بیوگرافی چو یون فت

به مناسبت تولد این بازیگر فیلم های اکشن

به گزارش از من بپرس، سینمای اکشن زیر مجموعه های بسیاری دارد که فیلم های رزمی یکی از آنها هستند. خاستگاه این فیلم ها کشور هنگ کنگ است؛ کشوری که بروس لی افسانه ای از آنجا آمد و به نماد فیلم های رزمی تبدیل شد.

هنگ کنگ در سالیان اخیر در صنعت فیلم و سریال رشد چشمگیری را تجربه کرده است. شاید بدون اغراق بتوان گفت در صنعت سینما و تلویزیون جدی ترین رقیب هالیوود در سراسر جهان است. بازار سینمایی این کشور را فیلم های هنگ کنگی انباشته اند و سالیانه سود سرشاری را نصیب تهیه کنندگان آن می کنند.

در این بین ستارگان و کارگردانان زیادی از این کشور به هالیوود رفته اند. چو یون فت یکی از آنهاست که با وجود موفقیت های زیاد در سینمای آسیا نتوانست در هالیوود نتوانست جایی برای خود پیدا کند.

هر چند فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان ساخته ژانگ ییمو و با بازی او توانست هم در گیشه و در جشنواره های سینمایی موفقیت عظیمی کسب کند؛ اما می توان بدون اغماض گفت که این فیلم به عنوان فیلمی از ژانگ ییمو و به خاطر اقبالش در جشنواره معروف شد و در گیشه موفق بود.

با این اوصاف چو یون فت کماکان به عنوان یکی از بازیگران بزرگ سینمای رزمی در خاطره ها خواهد ماند. چه او توانست شمایل مخصوص به خود را در سینما خهلق کند. او نه شبیه بروس لی بود و نه با جکی چان مقایسه می شد و نه مانند جت لی جانشین بروس لی خطاب می شد.

خونسردی فت و چهره ای هنوز کودکانه اش انبوهی از نقش های کمدی را نیز نصیب او کرد که در آنها نیز باورپذیر و سر حال به نظر می رسد.

سینمای هنگ کنگ و قواعد خاص آن

چو یون فت در نمایی که ویژه‌ی جان ووست

لازم به گفتن است سینمای هنگ کنگ و درک ژانرهای آن و قواعد حاکم بر ساز و کار فیلم ها و بازی در فیلم هایش موضوعی است که تحقیق جداگانه ای می طلبد.

مانند سینمای عامه پسند ایتالیا که در آن با گونه هایی خاص و محلی مواجهیم که طرفداران و سازندگان خاص خود را دارد، در هنگ کنگ نیز یک چنین سیستمی حاکم است.

شاید بی دلیل نباشد که جکی چان تنها استثنا در میان بازیگران اکشن شرق آسیایی باشد که در هالیوود نیز توانست بدرخشد.

بروس لی جوانمرگ شد و جت لی فراموش؛ چو یون فت نیز با شکست های فیلم هایش در گیشه در سیستمی که هر چیزی را می پذیرد جز این یکی، به کشورش بازگشت.

با این حال بررسی زندگی این بازیگر که اکنون در فعالیت های سیاسی نیز وارد شده، می تواند بیانگر نکاتی از سینمای هنگ کنگ و مقایسه آن با هالیوود باشد.

تولد و نوجوانی

چو یون فت در 18 ماه می سال 1955 در بندر لاما در کشور هنگ کنک به دنیا آمد. پدر او راننده تانکر در شرکت نفتی شل و مادرش نیز خدمتکار و همچنین یک پرورش دهنده میوه بود.

کودکی چو یون فت در خانه ای گذشت که برق نداشت. او مجبور بود هر روز صبح بیدار شود و در کار مزرعه به مادرش کمک کندو میوه را بچیند و در خیابان بفروشد.

او در هفده سالگی مدرسه را رها کرد تا بتواند با پیدا کردن شغل به خانواده اش کمک کند. در این دوران او کارهایی مانند خدمتکاری، مأمور پست، راننده تاکسی و فروشندگی دوربین را تجربه کرد.

اما مسیر زندگی فت زمانی تغییر کرد که او در یک روزنامه، آگهی جذب بازیگر برای یک تلویزیون محلی را مشاهده کرد. او توانست با آن شبکه یک قرارداد کاری سه ساله امضا کند. به این ترتیب در بسیاری از سپ اپراها بازی کرد و توانست در میان مخاطبان تلویزیون به محبوبیت دست پیدا کند.

آغاز موفقیت در تلویزیون و سینما

در نقش تبهکاران

در دهه 1980 او بازی در سریال دار و دسته (The Bund) بازی کرد که او را به اوج شهرت و موفقیت رساند. دار ودسته درباره ظهور و سقوط یک گنگستر در دهه 1930 در شانگهای چین بود که به پدرخوانده شرق معروف شد.

دار و دسته از فت یک ستاره ساخت. او سپس به بازی در یک سری فیلم ارزان پرداخت تا اینکه جان وو، کارگردان صاحب سبک فیلم های رزمی او را برای بازی در فیلم فردایی بهتر (1986) انتخاب کرد.

فردایی بهتر به پرفروش ترین فلیم تاریخ سینمای هنگ کنگ تبدیل شد و به این ترتیب از جان وو و چو یون فت دو ابر ستاره ساخت. همچنین فت به خاطر بازی در این فیلم دوران ساز توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم هنگ کنگ دریافت کند.

پس از این فیلم و با موفقت عجیب آن چو یون فت فرصت را غنیمت شمرد و تلویزیون را برای همیشه ترک کرد. او سپس در تعدادی از فیلم به سبک فردایی بهتر مانند فردایی بهتر 2(1987) و 3 (1990)، زندان سوزان، زندان سوزان 2، آدم کش (هر سه در سال 1989)، سرسخت (1992) بازی کرد.

اما بهترین فلیم از این مجموعه شهر سوزان بود که به عنوان یکی از منابع الهام فیلم سگ های انباری ساخته کوئنتین تارانتینو و تعدادی دیگر از فیلم های هالیوود شناخته می شود.

بازیگری همه فن حریف

عمده شهرت چو یون فت برای بازی در نقش آدمی قوی در فیلم های رزمی است. اما او همچنین در کمدی هایی مانند خاطرات یک مرد گنده (1988) و تو الان می تونی عشق رو ببینی یا نبینی (1992) نیز بازی کرده است.

همچنین این بازیگر توانای هنگ کنگی در چند فلیم رمانتیک پر هزینه مانند عشق در شهر ویران (1984) و یک قصه پاییزی (1987) ایفای نقش کرده است. به خاطر همین تنوع نقش ها است که در جوایز اسب طلایی از او به عنوان بهترین بازیگر نام برده شد.

فت سپس در فیلم ارباب قماربازان (1989) هم زمان در دو نقش متفاوت کمدی و قهرمان رزمی ظاهر شد. استقبال از این فیلم به حدی بود که توانست رکورد تاریخ فروش را در هنگ کنک بشکند.

این فلیم نیز مانند فردایی بهتر منحر به ساخت دنباله روهای زیادی شد که نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد آن است.

عزیمت به هالیوود

چو یون فت

در این دوران لس آنجلس تایمز چو یون فت را خونسردترین بازیگر دنیا نامید. در میانه دهه نود میلادی فت به هالیوود رفت تا بتواند موفقیتش در آسیا را در آنجا نیز تکرار کند که در این کار ناموفق بود.

دو فیلم اولی که فت در هالیوود بازی کرد در گیشه به شکل عمناکی شکست خوردند. او سپس در فیلم بعدی اش، آنا و پادشاه (1999) با جودی فاستر هم بازی شد. اما این فیلم هم به سرنوشت دو فلیم قبلی اش دچار شد و در گیشه به شدت شکست خورد.

در سال بعد (2000) فت پیشنهاد بازی در فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان را پذیرفت. این فیلم را آنگ لی معروف ساخت.

ببر خیزان، اژدهای پنهان چهار جایزه اسکار و 42 جایزه دیگر از جشنواره های مختلف در سراسر جهان به دست آورد. فیلم همچنین با فروش بالای خود به موفقیتی تمام عیار تبدیل شد تا چو یون فت در آستانه سقوط را نجات دهد.

چو یون فت در سال 2003 به آمریکا بازگشت و در فیلم هایی مانند نفرین گل طلایی به کارگدانی ژانگ ییمو بازی کرد که سال قبل فیلم معروف قهرمان را با بازی جت لی ساخته بود.

در سال 2007 فت در فیلم دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان با جانی دپ هم بازی شد. این فیلم علیرغم اعتراض هایی که درباره ترسیم چهره ای بد از چینی ها به آن شد، توانست به فروش بالایی برسد.

چو یون فت در سال 2014 به هنگ کنگ بازگشت و در فیلم از وگاس به ماکائو بازی کرد. این فیلم کمدی جنایی در چین با نام مردی از ماکائو نمایش داده شد. فت به خاطر بازی در این فیلم در طول 10 ماه 13 کیلو وزن کم کرد. دنباله فیلم در سال 2015 ساخته شد و چو یون فت 5 میلیون دلار برای بازی در آن دستمزد گرفت.

زندگی خصوصی

 

چو یون فت دو باز ازدواج کزده است: بار اول با یک بازیگر تلویزیونی به نام کندیس یو در سال 1983. این ازدواج تنها 9 ماه دوام داشت.

دومین ازدواج فت با یک زن سنگاپوری به نام جاسمین تان بود. این زوج فرزندی ندارند. تنها فرزند چو یون فت دخترخوانده اوست با نام سلین ان جی که یک مدل کودکان است.

چو یون فت در سال 2016 ثروت خود را بالغ بر 80 میلیون دلار اعلام کرد. همچنین او گفته 99 درصد این مبلغ را برای امور خیریه صرف خواهد کرد.

 

جوایز

چو یون فت تا کنون در 121 فیلم سینمایی و 24 سریال تلویزیونی بازی کرده است.

او در جوایز فیلم هنگ کنگ توانسته سه بار برای فیلم های فردایی بهتر، شهر سوزان و همه چیز درباره آه لونگ برنده جایزه بهترین بازیگر شود. همچنین در این جشنواره 14 بار نیز نامزد دریافت جایزه شده است.

حمید اشرف نژاد

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago