تاریخ اولین نمایش

تاریخ اولین نمایش فیلم

برای این که تاریخ اولین نمایش فیلم را تعیین کنیم ، نخست باید مشخص کنیم که منظورمان از نمایش ، کدام یک از رویدادهای زیر است : نمایش خصوصی ، نمایش عمومی ، نمایش به وسیله کینه توسکوپ یا نمایش بر روی پرده ؟

بسته به این که کدام یک از این رویدادها را نمایش بنامیم ، تاریخ نخستین نمایش تصویر متحرک فرق خواهد کرد : از 1893 ، یعنی زمانی که ادیسون کینه توسکوپ خود را تکمیل کرد تا دسامبر 1895 ، زمانی که برادران لومیر نمایش مشهور خود را در « گراند کافه » پاریس به اجرا در آوردند .

برادران لومیر حتی ممکن است نخستین کسانی نباشند که از تماشاگران در ازای دیدن فیلم پول دریافت کرده اند ، این افتخار چه بسا از آن ماکس اسکلادانوفسکیِ آلمانی باشد ، که دو ماه پیش از نمایش سینما توگراف در « گرافد کافه » به این کار دست زده بود .

به رغم این که برادران لومیر ممکن است در این عرصه بی رقیب نباشند ، اما فراست و مهارتشان در تجارت و بازاریابی، آنها را در سراسر اروپا و آمریکا به مردانی نام آور تبدیل کرد و نامشان را در تاریخ جاودانه ساخت .

ویژگی های فنی سینما توگراف به آن موقعیتی منحصر به فرد می داد ، زیرا هم در عرصه تولید و هم نمایش مزیت های انکار ناپذیری بر رقبای خود داشت . وزن آن نسبتا سبک بود

( 16 پوند ، که در مقایسه با کینه توسکوپ ادیسون که چند صد پوند وزن داشت بسیار سبک به نظر می رسید ) ؛ سه کار متمایز از آن ساخته بود : فیلمبرداری ، ظهور فیلم ، نمایش ؛ استفاده از آن به جریان برق وابسته بود ( با دست به حرکت در می آمد و از چراغ های آهکی استفاده می کرد ) این ویژگی ها باعث می شد که سینما توگراف به سهولت قابل حمل و بسیار انعطاف پذیر باشد .

برادران لومیر در شش ماهی که در آمریکا اقامت داشتند 21 فیلمبردار و متصدی نمایش را مأمور کرده بودند که سراسر آمریکا را در نوردند و سینما توگراف را در تماشاخانه های مختلف به نمایش بگذارند . به این ترتیب ، رقیب اصلی خود ، یعنی کینه توگراف ادیسون را به کلی از صحنه بیرون راندند .

از من بپرس 3

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago