Categories: مجید مجیدی

بیوگرافی مجید مجیدی

مجید مجیدی کارگردان ، فیلم نامه‌ نویس و بازیگر مطرح ایرانی

تاریخ تولد 1959 تهران ، ایران

مجید مجیدی در تاریخ 17 آوریل 1959 مصادف 25 فروردین 1338 شمسی در تهران ، در یک خانواده طبقه متوسط به دنیا آمد . او در سن چهارده سالگی در گروه های تئاتری آماتور فعالیت می کرد . پس از دریافت دیپلم دبیرستان ، او شروع به مطالعه هنر در موسسه هنر های نمایشی در تهران کرد . پس از انقلاب اسلامی سال 1357 ، علاقه وی به سینما ، او را در فیلم های مختلف ، به ویژه ” بایکوت ” ( 1985 ) اثر محسن مخملباف که در آن جا نقش یک کمونیست و فیلم علی اصغر شادروان ” تیر باران ” ( 1986 ) ، که نقش شخصیت واقعی زندگی را بازی می کرد ( اندرزگو ) ، نشان داد . بعد ها او شروع به نوشتن و اجرای فیلم های کوتاه کرد .

بادوک …

بادوک ( 1992 ) ، که در مراسم Quinzaine کَن و در جشنواره فجر تهران جایزه دریافت کرد . از آن به بعد ، او فیلم های قابل توجهی را تهیه کرده است ، به ویژه در زمینه شناسانده شدن در جهان و ارسال پیام های جهانی ، مانند :

بچه های آسمان …

” بچه های آسمان ” ​​( 1997 ) ، برنده جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین المللی فیلم مونترال و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی در جوایز اسکار ، و هم چنین ،

رنگ خدا …

” رنگ خدا ” ( 1999 ) که جایزه Best Picture را از جشنواره فیلم بین المللی مونترال دریافت کرده است که یک رکورد جدید برای فیلم های آسیایی محسوب می شد .

باران …

” باران ” ( 2001 ) ، که چندین جایزه بزرگ در سراسر جهان را به دست آورد ، به ویژه جایزه بهترین عکس در بیست و پنجمین جشنواره فیلم جهانی مونترال و نامزدی برای جایزه اسکار فیلم اروپا را نیز دریافت کرد .

پا برهنه تا هرات …

در سال 2001 ، در طول جنگ افغانستان علیه طالبان ، ” پا برهنه تا هرات ” ( 2003 ) ، یک مستند عاطفی درباره اردوگاه های پناهندگان افغانستان ، که جایزه فیپرسی در جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی را به دست آورد ، تولید کرد . مجید مجیدی همچنین جایزه داگلاس سورچ در سال 2001 و جایزه ” Amici Vittorio de Sica ” در سال 2003 را دریافت کرد .

بید مجنون …

در سال 2005 ، او ” بید مجنون ” که درباره یک مرد کور که در رابطه با کسی که به غیر از همسرش است ، عاشقش می شود ،  و دوباره شانس دیدن به او بر می گردد . این فیلم چهار جایزه در جشنواره فیلم فجر 2005 در تهران به دست آورد . این فیلم او را به یکی از تأثیر گذار ترین کارگردانان ایران تبدیل کرد و از آن پس فیلم هایش به مردم احساس ساده و شاعرانه ای می داد .

آواز گنجشک ها …

مجیدی پس از گرفتن جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به موجب ارائه فیلم ” آواز گنجشک‌ ها ” در سال 2008 ، با صدور بیانیه‌ای به آنچه جسارت عبدالکریم سروش به مقام پیامبر مهربانی کرده بود ، انتقاد و از تمام کسانی که در مقابل این اظهارات سکوت کرده‌اند گله کرد .

محمد رسول‌ الله …

فیلمی است در گونه تاریخی که داستان زندگی کودکی حضرت محمد (پیامبر اسلام) ( سده 6 میلادی ) را روایت می‌ کند . این فیلم در جشنواره فیلم فجر در سال 1393 برای اولین بار برای اهالی سینما اکران شد . اکران سراسری محمد رسول‌الله از شهریور 1394 ( 27 اوت 2015 ) در ایران و همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد . قرار است سه‌ گانه سینمایی و مستقل از هم تولید شود که به مقاطع مختلف از زندگی محمد بپردازد . در ساخت این مجموعه همچون سایر فیلم‌های تاریخی سال‌های اخیر ایران نظیر ملک سلیمان از عوامل خارجی و در سطح سینمای روز جهان استفاده شده است . این فیلم در شهرک سینمایی پیامبر اعظم که در 55 کیلومتری شهر قم قرار دارد ، ساخته شده‌ است . در این شهرک ، ماکت شهرهای مکه و مدینه با مشخصات 1400 سال قبل ، در مقیاس یک به یک ( مختصات واقعی ) طراحی و ساخته شده‌ است .

پر فروش ترین فیلم 94 …

این فیلم پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می‌گردد . بخش‌ هایی از این فیلم ( مربوط به واقعه جنگ اصحاب فیل ) در کشور آفریقای جنوبی فیلم برداری شده است . فیلم محمد در تهران در 40 سالن سینما به نمایش در آمد و با فروش 170 میلیونی روز اول اکران خود در سینماهای تهران بالا ترین میزان فروش برای افتتاحیه یک فیلم سینمایی در ایران را رقم زد . این فیلم پیش از تولد پیامبر اسلام ( تا 12 سالگی ) او را در بر می‌گیرد و البته بخش‌های قبل از 50 سالگی محمد نیز به‌صورت فلاش‌ بک نشان داده می‌شود .

مجیدی در زمینه ساخت این فیلم گفت : ” باعث افتخار است که هشت سال از عمرم را صرف پروژه‌ ای با نام مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام کرده‌ام . ” این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره اسکار سال 2016 میلادی اعلام شد ، این فیلم با فروش 14 میلیارد و 569 میلیون تومانی پرفروش‌ترین فیلم سال 94 شد .

حسین

Share
Published by
حسین

Recent Posts

سانسور شدن دیالوگ ها در سریال گاندو

سریال گاندو که به تازگی از شبکه سه سیما پخش شده است توانسته است طرفداران…

5 سال ago

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما…

5 سال ago

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال…

5 سال ago

بررسی فیلم سینمایی نبات

فیلم سینمایی نبات از جمله ساخته های بلند پگاه ارضی است که در سال های…

5 سال ago

مصاحبه ای با نیما رئیسی درباره حال این روزهای تلویزیون

نیما رئیسی بازیگر توانمند کشورمان است که صدای بسیار خوب او گواه گویندگی وی است…

5 سال ago

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما با ما همراه باشید

آخر هفته با فیلم های سینمایی شبکه های سیما همراه باشید در ادامه این مطلب…

5 سال ago