#


راه هایی برای خارج شدن از یک رابطه مسموم

10 نوامبر 2018 بدون نظر 1721 بازدید

راه هایی برای خارج شدن از یک رابطه مسموم

چه روش های برای خارج شدن از یک رابطه مسموم وجود دارد؟

روابط زیان بار مثل حملِ چمدانی سنگین در یک مسیر سربالایی است: هر اندازه مدت زمان بیشتری تلاش نمایید، بار برای تان سنگین ‌تر می‌شود. هنگامی که متوجه شوید در یک رابطه زیان بار هستید، با بیرون آمدن از آن خود را از فشار آزار دهنده نجات می‌ دهید. در رابطه با خواسته خود روراست باشید تا همسرتان خیلی راحت متوجه شود که خواهان اتمام این رابطه می باشید. محدودیت‌ هایی مشخص نمایید تا مجدداً به عقب برنگشته و به تله نیفتید. پس از آن به فکر سلامت عاطفی و روانی خود باشید تا در آینده رابطه بهتری داشته باشید.

چیزی که در این گزارش مطالعه می کنید فقط برای رابطه هایی است که به عنوان “زیان بار” نامیده می ‌شوند. زیان بار بودن یک رابطه امکان دارد دلایل گوناگونی داشته باشند ولی نباید پس از هر مشکل یا دشواری در روابط، آن را رابطه‌ ای زیان بار تلقی کنید.

پایان دادن به رابطه

به خود یادآور شوید که رابطه می بایست پایان یابد

برای پایان دادن رابطه از همان ابتدا به دلایل و استدلال‌های درستی احتیاج دارید تا اطمینان پیدا کنید که آن ‌ها را دنبال خواهید کرد. کمی زمان بگذارید و همه ی دلیل های بد بودن رابطه را بنویسید.

یکی از اصلی ‌ترین علت ها برای بیرون رفتن از یک رابطه زیان بار این می باشد که شما لیاقت تان بیشتر است. علاوه بر این امکان دارد مانع پیشرفت شما شود، شما را از سایرین جدا کند و یا به رابطه‌ ای توهین‌ آمیز تبدیل گردد.

حرف‌ های خود را از پیش مرور کنید

حرف‌ هایی که قرار است آن ها را به همسر خود بگویید را از پیش مرور کنید. این کار باعث می ‌شود موقع رو به رو شدن با او اعتماد به ‌نفس بالاتری داشته باشید. می ‌توانید رو به روی یک آینه یا با یکی از دوستان خود این حرف ها را تمرین کنید. ولی به یاد داشته باشید که امکان دارد این مکالمه سمت و سوی دیگری به خود بگیرد.

به همسرتان از پیش اطلاع دهید

به وی بگویید که می خواهید با او حرف های جدی ‌ای داشته باشید و از او سوال کنید تا ببینید چه زمانی وقت این کار را دارد. می ‌توانید به صورت تلفنی یا از طریق پیام این کار را انجام دهید. می‌ توانید عنوان کنید: “باید در خصوص موضوع مهمی باهات حرف بزنم. چه موقع وقت داری؟”

مکان ملاقات را مشخص کنید

تا اندازه ممکن تلاش کنید مکالمه رودررو باشد. مکان ملاقات را بر مبنای توقعی که از واکنش همسرتان دارید مشخص کنید. به عنوان مثال چنانچه فکر می‌ کنید این احتمال وجود دارد که همسرتان خیلی ناراحت شود، در یک ممکان عمومی قرار بگذارید. در صورتی که همسر شما سابقه رفتارهای خشونت ‌آمیز را دارد، سعی کنید با تلفن یا تماس تصویری با او حرف بزنید.

تصمیم خود را واضح و قاطع بیان کنید

در مورد کم و کاستی ‌های رابطه روراست باشید و با قاطعیت تصمیم خود برای طلاق را بیان نمایید. می ‌توانید بگویید: “گمان می ‌کنم ما زوج خوبی نیستم. همیشه باهم قهر و آشتی می ‌کنیم و بستگانم هم از من دور شده اند. قصد دارم این رابطه را تمام کنم.”

یا به این صورت می ‌توانید عنوان کنید: “من در این رابطه اصلاً احساس خوشحالی نمی کنم. فکرهایم را کردم و می‌ خواهم از هم جدا شویم.”

به حرف‌ های همسرتان گوش کنید

احتمالاً طرف مقابل هم حرف‌ های زیادی را برای گفتن دارد. تا وقتی که حرف‌ هایش به توهین و تهدید نرسیده است، به او گوش کنید. در صورتی که سعی کرد نظر شما را عوض کند یا از تکنیک دیگری استفاده کرد، شما هم تنها تصمیم تان را تکرار نمایید. تا آن جایی که امکان دارد روشن و ساده حرف بزنید. چنانچه عصبانی شد فقط بگویید: “برای صحبت کردن به اینجا آمده بودم. من میرم و خواهش می کنم دیگه دنبالم نیا.”

به چه صورت در تصمیم ثابت ‌قدم باشیم؟

مرز تعیین کنید

امکان این وجود دارد که همسرتان این جدایی را قبول نکند. ولی رک و قاطع باشید و بگویید دیگر علاقه‌ ای به حضور او در زندگی‌ تان ندارید. به عنوان مثال اگر زیاد به شما تلفن می کند یا به محل اقامت تان می‌ آید، مرز و یک حریمی را برای خود مشخص کرده و به وی تذکر دهید. به طور مثال بگویید: “گفته بودم که دیگر دلم نمی ‌خواهد تو را ببینم. لطفاً به خانه من نیا و به من زنگ هم نزن.”

تمام راه‌ های ارتباطی را قطع کنید

همه ی راه‌ های ارتباطی با آن فرد را قطع نمایید. شماره تلفن و هر چیزی که به او مربوط می شود را از موبایل خود پاک‌ کنید و صفحه کاربری او را هم در شبکه های اجتماعی خود بلاک کنید. در صورتی که به بعضی از مکان ‌های مشابه رفت‌ و آمد دارید، مسیر و برنامه خود را عوض کنید.

مراقب وعده‌ های الکی باشید

افراد مسموم خیلی راحت سایرین را بازی می‌ دهد و کنترل می ‌کنند. امکان دارد بخواهند با رفتارهای مثلاً خوب نظر شما را تغییر داده و یا حتی اعتبار شما را از بین ببرند تا دیگر رقیبی برای آن ها وجود نداشته باشد. خود را درگیر این بازی‌ ها نکنید. بهترین مسیر را برای جلوگیری از خسارت احتمالی بیشتر این است که همه ی رابطه ها را قطع کنید. به هیچ‌ کدام از تماس ‌ها، پیغام ‌ها، ایمیل ‌ها یا درخواست ‌های دیگر او جواب ندهید.

از خانواده و دوستان درخواست کمک و پشتیبانی کنید

اگر دوری از همسرتان برای شما سخت است، درخواست کمک کنید. موقعیت را برای دوستان و اعضای خانواده خود توضیح داده و از آن ‌ها درخواست کنید شما را در مسیر نگاه‌ دارند. به عنوان مثال اگر پیغامی از وی دریافت کردید، خیلی سریع با دوستان خود تماس بگیرید تا حواستان پرت شود.

در صورت نیاز با پلیس تماس بگیرید

در صورتی که باز هم با شما تماس می گیرد یا برای شما مزاحمت ایجاد می‌ کند، با پلیس تماس بگیرید.

التیام زخم ‌های عاطفی

با یک فرد مورد اعتماد حرف بزنید

احساسات تان را در خود انباشته نکنید، چون این کار باعث گوشه گیر شدن شما خواهد شد. در خصوص جزئیات رابطه و حسی که دارید با دوستان و اعضای خانواده مشورت کنید. چنانچه درخواستی دارید، آن را رک و راست مطرح کنید.

یک رابطه مثبت جدید را جایگزین رابطه پیشین کنید

برای این که به صورت کامل بهبود یابید، می بایست قلب خود را به روی یک رابطه مثبت و سالم باز کنید. ممکن است برای بهبودی به وقت بیشتری احتیاج داشته باشید که کاملاً طبیعی است. هر وقت که احساس می‌ کنید آمادگی دارید، وارد یک رابطه جدید شوید.

روشی برای مراقبت از خود پیدا کنید

به احتمال زیاد در رابطه مسموم بیش از حد از خود مایه گذاشته‌ اید و پر از انرژی منفی می باشید. در حال حاضر باید تلاش کنید احساسات منفی را از خود دور کنید و عشق و محبت را جایگزین آن کنید.

سعی کنید غذاهای سالم و مغذی را بیشتر مصرف کنید. ورزش‌ هایی مثل یوگا یا رقص را حتماً انجام دهید یا به پیاده ‌روی‌ های طولانی در طبیعت بروید.

می‌ توانید با نوشتن فکر و احساسات خود به بهتر شدن شرایط روحی خود کمک کنید.

سفر هم راهکار مناسبی برای مراقبت از خود می‌ باشد.

پیش یک مشاور یا روانپزشک بروید

در صورتی که در رابطه های زیادی شکست‌ را تجربه کرده اید، امکان دارد ایراد در نحوه ارتباطی ریشه در کودکی شما داشته باشد. ممکن است روش و سبک شما در برقرار کردن ارتباط موجب می ‌شود رفتارهای زیان بار را تشخیص ندهید. به کمک یک فرد متخصص، می‌ توانید از تأثیر تجارب کودکی در روابط کنونی خود اطلاع پیدا کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.