#


کودک و مشکل تماشای بیش از اندازه تلویزیون

14 فوریه 2018 بدون نظر 1699 بازدید

کودک و مشکل تماشای بیش از اندازه تلویزیون

No votes yet.
Please wait...

نگاه کردن بیش از اندازه به تلویزیون به وسیله کودکان

در ایالت متحده آمریکا، که در آنجا تمام خانهها حداقل یک دستگاه تلویزیون دارند و بیش از یک سوم آنها دو دستگاه تلویزیون دارند، کودکان ساعتهای زیادی از هفته را صرف تماشا کردن تلویزیون می کنند. طبق آمارهای بسیار، بچه های کوچک به سن شش تا یازده سال متوسط بیست و چهار ساعت در هفته تلویزیون تماشا میکنند، در حالیکه کودکان دو تا پنج سال سه ساعت بیشتر از این مقدار مقابل تلویزیون می نشینند.

برنامه های تلویزیونی، قطعا بر ارزشهای کودکان و درک آنها نسبت به جهان و واقعیات جامعه تأثیر می گذارند، به خصوص وقتی این تأثیرها به صورت جمعی بررسی میشوند. بزرگسالان توانایی تفکیک حقایق از داستانهای تخیلی را دارند و خوب را از بد تشخیص میدهند و میتوانند خودشان را از آنچه که در مقابل چشمانشان رخ میدهد جدا کنند. در حالی که کودکان بی تجربه و فاقد قوه تخیل هستد آنها تمایل دارند تا آنچه می بینند و میشنوند را باور کنند و دیدگاهی که در این حالت بصری و شنیداری جذاب به آنها نشان داده میشود را بپذیرند. آنها دوست دارند هویتی مثل شخصیت قهرمان برنامه مورد علاقه خود را داشته باشند، و برای مدتی دیدگاههای مثبت و منفی او را قبول میکند. به نظر میرسد کودکانی که به شدت غریزی و تأثیر پذیرند تمایل بیشتری دارند تا پرخاشگری که در تلویزیون تماشا کرده اند را بروز دهند و مثل آن رفتار کنند، در حالی که کودکان دیگر بیشتر کابوس می بینند.

نظر ما این است که تلویزیون به یک واقعیت زندگی تبدیل شده و نمیتوان آن را نادیده گرفت (حتی اگر بسیاری از والدین آرزو کنند که بتوانند) و اینکه تلویزیون ذاتا برای کودکان خوب یابد نیست. با وجود این باید به طور متفاوتی استفاده شود. برای اینکه به کودکان کمک کنیم تا از آن به صورت سالم و درست استفاده کنند، ما والدین باید بر انتخاب برنامهها و مقدار زمانی که هایمان مقابل آن مینشینند کنترل و نظارت داشته باشیم.

الگو را از ابتدا پایه گذاری کنید.

اگر می خواهید تلویزیون فقط نقش اندکی در زندگی کودکتان داشته باشد، وقتی آنها خیلی کوچک هستند و قبل از اینکه تبدیل به مشکلی جدی بشود، الگویی را تنظیم کنید. سپس تا زمانی که آنها بزرگتر شوند، مسئول باقی بمانید. برای اینکه کودک نوپا را درست به این کار مشغول نماییم پیشنهاد میکنیم طرحی بیندیشید و راه حلهایی ارائه دهید.

از پیش طرح ریزی کنید. سعی کنید تماشای تلویزیون خود و کودکتان را برنامه ریزی کنید. فقط وقتی تلویزیون را روشن کنید که برنامه خاص شما در حال پخش باشد. به محض اینکه صبح از خواب بیدار شدید آن را روشن نکنید و وقتی الگوی نمونه شب ظاهر شد آن را خاموش نکنید، آن را یک پیش زمینه ثابت برای هر چیز دیگری قرار دهید که در خانه رخ میدهد. اگر شما در تماشای تلویزیون حد و مرزی نداشته باشید کودک شما نیز اینگونه خواهد شد.

راه حل هایی فراهم کنید. جز بعضی مواقع، از تلویزیون به عنوان پرستار بچه استفاده نکنید. توجه داشته باشید کودک شما فعالیت های لذت بخش دیگری هم دارد که او را خوشحال و سرگرم نگه می دارد و فقط برای برنامه های خاص تلویزیون را روشن کنید.

