اغراق آمیز دهه 1930 سینما را از نظر اقتصادی تحت تاثیر قرار داد .
در دهۀ 1920 تعدادی از کشورهای اروپایی با وضع قوانین خاصی به مقابله با سیلاب واردات هالیوودی پرداختند و با یکدیگر روابط اقتصادی برقرار کردند که در ابتدای دوران سینمای ناطق به تولید تعدادی فیلم چند زبانی انجامید . این فیلم ها اغلب با یک کارگردان و یک فیلمنامه و بازیگران مختلفی برای نسخه هایی با زبان های مختلف ساخته می شدند .

فیلم های چند زبانی در سراسر اروپا و اغلب توسط شرکت های اروپایی که با یکدیگر همکاری داشتند، ساخته می شدند . شرکت های آمریکایی هم در هالیوود و هم در اروپا در این زمینه فعالیت می کردند : با ابداع تکنیک صداگذاری دیگر لازم نبود که صدای خود بازیگران در فیلم شنیده شود و در نتیجه دیگر انگیزه ای برای ساخت این گونه فیلم ها وجود نداشت .

فیلم چند زبانی

هنگامیکه فیلم چند زبانی منسوخ شد ، صنعت سینمای این کشورها دوباره به مرزهای جغرافیایی محدود شدند . از سوی دیگر نیز به حمایت در برابر واردات آمریکایی شدت یافت و هالیوود با تنزل بازار مواجه شد . آلمان که در سال 1920 در محدود کردن واردات پیش قدم شده بود ، در نیمه دهۀ 1930 بازار خود را کاملاً به روی آمریکا بست . در سال 1938 ایتالیا به نحو ناشیانه ای از آلمان تقلید کرد : طرح ملی سازی شرکت های پخش که به واردات می پرداختند باعث شد هالیوود فیلم های سهم خود را در بازار ایتالیا پس بگیرد و با پایان جنگ هر گونه واردات فیلم های آمریکایی خاتمه یافت .

در فرانسه قانون تجاری سال 1936 کما بیش با هدف محدود ساختن واردات طراحی شد و اشغال فرانسه توسط آلمان در سال 1940 به کلبه معاملاتی که با آمریکا صورت می گرفت، خاتمه داد و موجب مهاجرت بسیاری از هنرمندان به کشور های خارجی شد .
در همین هنگام تحول ایدئولوژیک عظیمی در اروپا اتفاق افتاد که هم سیاست و فرهنگ و هم روابط بین کشور های اروپایی را تحت تاثیر قرار داد.دهۀ 1920 عصر جاز ،دوران شیوع خوش بینی و بی تفاوتی سیاسی و نیز انواع افراط کاری هم در سیاست و هم هنر بود.

تجربۀ مدرنیستی شکوفا شد،دیگر کسی به رئالیسم علاقه نشان نمی داد.تعدادی از هنرمندان آوانکارد به نهضت های سیاسی تندروی چپی یا راستی پیوستند : فوتوریست های ایتالیایی به فاشیسم ، فوتوریست ها و ساختار گراهای روسی به انقلاب، دادائیست ها و سوررئالیست ها به کمونیسم و تروتسکیسم.

برگرفته از سوسیالیسم ، فاشیسم و دموکراسی ، جفری ناول _ اسمیت

از من بپرس 2

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago