#


بس کن ! دیگه با من این جوری صحبت نکن !

4 آگوست 2017 بدون نظر 1211 بازدید

بس کن ! دیگه با من این جوری صحبت نکن !

من سالهاست که درباره ی مهارت های ارتباطی با زوج ها کار میکنم. کمک کردن به مردم برای بیشتر صحبت کردن باهم وایجاد احساس درک بیشتر از یکدیگر می تواند یک راه طولانی در بهبود روابط ایجاد کند. یک نظریه وجود دارد که از دهه 1950 تا کنون اوجود دارد، که بیشتر زوجها به زودی به آن ارتباط پیدا میکنند. این نظریه «تجزیه و تحلیل تراکنش» نامیده میشود. این چیزی شبیه به این است …

همسر شماره 1 – “تو هرگز برای تمیز کردن اینجا به من کمک نمی کنی! من از این وضع خسته شدم! “

همسر شماره 2 – “من نمیتوانم همیشه نق زدن های تو را تحمل کنم !” … راه خود را میگیرد و بیرون میرود و درب را به هم میکوبد.
اینجا چه خبر است؟ خوب، با توجه به تحلیل معاملات موجود، در هنگامی که می خواهیم با شخص دیگری صحبت کنیم همه ی ما سه جایگاه داریم که این جایگاه ها از درون ما ناشی می شوند. آنها جایگاه والدین(PARENT)، جایگاه بچه (CHILD) وجایگاه بزرگسالان (ADULT) هستند … و همه ما در تمام طول روز به طور مداوم به این جایگاه های ذهنی وارد شده و خارج می شویم.
هنگامی که کلماتی از قبیل “شما باید …” “شما هرگز …” “شما همیشه …” “شما قرار است به …” از دهانمان خارج میشود و آن را میشنویم در جایگاه والدین (PARENT) خود هستیم و این ترکیب ذهنی از چیزهایی است که از والدین مان شنیده ایم .که اکثر اوقات در مورد ، قوانین، قوانین اجتماعی، و غیره است.
وقتی ما کوچک بودیم، به این موضوع واکنش نشان دادیم. به عنوان بزرگسالان، وقتی که ما اخم میکنیم، فریاد می زنیم، شورش می کنیم، یا تعطیل می کنیم، این رفتار های ما از جایگاه بچه(CHILD) هایمان می آید. یک لحظه فکر کنید که چگونه به استرس به وجود آمده، مانند یک کودک پاسخ دادید. هر گونه شباهتی به نحوه واکنش به همسر خود به عنوان یک فرد بالغ را ذکر کنید.
می بینید، هنگامی که ما با شخص دیگری صحبت می کنیم، چیز جالبی اتفاق می افتد. آنها همچنین این سه جایگاه را در داخل دارند که ادر هنگام گفتگوظاهر می شوند، و اثر متقابل نسبتا قابل پیش بینی است. هنگامی که کسی به طور ناخواسته به سراغ صدای والدین (PARENT) خود می رود، تمایل دارد شخص دیگری را به طور ناخواسته از جایگاه فرزند(CHILD)خود بسازد. به مثال ما در قسمت بعدی نگاه کنید.

صدای همسر شماره 1 به وضوح از جایگاه والدین(PARENT) خود می آید. “تو هرگز برای تمیز کردن اینجا به من کمک نمی کنی” در حالی که همسر دوم از جایگاه فرزند(CHILD) خود واکنش نشان می دهد. “من نمیتوانم همیشه نق زدن های تو را تحمل کنم !” … راه خود را میگیرد و بیرون میرود و درب را به هم میکوبد.

چه کار می توانیم بکنیم؟ چجور صحبت کنیم ؟!

هنگامی که ما بیش از 18 سال سن داریم، اکنون دیگر فرد بالغی هستیم . خوشبختانه، ما همچنین دارای یک جایگاه بزرگسال(ADULT) در داخل خود هستیم. صدای بزرگسال(ADULT) ما یکی از آنهایی است که ما معمولا در محل کار یا هنگام صحبت کردن با یک حرفه ای در یک کار خاص از آن استفاده می کنیم. صدای بزرگسال(ADULT)ما آرام، حمایت کننده است و با توجه به نیاز صحبت می کند.

بهترین پیشنهاد ما این است که،وقتی با همسر خود در مورد چیزی که ما را ناراحت می کند، صحبت می کنیم با استفاده از جایگاه بزرگسال(ADULT) در مقابل بزرگسال(ADULT) صحبت کنیم. ما از محل نیازهای شما با شما مذاکره می کنیم و سعی می کنیم راه حلی را پیدا کنیم که برای هر دو طرف به کار آید. بیایید به مثال ما برگردیم و یک راه ممکن را بیابیم که این دو نفر بتوانند در مورد وضعیت ناجور بزرگسال(ADULT) در مقابل بزرگسال(ADULT) صحبت کنند.

همسر شماره 1 – “عزیزم، من وقتی که بعد از کار، در خانه راه می روم و اسباب بازی ها را میبینم که در همه جای زمین پخش شده اند،احساس خستگی بیشتری میکنم. همچنین ظرف های کثیف صبح هنوز سر جای خود هستند. این واقعا من را آزار می دهد! آیا مایل هستی که قبل از آمدن من از سر کار در بعد ازظهر، بچه ها را وادار کنی که اسباب بازی های خود را جمع کنند و بعد از آن ظرف ها ی کثیف صبحانه را بشورند؟ ”
همسر شماره 2 – “متاسفم که شما که احساس خستگی میکنی. گاهی اوقات من نیز با همه چیز که در اطراف این جاست احساس خستگی میکنم.پس من تو را درک می کنم. من مایلم که بچه ها رو وادار کنم تا اسباب بازی های خودشان را جمع کنند،اما این کار زمان بری است. شاید شما بتوانید به من کمک کنید و ظرف های غذای صبحانه را بشورید،یا حداقل ظرف های صبحانه خودت را بشور، و بعد من بقیه کارها را خودم انجام می دهم؟ ”

صحبت کردن این چنین با یکدیگر ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما با تمرین و تکرار نتایج بهتر و رضایت بخش تر می شوند. مهم ترین نکته این است که واقعا بخواهید این مشکل را حل کنید. کار کردن به عنوان یک تیم همیشه یک راه سالم تر برای برخورد با مشکلات است، تا اینکه فقط با واکنش احساسی لحظه ای به آن مشکل پاسخ دهید. این تکنیک می تواند نیاز به تمرین داشته باشد.یک درمانگر ماهر می تواند به شما در بهبود مهارت های ارتباطی خود کمک کند تا بتوانید به بهترین قسمت از رابطه خود بازگردید – که همان دوست داشتن یکدیگر است!

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.