برنامه تماشای تلویزیون خانواده را کنترل و نظارت کنید.

وقتی کودک شما بزرگتر می شود و بیشتر از آنچه شما فکر می کنید برایش مناسب است می خواهد تلویزیون تماشا کند، شما باید یک برنامه تماشای تلویزیون را پایه ریزی کنید. ابتدا در نظر بگیرد چه مدت می خواهید به او اجازه دهید تا مقابل تلویزیون باشد و چه وقت این اجازه را به او می دهید. ممکن است تصمیم بگیرید بعضی مواقع تماشا نامحدود باشد. با تماشای نامحدود برای برنامه های تأیید شده یا ساعتهایی محدود یا چند بار تماشا و یا برنامه های متعدد را در نظر بگیرید. برنامه شما می تواند به سادگی گردش نمایش هایی باشد که کودک در برنامه چاپ شده روزنامه تماشا می کند. به او اجازه دهید تا در انتخاب برنامه ها کمک کند، اما در نهایت خودتان را اصلاح کنید.

طرح را اجرا کنید.

برنامه را نزدیک به دستگاه تلویزیون نصب کنید. در مورد جریمه برای تماشای خارج از برنامه به کودک بگویید می تواند از دست دادن مزایای تماشا تلویزیون برای روز بعد باشد. اگر برنامه نقض شد با قاطعیت عمل کنید.

در مورد قوانین قاطع و شفاف باشید.

همیشه وقتی میخواهید کودکتان تماشای تلویزیون را به خاطر یکی متوقف کند، صریح باشید.

  • سعی کنید در پایان برنامه تلویزیونی به آن خاتمه دهید. برای کودک سخت است وسط برنامه تلویزیون را خاموش کند.
  • هشدار دهید. به کودک بگویید چه وقت باید تلویزیون را خاموش کند. در مورد کودکان کوچکتر به آنها بگویید که ده دقیقه دیگر وقت دارند سپس تایمر آشپزخانه را تنظیم کنید. وقتی زنگ قطع شد، تلویزیون نیز خاموش میشود. و یا به آنها بگویید: «وقتی این برنامه تمام شود، تماشای تلویزیون هم تمام میشود.»
  • اگر برنامهای با شام یا وقت خواب یا برنامههای دیگر تداخل دارد، قول تماشای آن را ندهید.

عادات تلویزیون تماشا کردن را در خانه خود تغییر دهید.

اگر کودک شما از قبل تصمیم به تماشای تلویزیون گرفته و بیشتر از آنچه که شما می۔ خواهید تلویزیون تماشا می کند ایجاد تغییرات ضروری خواهد بود.

  • فعالیتهایی را جانشین کنید. تماشای تلویزیون را با فعالیتهای دیگر جانشین کنید. ممکن است برنامه مورد علاقه ات را ساعت هشت و نیم تماشا کنی. تا آن موقع دوست داری چیکار کنی؟» میتوانید بازی تخته، مطالعه یا ورزش را پیشنهاد دهید.
  • مسئولیت و تعهد خانوادگی ایجاد کنید. تمام اعضای خانواده را برای یک جلسه برنامه۔ ریزی دور هم جمع کنید و برای تغییر عادت تماشای تلویزیون مسئولیتها و تعهداتی واگذار کنید. اطمینان حاصل کنید که کودکان می دانند تماشای بیش از حد تلویزیون برای آنها خوب نیست و اینکه چرا خوب نیست. برای رعایت برنامه و کمتر تماشا کردن تلویزیون آنها را تشویق کنید. خانوادهای طرح خود را اینگونه ساخت که برای یک هفته هیچ کس تلویزیون نمی بیند. آنها تعجب کردند زیرا آنطور که انتظار داشتند، دلشان برای تماشای تلویزیون تنگ نشد. تعطیلات هفتگی نیز در از بین بردن این عادات قدیمی کمک می کند.
  • از تلویزیون برای ایجاد انگیزه مطالعه کردن استفاده کنید چون بسیاری از نمایشهای کمک می کند. تلویزیونی از کتابها اقتباس شده اند. کودکان را تشویق کنید تا این کتابها و کتابهای دیگری که مرتبط با آن موضوع هستند را بخوانند.

از تلویزیون به عنوان پاداش استفاده کنید.

وقتی کودک از تماشای تلویزیون لذت میبرد یک تقویت کننده طبیعی برای رفتارهای دیگر می شود، آن را با رفتاری که سعی میکنید افزایش دهید، جفت کنید. برای مثال: «جک اگر تکالیف را انجام بدهی، حدود نیم ساعت قبل از شام تلویزیون تماشا خواهی کرد». یا اگر میخواهید کودکتان در بیرون مشغول بازی شود: «برو بیرون و نیم ساعت بازی کن، بعد می تونی بیای خونه و برای نیم ساعت تلویزیون تماشا کنی». در ابتدا زمان تساوی برای تماشای تلویزیون در نظر بگیرید. اما بعد از این نسبت را کم کنید، برای مثال یک ساعت بیرون و نیم ساعت تلویزیون.

وقتی منزل نیستید، تماشای تلویزیون را کنترل کنید.

برنامه تماشای تلویزیون شما باید طوری دنبال شود که فرقی نکند شما منزل باشید یانه. گاهی برنامه یا یادآوری کننده چسبیده شده به دستگاه تلویزیون کافی است. اگر در واقع فکر می کنید نمی توانید به کودکتان اعتماد کنید که به تماشای برنامه مورد علاقه اش ننشیند یا اگر نگرانید او برنامه های نامناسب که در حقیقت برای بزرگسالان است را مشاهده کند، میتوانید اطمینان حاصل کنید که تلویزیون قابل روشن شدن نیست تا شما باز گردید. میتوانید تنظیم صدا را قطع کنید یا از سیم رابط قابل جدا کردن استفاده کنید و یا اینکه دستگاه قفل شونده نصب کنید که فقط کانالهای خاص را قابل مشاهده می کند..

با هم تلویزیون تماشا کنید.

هر وقت که می توانید تماشای تلویزیون را مدیریت کنید. با کودکتان تلویزیون تماشا کنید تا بتوانید درباره آنچه که می بینید صحبت کنید. اگر کودک برنامهها را با یک بزرگسال تماشا کند، میتواند او را تشویق کند تا به برنامه توجه نماید و در مورد آن توضیحات و تفسیرهایی بیان کند، تأثیرات مثبت افزایش پیدا می کنند و تأثیرات منفی کم میشوند.

  • در مورد آنچه اتفاق میافتد صحبت کنید. آیا این داستان حقیقی است یا ساختگی؟ آیا چیزی که اتفاق میافتد، خطرناک است یا انجام آن خوب است؟ فکر می کنید این افراد در مورد یکدیگر چه فکر می کنند؟ در مورد شخصیت ها چه فکر می کنید؟ فیلم چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ بحث کنید که چگونه شخصیت ها بدون اعمال خشونت میتوانند مشکلاتشان را حل کنند. کودک را تشویق کنید تا یک پایان جدید بسازد.
  • در مورد اخبار بحث کنید. بعضی از موارد خشونت آمیز و حقیقی در اخبار هستند. آگاه باشید که کودک چه چیزی را مشاهده می کند و در مورد آن صحبت کنید. بعلاوه در مورد محتوای اخبار بحث کنید. در نتیجه او راحت تر می تواند بفهمد در جهان چه رخ میدهد.
  • در مورد تبلیغات بحث کنید. به کودکتان آموزش دهید پیامهای بازرگانی را منتقدانه نگاه کند، بنابراین او می فهمد که هدف آنها فروش کالاهایشان است. از او بپرسید تصور می۔ کند این تبلیغ ها می خواهند که او چه کاری انجام دهد. چرا اسباب بازیهای زیادی در تبلیغات نشان داده میشود؟ تبلیغات باعث میشود که شما در مورد محصولات چگونه فکر کنید؟ آیا اسباب بازی داخل فروشگاه مثل اسباب بازی درون صفحه نمایش خوب به نظر می آیند؟
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *