#


کشیدن موها؛ چگونه کودکان را از کشیدن مو بازداریم

11 آوریل 2018 بدون نظر 1325 بازدید

کشیدن موها؛ چگونه کودکان را از کشیدن مو بازداریم

No votes yet.
Please wait...

کشیدن موها

گاهی، یک کودک فعال موهایش را مرکز انرژی فوق العاده اش تصور می کند و آنها را می کشد یا یک رشته از آنها را دور انگشت و یا دور سرش می پیچاند. آنچه که بصورت یک کار ساده و بی ضرر شروع می شود، گاهی به یک عادت بسیار تاسف بار تبدیل می شود که به آن وسواس مویی (تریکولومانیا) گفته می شود. یک پسر بچه چهار ساله که موهایش را بصورت دسته ای می کشید و می کند، زمانی که او را ملاقات کردیم شبیه به راهبها شده بود. یک دختر دوازده ساله که به کشیدن موهایش ادامه داد، با نقاط کچل به اندازه یک سکه نیم دلاری و با تاسی سرش مواجه شد واضح است که وقتی این قبیل عادات به این مرحله می رسند، به سرعت باید متوقف شوند.

با پزشک خود مشورت کنید

با یک دکتر ملاقات کنید تا وضعیت سر را متوقف کند، چون ممکن است عادت را پرورش دهد. اگر کودک بیش فعال است، دارو به جلوگیری از فعالیت زیاد کمک می کند (فعالیت زیاد باعث انجام چنین کارهایی می شود.).

تمدد اعصاب را آموزش دهید

فراگرفتن آرامش. اولین قدم برای شکستن چرخه هر نوع عمل عادت شده ای است، به فرزندتان کمک کنید تا این مهارت را بیاموزد. وقتی او کاملا در این کار ماهر شد، به او بیاموزید تا بر آرامش دستان متمرکز شود.

با وجود این، گاهی کودک با وجود آرامش نیز موهایش را می کشد و می پیچاند. اگر در مورد کودک شما صدق می کند، بنابر این آموزش تمدد اعصاب به ترک این عادت کمک نخواهد کرد.

افزایش آگاهی

اگر این فعالیت پشت سر هم و دایمی است. کودک با آگاهی آن را انجام نمی دهد. باید به او در مورد آگاهی از این موضوع آموزش بدهید و متوجه حرکات دخیل در آن بشوید.

  • درباره عادت صحبت کنید. از کودک بخواهید خودش را در آینه نگاه کند و با موهایش بازی کند. از او بخواهید با یک رشته از موهایش بازی کند، محکم آنها را بکشد تا کمی از آنها کنده شود. به او نشان دهید دقیقا چه کار می کند و چگونه به نظر می آید.
  • نتایج را آزمایش کنید. از او بخواهید سرش را بررسی کند و دنبال نقاط کچل یا کم مو بگردد (اگر نقاط کچل پشت سر هستند، از آن عکس بگیرید)، موهای او را با موهای مدل – درون مجله مقایسه کنید.
  • فهرستی درست کنید. در چه زمان و مکانی کودک شما موهایش را می کشد؟ هنگام صرف غذا چکار می کند؟ شرایطی که او بیشترین میزان این عادت را انجام میدهد بیابید و فهرست کنید.

عادت را تکرار کنید

زمان وقت گذراندن کودک را بررسی کنید و سعی بر ارتقای آن داشته باشید. زمانی که برای چند روز وقت دارید با او باشید. سعی کنید این عادت را ترک دهید.

  • دستان کودک را دور از صورتش نگه دارید. در شروع، می توانید او را به کاری مشغول کنید شاید خانه سازی با تاب خوردن). در زمان های مشخصی نیز از او بخواهید دستانش را با خمیربازی، توپ کوچک و یا پازل مشغول نگه دارد. وقتی مطالعه می کند یا تلویزیون تماشا می کند، از او بخواهید روی دستانش بنشیند او را تشویق کنید تا هنگام مطالعه قلم در دست بگیرد.
  • به او کلاه بدهید. از کودک بخواهید یک یا چند کلاه مختلف انتخاب کند تا هر زمان خواست موهایش را بکشد، در منزل آنها را سرش بگذارد.
  • موهایش را کوتاه کنید. با کوتاه کردن، کشیدن موها را دشوار تر کنید. آنها را با گیرهای جمع کنید یا دم اسبی ببندید تا مانع کشیدن آنها و پنهان کردن نقاط خالی شوید.
  • کودک را مشغول نگه دارید. این اولویت در درجه اول قرار دارد. مطمئن شوید او آنقدر فعالیت های آموزشی دارد تا حواسش به مو پرت نشود، ولی در عین حال شما باید او را تنظارت کنید و تلاشهایش برای مقاومت در کشیدن مو را تقویت کنید.
  • عمل اصلاحی را تمرین کنید. اگر همچنان کودک موهایش را می کشد، به سرعت از او بخواهید دست بردارد و دستان مشت کرده را برای چند دقیقه قبل از آرامش یافتن محکم نگه دارد. در صورت امکان، هنگام رسیدن دست به موهایش او را گیر بیندازید و مانع انجام کار شوید.

تشویق و پاداش

تنها راه ترک این عادت، نظارت، مداخلته و تقویت موفقیت است (به خصوص در مورد بچه های خیلی کم سن و سال).

  • کودک را تشویق و تحسین کنید. اگر او کارهایی انجام داد که مانع رفتن دست، به طرف موهایش شد، به سرعت او را تشویق کنید. وقتی فعالیت جایگزین را انجام داد (دست گرفتن یک مداد وقتی که در حال مطالعه است) به او بگویید این تلاش و خودکنترلی او را تحسین می کنید. وقتی در رشد موهایش تغییراتی دیدید، بگویید چقدر موهایش زیبا و خوب به نظر می آیند.
  • به کودک پاداش بدهید. بگذارید برای دریافت یک پاداش طی مدت زمانی خاص از مو نکشیدن هدیه ای کوچک یا امتیازاتی دریافت کند. در ابتدا، هر ده دقیقه بدون کشیدن مو باید برای پاداش کافی باشد. سپس، پانزده دقیقه کافی است. با کودک بازی کنید، برایش داستان بخوانید و به او اجازه دهید به مدتی که از کشیدن موهایش ممانعت کرد، در عوض تلویزیون تماشا کند. وقتی رفتار جدید او خوب شکل گرفت، به تدریج دوره های پاداش را به ساعت، سپس به روز و زمان فراموشی برسانید.
  • موفقیت را با عکس نشان دهید. مجموعه ای از عکس های قبل و بعد فراهم کنید، طول مو و اندازه نقاط کچل شده را مقایسه کنید. رفتن به سالن زیبایی برای دختر بچه ها آخرین و کاملترین عمل در تکمیل کار است.
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *