بیوگرافی آنجلینا جولی؛ بازیگر و کارگردان آمریکایی

بیوگرافی آنجلینا جولی؛ بازیگر و کارگردان آمریکایی

به گزارش از من بپرس، آنجلینا جولی در چهارم ماه جون سال 1975 میلادی در لس آنجلس آمریکا به دنیا آمد. وی دختر جان ویت، هنرپیشه هالیوود است که با فیلم کابوی نیمه شب در سال 1968 به شهرت رسید. آنجلینا به علت اختلاف با پدرش نام فامیلی خود را به جولی تغییر داد.

آنجلینا جولی از هفت سالگی به همراه پدرش در فیلم ها بازی کرد. نگاهی به بیرون کمدی محصول سال 1982 و به کارگردانی هال اشبی معروف، اولین فیلمی است که وی در آن ایفای نقش کرده است.

جولی سپس به عنوان مدل به فعالیت پرداخت و در این صنعت توانست به موفقیت برسد.حضور در ویدیو موزیک های گروه هایی مانند رولینگ استونز از دیگر سوابق این بازیگر است.

اما فیلمی که باعث شهرت نسبی آنجلینا جولی شد، هکرها است. این فیلم تین ایجری محصول سال 1995 است که با بودجه بیست میلیون دلاری ساخته شد و طبق آمار رسمی تنها  7 و نیم میلیون فروخت. این فیلم علیرغم شکستش در گیشه به عنوان یک فیلم کالت شناخته می شود.

اولین ازدواج

سال بعد بود که آنجلینا جولی در سن بیست و یک سالگی با جانی لی میلر بازیگر بریتانیایی ازدواج کرد. این ازدواج تنها سه سال دوام آورد.

جیا

آنجلینا جولی در ادامه فعالیت های سینمایی خود در فیلم جیا محصول سال 1998 نقش یک دختر مدل را بازی کرد. تجربیات وی به عنوان یک مدل بر روی کیفیت بازیگری و درک او نقش تأثیر داشت و او توانست اجرایی خوب از نقش دختری داشته باشد که در پی عشق و شهرت گرفتار مخدر و اچ آی وی می شود. وی توانست به خاطر ایفای نقش در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران نمایش شود.

جیا از یک نظر دیگر برای آنجلینا جولی دارای اهمیت است و آن حضور در کنار فی داناوی ستاره دهه 70 و 80 هالیوود است.

اولین و تنها اسکار

بعد از جیا فلیم دختر از هم گسیخته از راه رسید. فیلمی به نویسندگی و کارگردانی جیمز منگولد که جولی را در نقش یک دختر روان پریش قرار داد.

نقش آفرینی جولی هیئت آکادمی اسکار را واداشت تا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به او اهدا کنند تا همچنین تأییدی بر بازی خوب او در فیلم قبلی او جیا باشد.

سرقت در 60 ثانیه فیلم بعدی این بازیگر برنده اسکار بود. فیلمی مهیج در ژانر اکشن به کارگردانی دومنیک سنا که در آن نقش مقابل نیکلاس کیج را بازی می کند. رابرت دووال کهنه کار دیگر بازیگر فیلم بود. فیلم جایی برای بازی جولی نداشت و تأکیدش بر سرقت و ماجرای گروگان گیری برادر کیج بود.

دومین ازدواج

آنجلینا جولی و بیلی باب تورنتون

در همین سال بود که جولی وارد رابطه با بیلی باب تورنتون شد و با او ازدواج کرد. تورنتون که 20 سال از جولی بزرگ تر بود، بازیگر فیلم هایی مانند پیشنهاد بی شرمانه، یک درام عشقی با ایده ای احمقانه بود که فروش خوبی داشت.

رنگ های اصلی به کارگردانی مایک نیکولز و مردی که آنجا نبود کار برادران کوئن دیگر فیلم های مطرح این هنرپیشه است. ازدواج این دو بازیگر 3 سال به طول انجامید تا دومین ازدواج آنجلینا جولی سرنوشتی مانند ازدواج قبلی او پیدا کند.

اما کار جولی در سینما استمرار بیشتری نسبت به زندگی خصوصیش داشت. حضور در دو قسمت لارا کرافت: مهاجم مقبره او را به عنوان بازیگری اکشن در میان بازیگران زن شناساند. این فیلم ها از فروش نسبتاً خوبی برخوردار بودند، اما بازی در فیلم های شکست خورده ای مانند گناه اصلی، زندگی یا چیزی شبیه به آن، فراسوی مرزها و کاپیتان اسکای و دنیای فردا موقعیت او را در سینما به خطر انداخت.

در این میان، گناه اصلی ضربه ای مضاعف به اعتبار کاری آنجلینا جولی وارد آورد. این فیلم که خوشبختانه در گیشه شکست خورد با تکیه بر جذابیت جنسی جولی ملودرامی قرن نوزدهمی را روایت می کند که از صحنه آغاز دروغین می نماید. فیلم از لحاظ حماقت موجود در ایده و پیرنگ چیزی از پیشنهاد بی شرمانه کم نمی گذارد.

نامزد شدن جولی در جوایز تمشک طلایی به عنوان بدترین بازیگر زن، شکست تجاری گناه اصلی را سنگین تر کرد، اما باعث نشد فیلم های شکست خورده بعدی را که نام برده شدند بازی نکند.

فعالیت های بشردوستانه

در این دوران جولی فعالیت های بشر دوستانه خود را آغاز کرد. او که در امر مدرسه سازی و کمک به نهادهای خیریه فعال است، از طرف کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به عنوان سفیر حسن نیت انتخاب شد. این انتخاب به او این امکان را داد تا در کشورهای جنگ زده و یا گرفتار بلایای طبیعی از نزدیک شاهد زندگی آوارگان باشد.

در این سال ها سینما همچنان با این بازیگر اسکار گرفته سر ناسازگاری داشت. این بار دست شکست از آستین فیلم اسکندر بیرون آمد. فیلمی با سر و صدای زیاد در زمان تولید که نام الیور استون را به عنوان کارگردان و فیلم نامه نویس بر خود داشت.

استون هر بلایی توانست سر این فیلم آورد. اسکندر را همجنس باز نشان داد و آنجلینا جولی را در نقش مادر اسکندر به کار گرفت؛ در حالی که جولی و کالین فارل، بازیگر نقش اسکندرهم سن و سال هستند و گریم فیلم کمکی به پوشاندن این مسئله نکرده است. او همچنین فیلم را در زمان طاقت فرسای 175 دقیقه و با بودجه ای سرسام آور ساخت. استون ریتم فیلم را نیز تا آنجایی که ممکن بود از کار انداخت و در نهایت یک شکست همه جانبه را نصیب تهیه کنندگان آن کرد.

اولین حضور در مقابل برد پیت، ازدواج سوم

آنجلینا جولی و برد پیت

بعد از کابوس اسکندر آنجلینا جولی در فیلم آقا و خانم اسمیت در مقابل برد پیت بازی کرد.

آقا و خانم اسمیت از دو جهت فیلمی مهم در کارنامه سینمایی آنجلینا جولی محسوب می شود؛ اول اینکه با فروش بالای خود اعتبار سینماییش را به او برگرداند و دوم اینکه او را با برد پیت آشنا ساخت و توانست مدت زمان ازدواج های این ستاره جذاب را مانند فروش فیلم هایش به یک باره ارتقا دهد.

کمدی اکشن آقا و خانم اسمیت که تنها نامش را از فیلم کلاسیک آلفرد هیچکاک وام گرفته است، داستان دو آدمکش حرفه ای است که برای علاقه مند شدن به همدیگر و نجات زندگی مشترکشان مجبور می شوند افراد زیادی را بکشند.

بعد از این فیلم بود که پیت و جولی به زوج های مشهور هالیوود تبدیل شدند. جولی فامیلی پیت را به نام و فامیلی خود افزود و به این ترتیب دورانی از عشق و خبرهای زرد از راه رسید.

سپس این دو بازیگر تعداد بچه های خانواده را به سرعت بالا بردند که بخشی از آن از طریق قبول سرپرستی بچه هایی از کشورهای دیگر مانند کامبوج، ویتنام، اتیوپی و نامیبیا بود.

رابرت دنیرو در سال 2006 دومین فیلم خود را در مقام کارگردان جلوی دوربین برد و نقش مقابل مت دیمون را به آنجلینا جولی سپرد. ملودرامی جاسوسی که بازی خوب جولی را در میان ریتم کند فیلم از بین برد.

چوپان خوب که در طولانی و کند بودن با اسکندر رقابت داشت، گیشه مناسبی را به دست نیاورد تا خاطره خوب آقا و خانم اسمیت در معرض خطر قرار بگیرد.

این خطر که با فیلم بئوولف که فیلمی اکشن با صحنه های کامپیوتری بود، بیشتر شد، تا اینکه تحت تعقیب سایه شوم آن را از سر کارنامه جولی کم کرد.

همکاری با ایستوود و درو کردن جوایز

Changeling به کارگردانی کلینت ایستوود، درامی جنایی بود که جولی را در نقش یک مادر تنها که پسرش را می ربایند، قرار داد.

جولی به خاطر این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار از 81مین دوره این جشنواره، 62مین دوره جشنواره بفتا، جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو، جایزه 14مین دوره جشنواره انتخاب منتقدان، جایزه جشنواره امپایر، جایزه 66مین دوره جشنواره گلدن گلاب، جایزه حلقه منتقدان فیلم لندن، جوایز رامبرانت در سال 2009، 15مین دوره جوایز راهنمای بازیگران صحنه شد.

وی همچنین توانست جوایز بهترین بازیگر زن را از جشنواره های انجمن منتقدان آمریکایی آفریقایی، 60مین دوره جوایز کریستوفر، جوایز ستلایت سال 2008 و 35مین دوره جوایز ساتورن برای بازی در Changeling به دست بیاورد.

آنجلینا جولی در مقام کارگردان

در سال 2011 آنجلینا جولی تصمیم گرفت اولین فیلم خود را به عنوان کارگردان بسازد. او همچنین فلیم نامه عاشقانه این فیلم را که در سرزمین خون و عسل نام داشت، نوشت.

در سرزمین خون و عسل درامی عاشقانه بر بستر جنگ بوسنی است که با بودجه 13 میلیون دلاری ساخته شد و توانست بیش از 300 میلیون گیشه داشته باشد.

این فیلم همچنین توانست نظر مساعد منتقدان و جشنواره ها را نیز جلب کند. جولی با در سرزمین خون و عسل برنده لوح تقدیر جشنواره سارایه وو، برنده جایزه استنلی کریمر از بیست و سومین دوره جوایز PGA و جایزه بهترین فیلم خارجی از 43مین دوره جشنواره NAACP Image Awards شد.

این فیلم همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان از 69مین دوره جشنواره گلدن گلاب و همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین کاگردانی از 43مین دوره جشنواره NAACP Image Awards شده است.

دومین فلیم جولی در مقام کارگردان کنار دریا نام  دارد که درباره زندگی در معرض فروپاشی یک زوج از طبقه متوسط است. فروش بسیار پایین فیلم علاوه بر به صدا در آوردن زنگ خطر برای پروژ های بعدی جولی، مقدمه ای شد برای جدایی او از برد پیت.

کمتر از یک سال بعد، در سال 2016 آنجلینا جولی، هنرپیشه و کارگردان آمریکایی اعلام کرد به خاطر اعتیاد برد پیت به مشروبات الکلی، در خواست طلاق داده است. این خبر بعد از مدت ها کش و قوس به حقیقت پیوست و برد پیت و آنحلینا جولی از هم جدا شدند.

 

حمید اشرف نژاد

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago