#


کودک پاسخ نه را نمی پذیرد/ راهکارهایی برای مقابله با آن

13 آوریل 2018 بدون نظر 1425 بازدید

کودک پاسخ نه را نمی پذیرد/ راهکارهایی برای مقابله با آن

No votes yet.
Please wait...

پاسخ نه را نمی پذیرد

مهم نیست اگر ده بار نه بگویید اگر کودک شما میداند که در نهایت شما بله خواهید گفت، او بیشتر و بیشتر تکرار خواهد کرد (مثل شکنجه آب چینی ها) و باعث خشم شما می شود. داد و فریادهای پایان ناپذیر نیز خشم شما را تحریک می کنند تا اینکه شما تسلیم شوید و به او توجه – کنید. او با تجربه می آموزد اگر به این کار ادامه دهد، به نتیجه خواهد رسید. احتمالا سرانجام با احتمال وقوع قطعی در مقایسه با لاس وگاس.

تنها راه حل برای این مشکل این است که شما و کودکتان باید بیاموزید منظور شما از آنجه می۔ گویید چیست. اگر مقاوت او نسبت «نه» گفتن شما برای یک تقاضا الگویی دائمی شده است، ما به شدت توصیه می کنیم به روابط متقابل گذشته خود نگاهی بیندازید و تلاش کنید این الگو را در حد امکان زود تغییر دهید. این رفتار آزاردهنده در بزرگسالی می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود، اما مهم نیست کودک شما چه سنی دارد از همین حالا نسبت به سرسختی و مقاومت او اقدام کنید.

قبل از حرف زدن فکر کنید

به طور خودکار به تقاضای کودکتان «نه» نگویید.اغلب چه مواقعی نه می گویید در حالی که منظور شما شاید بعدأ باشد؟ بهتر است ابتدا در مورد جواب خود فکر کنید و تعداد «نه» گفتن های خودرا در حداقل نگه دارید. زمانی از نه استفاده کنید که هدف شما حقیقتا «نه» است. البته به این معنی نیست که شما همیشه باید بله بگویید، بلکه به این معنی است شما باید از مواقعی که احتمال نپذیرفتن تقاضای معقول را دارید بدون اینکه آنها را بسنجید مطلع باشید. وقتی کودکتان تقاضایی می کند، مکث کنید (فکر کنید و سپس قبل از پاسخ دادن پاسخ را در ذهن خود تأیید کنید. در صورت نیاز، بگویید: «اجازه بده چند دقیقه ای در موردش فکر کنم.» با وجود این وقتی به وضوح مفهوم نظر خود را مشخص کردید، تصمیم خود را تغییر ندهید.

به شک و تردید فرصت ندهید

این راه حل ها کمک می کنند تا جارو جنجال برای تغییر عقیده و نظر را حذف کنید.

  • هرگز با پرسیدن سؤال ، پاسخ ندهید. «مامان می تونم یک بستنی لیوانی بخورم؟»، «بیلی الآن فکر نمی کنی خیلی به وقت شام نزدیک است؟». هرگز سؤال نپرسید، فقط جواب دهید! «بله» یا «نه».
  • دلیل و توجیه نیاورید. الآن وقت شک و دودلی نیست. با دوری از هر گونه بحث و جدل، از دلیل آوردن دوری کنید. پاسخ ساده بدهید و سعی نکنید آن را توضیح دهید. در غیر این صورت کودک سعی می کند با همه دلایل شما مبارزه کند.

معنی آنچه که می گویید را نشان دهید

اگر همچنان کودک شما نخواست پاسختان را بپذیرد، از این توصیه ها استفاده کنید.

  • از نادیده گرفتن اصولی استفاده کنید. بعد از اینکه پاسخ خود را گفتید، اجازهی هیچگونه بحثی را ندهید و هیچ شک و شبهه ای ایجاد نکنید و فقط سکوت! از پاسخ به چرا، داد و بیداد، قشقرق یا هر چیز دیگری که جزو سلاح های کودک است، بپرهیزید. بعد از ماههایا سال ها موفقیت در تسلیم کردن شما، این کار میتواند دشوار باشد. ثابت و استوار بمانید و گوش های خود را ببنیدد این کار حتما مؤثر خواهد بود.
  • از روش رکوردزدن استفاده کنید. اگر نمی توانید چرب زبانی و گول زدن را نادیده بگیرید. فرض کنید گفته اند: «نه سیلویا من قصد ندارم برای صبحانه شیرینی زیادی بخرم.» و سیلویا همچنان خواهان آنهاست. هر دفعه که تقاضا را تکرار کرد کلمات را با لحنی مشابه تکرار کنید. «غلات نه، سیلویا»، «سیلویا غلات نه.» «یک، دو، سه بیرونی» توضیح دهید درست مثل بازی بیس بال، توپ زن، سه بار توپ می انداز و سپس بیرون می رود. اولین بار کودک شما برای جواب «نه» نمیشنود، این ضربه اول است بار دوم، ضربه دوم است و تنها اخطار بار سوم، سومین ضربه است و شما بیرون می روید. (وارد زمان وقفه یا سکوت). «متاسفم پسرم! گفته بودم قبل از شام بیسکویت نه. اگر میخوای جار و جنجال راه بیندازی، مجبور هستی یک گوشه بشینی و تنها گریه کنی.» در یک نقیله سکوت او را تنها بگذارید و به او بگویید چه وقت می تواند بیرون بیاید: «وقتی دست از گریه و سرو صدا برداشتنی، می تونی برگردی آشپزخانه تا بازی کنیم.»
  • از دست دادن مزایا. در مورد بچه های بزرگتر از دست دادن مزایا می تواند یک ابزار مؤثر باشد. برای مثال: «سامی! من به شما گفتن الان نمی توانی به خانه کارل بروی. چون در مورد این موضوع بحث کردی، امشب فیلم هم نمی تونی ببینی.» یا از پیامدهای طبیعی استفاده کنید: «به خاطر بحث و مشاجره ای که کردی، فردا نمیتوانی به خانه کارل بروی ».

به همکاری تشویق و کمک کنید

وقتی کودک پاسخ نه را می پذیرد، توجه کنید این تلاش او را تقویت و تشویق کنید.

  • یک دفتر خاطرات روزانه داشته باشید. وقتی همکاری می کند به سرعت او را تشویق کنید. بعلاوه، رویداد را در یک دفتر خاطرات «شنونده خوب» ثبت کنید. در پایان روز دفتر خاطرات با کودکتان را مرور کنید و اجازه دهید بداند چه رفتار خوبی داشته است. روی یک جدول بلیط یا امتیاز بدهید. هر دفعه که کودک پاسخ «نه» را پذیرفت به او یک بلیط امتیاز بدهید. در ابتدا به خاطر دوامتیاز به او یک هدیه یا پاداش بدهید، سپس برای سه امتیاز و به تدریج بالا رفتن تعداد امتیازات مورد نیاز را برای دریافت پاداش افزایش دهید. در این میان گاهی نیز او را غافلگیر کنید، درست زمانی که انتظارش را ندارد.
  • از پیامدهای طبیعی استفاده کنید. «جو» از شما درخواست بیسکویت می کند، وقتی شما می گویید «نه» او به حرف شما گوش میدهد و متوجه میشود. چند دقیقه بعد با گفتن این جمله به او پاداش بدهید: «جوا من واقعا خوشحالم به حرفم گوش دادی. بعد از ناهار میتونی یک بیسکویت بخوری.» فرض کنید به جو گفتید نمی تواند بیرون خانه بازی کند چون قرار است آماده شوید تا به خرید بروید. او با خوشرویی می گوید: «باشه مامان!» شما می توانید پاسخ دهید: «جوا من قصد دارم زود به خانه برگردم. بنابراین وقت داری بعدا بازی کنی. تو الآن پسر بزرگی شدی، چون خیلی خوب به حرفام گوش میدهی.»
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *