کم شدن اشتها

No votes yet.
Please wait...

کم شدن اشتها

در دومین سال زندگی اشتها کم می شود و دوران آرام تغذیه نوزاد با دخالت عوامل دیگر پایان می پذیرد.مثلا فعالیت های حرکتی مانع از آن می شود که کودک ثابت و بی حرکت در یک جا بماند و همین امر تغذیه او را با اشکال مواجه می کند.

در این مرحله استفاده از صندلی های مخصوص که بلند و دارای کمربند است بهترین وسیله برای کنترل نیروی محرکه او می باشد. مشکل دیگر این است که کودک می خواهد خودش بدون کمک دیگران غذا بخورد که البته قادر به انجام آن نیست.

این رفتار از ماه پانزدهم تا هجدهم ظاهر می شود.کمک به لمس قاشق از جانب دیگران تا اندازه ای این خواسته را ارضا می کند.

دادن نوعی غذا که کودک بتواند با انگشتان خود بخورد نیز راه حل خوبی است.کودکانی که هنوز از غذاهای رقیق استفاده می کنند ممکن است تغذیه از جانب افراد دیگر را بپذیرند ولی برای ارضا خود با قاشق یا بشقاب بازی می کنند.

۲۱ ماهه

برای کودک۲۱ماهه نوع غذا پیش بند قاشق و بشقاب مخصوص جزئی ازعوامل مطلوب برای غذا خوردن می باشند.اگر والدین از این خواسته آگاه نباشند ممکن است کودک آن قدر گریه کند تا وسیله مورد نظر خود را به دست آورد.

چون کودک ۲۱ماهه از آگاهی بیشتری برخوردار است لذا درمقابل تمام محرک های منحرف کننده حساس است.مثلا وقت غذای او نباید زمانی باشد که پدر وارد خانه می شود و از آنجا که آشپزخانه بهترین محل برای تغذیه اوست لذا غذا دادن خارج از آن جا او را از توجه به غذا منحرف می کند.

بعضی از کودکان ۲۱ماهه را باید با یک نوع غذا سیرکرد چون تنوع غذایی اشتها آن ها را کم می کند.ازخصوصیات دیگر غذایی کودک این است که درصورت متنوع بودن غذا تمام موارد را باهم مخلوط کرده و در پایان از خوردن خودداری می کند. در سه سالگی کم غذایی کودک یکی ازمشکلات و عامل نگران کننده والدین است.

۲ سالگی

در دوسالگی اشتها به غذا کم بوده و در سه سالگی خشم اوقات تلخی دودلی و مشکل پسندی در انتخاب غذا نمایان می شود.در این سن شکل محتویات وحتی رنگ غذا عوامل موثری در تغذیه کودک محسوب می شوند.

او می خواهد که انواع غذاها در بشقاب جدا از یک دیگر چیده شده و باهم مخلوط نباشند.با توجه به این خواسته بهترین روش آن است که از هرنوع غذا یک قاشق در بشقاب او به طور جداگانه قرار دهید.

این خواسته و تمایل به تشریفات که در ۲سالگی به حداکثرخود می رسد نه تنها شلمل تکرار انواع غذاها می شود بلکه ظرافت و ترتیب چیدن و حتی زمان نیز در آن دخالت دارند.مثلا ممکن است کودک تخم مرغ پخته را به عنوان غذای شب بپذیرد حال آن که برای غذای ظهر آن را نپذیرد.

در این سن ممکن است که کودک اشتهای خود را ازغذای خیلی خوب تغییر دهد و به نوعی غذای بد عادت کند.توجه داشته باشید که این تغییر ازخصوصیات سنی کودک است و اگرچه غیرمنطقی است ولی باید آن را پذیرفت تا این که به تدریج چیزی را که دوست دارد را بشناسد و پس از آن که قادر به تغذیه خود شد این رفتار نیز از بین می رود. بهترین روش در این مرحله آن است که ابتدا به او اجازه دهید تا مقداری از غذا را خودش بخورد و سپس بقیه را به او بدهید.

No votes yet.
Please wait...
از من بپرس 5

Recent Posts

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری هفته اول بارداری با تمام هیجاناتش گذشت و الان قصد داریم هفته…

5 سال ago

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری در هفته سوم بارداری ممکن است که زن هنوز متوجه این قضیه…

5 سال ago

هفته اول بارداری

بارداری دوران بارداری عمدتا 9 ماه به طول می انجامد اما پزشکان برای بررسی دقیق…

5 سال ago

برنامه غذایی مادران شیرده

در پر تو فعالیت چشمگیر غدد پستانی و تغذیه کامل مادر، کودکی که از شیر…

5 سال ago

از انواع زایمان بیشتر بدانید

از جمله مراحل زایمان در بیمارستان از شما معاینه لگن به عمل می آید، تا…

5 سال ago

اقداماتی که باید در زمان زایمان انجام دهید

زایمان شما نه ماه بارداری را پشت سرگذاشتید و حالا لحظه ای که منتظرش بودید…

5 سال ago