#


کدام داروها در حین بارداری ایمن هستند؟

بارداری ایمن
6 سپتامبر 2017 بدون نظر 1521 بازدید

کدام داروها در حین بارداری ایمن هستند؟

No votes yet.
Please wait...

کدام داروها در حین بارداری ایمن هستند؟

در حالی که می توانید بیشتر از بیشتر داروها را در حین بارداری خود ادامه دهید، تعداد کمی از شما باید مراقب باشید. در اینجا برخی از گزینه های سالم برای تسکین بارداری درد و درد است.

وقتی باردار می شوید، درمان بیماری ساده می تواند پیچیده باشد. در حالیکه ممکن است وسوسه شوید برای استفاده از داروهایی که قبل از بارداری استفاده می کنید، احتمالا نگران ایمنی آنها هستید. حقیقت این است که بسیاری از داروها وقتی که انتظار می رود، امن هستند، اما بعضی از آنها ممکن است به نوزاد شما آسیب برساند.

بارداری ایمن

به طور کلی، بهتر است از داروهای غیر ضروری در اوایل بارداری خود اجتناب کنید. در طول سه ماهه اول، اندام های جنین به سرعت در حال رشد هستند، و آنها را به شدت آسیب پذیر به خطرات احتمالی مواد مخدر.

 

اما این بدان معنا نیست که شما باید رنج بکشید. اگر واقعا نمیتوانید بدون دارو مصرف کنید، پزشک شما می تواند به شما بگوید که داروهای بدون نسخه و تجویز در مرحله حاملگی شما امن هستند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما همچنین می توانید گزینه های دارویی رایگان را برای تسکین علائم خود پیشنهاد کنید.

 

آمریکایی ها بیش از هر نوع داروی دیگری، از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند . زنان باردار نیز از این قضیه جدا نیستند . از هر هشت زن باردار آمریکایی، یک نفر از یک داروی ضد افسردگی از خانواده مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین SSRIS برای درمان افسردگی یا دیگر اختلالات خلقی استفاده می کند . مطالعات اخیر نشان می دهد که این داروها می توانند عوارض جانبی زیادی روی سلامت جنین داشته باشند، از جمله، این داروها می توانند موجب افزایش خطر ناهنجاری های قلبی نادر، زایمان زودرس، کم وزنی نوزاد هنگام تولد و علائم ترک دارو در نوزاد شوند . به رغم این خطرات، هنوز بسیاری از پزشکان معتقدند مزایای این داروها بیشتر از عوارض احتمالی این داروهاست .

نگرانی در مورد مصرف داروهای SSRIS در دوران بارداری، اولین بار در سال های دهه ۱۹۸۰ در نشریات علمی مطرح شد، اما مورد توجه جدی قرار نگرفت تا آنکه در سال ۲۰۰۵ اداره دارو و غذای آمریکا، اعلام کرد که نوزادان متولد شده از مادرانی که در سه ماهه اول بارداری خود از داروی پاروکسیتین (با نام های تجاری seroxa , paxil) استفاده کرده اند، دو برابر بیشتر از سایر نوزادان علائم ناهنجاری قبلی را نشان می دهند .

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در نشریه پزشکی lancet منتشر شد، محققان دریافته بودند که کودکانی که از مادران مصرف کننده پاروکسیتین متولد می شوند، در چند روز اول علائم سندروم ترک دارو، مثل تشنج یا گریه های غیر طبیعی رنج می برند .

اخیراً خطرات استفاده از سایر داروهای (ssris) در دوران بارداری نیز روشن شده است . در مطالعه ای که در شماره سپتامبر نشریه (British medical journal) منتشر شده است، محققان ۵۰۰/۰۰۰ کودک دانمارکی که مادران آنها از داروهایی چون سرترالین، سیتالوپرام و فلوکسیتین استفاده می کردند، را مورد مطالعه قرار دادند و نشان دادند احتمال نقایص قلبی در این کودکان بیشتر از سایر کودکان است، اگر چه خطر کلی هنوز نسبتاً پایین بود . یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که احتمال تولد نوزاد نارس و کوچک، در مادرانی که در ماه های آخر بارداری خود از داروهای ssris استفاده می کنند، بیشتر از سایر زنان است . در مطالعه ای که در اکتبر ۲۰۰۹ در نشریه archives pediatricand aisoscan medicine منتشر شد . محققان اعلام کردند که زنان مصرف کننده داروهای ssris، دو برابر بیشتر از زنان معمولی دچار زایمان زودرس می شوند و احتمال آنکه نوزاد آنها نیازمند مراقبت های ویژه نوزادان نارس باشد، بیشتر از موارد طبیعی است .

با توجه به آنچه گفته شد آیا زنان باردار در هنگام بارداری لازم است داروهای ضد افسردگی خود را قطع کنند ؟

«امیلی» از دانشگاه تنه ریف اسپانیا، طی مقاله ای می نویسد ؟ «بارداری، به طور حتم نمی تواند عامل قطع داروهای ضد افسردگی در زنان شود . عدم درمان افسردگی خود می تواند موجب افزایش خطر تولد نوزاد نارس، کم وزن و همچنین تهدید حیات جنین شود .»

«سنگوی دارن توه» متخصص همه گیر شناسی از دانشگاه هاروارد می گوید: «در نظر نگرفتن اثر داروها بر افسردگی مادر کاملا دشوار است .»

سانز و توه می گویند همه زنان باردار تنها برای افسردگی از داروهای ضد افسردگی استفاده نمی کنند، برخی از زنان ممکن است برای اختلال وسواس، درمان درد و یا علایم پیش از قاعدگی شدید از این داروها استفاده کنند .در این موارد داروهای ایمن تر و بهتری وجود دارد که می توان جایگزین داروهای ضد افسردگی شود . (توجه شود که داروهای غیرافسردگی دسته ای از داروها هستند که در بسیاری از اختلالات به غیر از افسردگی نیز استفاده می شوند . برای نمونه این داروها در درمان بیماری وسواس، درمان برخی از انواع دردها و کاهش علائم پیش از قاعدگی مؤثرند).

در سپتامبر ۲۰۰۹ انجمن اعصاب و روان آمریکا طی گزارشی اعلام کرد که درمان دارویی در مادران باردار دچار افسردگی خفیف و دیگر اختلالات خلقی توصیه می شود . در این گزارش به پزشکان توصیه می کند که بین افسردگی واقعی با موارد غم و اندوه و کاهش احساسات، تفکیک قائل شوند .

 

مسکن درد

بارداری ایمن

فشرده سازی سردرد و استراحت می تواند به کاهش سردرد و درد عضلانی در دوران بارداری کمک کند، اما اگر شما نیاز به کمک اضافی دارید، پزشک ممکن است استامینوفن (ماده فعال در تیلنول) را توصیه کند. هنگامی که این دارو به عنوان کارگردانی استفاده می شود، این یک گزینه ایمن است. با این حال، بهترین راه برای جلوگیری از داروهای ضد التهابی آسپرین و غیر استروئیدی مانند NSAID ها مانند ایبوپروفن (داروهای ضدافسردگی در Advil و Motrin) و ناپروکسن (ماده فعال در Aleve) است. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف این دارو در نزدیکی مادری یا در اوایل بارداری ممکن است خطر سقط جنین و نقص های زایمان را افزایش دهد.

 

 آلرژی

چند زن بدون علایم سرماخوردگی یا آلرژی از طریق نه ماه می گذرانند. امن ترین راه رفتن این است که سعی کنید از داروهای ضد بارداری استفاده کنید: بقیه را بخورید، مایعات زیادی بخورید – مخصوصا آنهایی که گرم هستند – و از اسپری بینی استفاده کنید تا از تسکین درد جلوگیری شود. خبر خوب این است که در حالی که سرماخوردگی شما را ناراحت می کند، در طول بارداری خطرات خاصی ایجاد نمی کند. با این حال، آنفلوآنزا می تواند در زنان باردار جدی تر باشد و گاه به علت پنومونی باشد. از آنجایی که حملات آنفولانزا برای شما و نوزاد ایمن است، در صورتی که در سه ماهه دوم یا سوم خود قرار دارید، عاقلانه است که در طول فصل ابتلا به آنفلوانزا، یکی را انتخاب کنید.

 

اگر علائم سرماخوردگی یا آلرژی به توانایی شما در خوردن یا خواب منجر شود، پزشک شما ممکن است دارو را توصیه کند، به خصوص اگر از سه ماهه اول گذشته باشید. بسیاری از پزشکان بر این باورند که آنتی هیستامین کلرپینیرامین (که در کلر تری مونت یافت می شود) امن ترین گزینه است، چرا که برای زنان باردار برای سال های زیادی استفاده شده است و شناخته شده نیست که باعث ایجاد نقص های مادرزادی شود. متأسفانه، داروهای جدیدتر مثل لوراتادین (در Claritin یافت می شود) کم است، بنابراین عاقلانه است که از آنها جلوگیری شود.

 

اگر شما نیاز به یک ضد انعقاد دارید، پزشک ممکن است اسپری بینی را که حاوی اکسیمتازولین است (مثل Afrin یا Dristan Long Duing) پیشنهاد کند، زیرا تنها مقدار کمی از این دارو در سیستم شما جذب می شود.

بارداری ایمن

برای از بین بردن سرفه، پزشکان اغلب یک سرکوب کننده به نام دکسترومتورفان (که در رباطین و Vicks Formula 44 یافت می شود) را توصیه می کنند. با این حال، شما باید از محصولات سرفه که حاوی ید هستند جلوگیری کنید، که می تواند باعث مشکلات بالقوه تریایوئید خطرناک در جنین و نیز کسانی که حاوی مقادیر زیادی الکل هستند.

 

سرماخوردگی  و آنفولانزا در بارداری

دوران بارداری زمانی است که سیستم ایمنی بدن زن باردار تحت تأثیر قرار دارد و ممکن است در مواجه با ویروس‌ها و  باکتری‌ها مقاومت کمتری از خود نشان دهد .علائم بیماری‌ها در بدن زن باردار ممکن است بیش از پیش نشان داده شوند و بیماری دوره طولانی تر و شدید تری داشته باشد . در فصل پاییز و زمستان و همین طور بهار که امکان ابتلای به ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری بیشتر است و همین طور به علت وجود هورمون‌های بارداری و تأثیر آن بر مجرای تنفسی از مشکلاتی است که مادران باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بهترین راه ابتدا پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها می‌باشد .

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی  و آنفولانزا در بارداری

-دست‌های خود را مرتب بشویید.

-از قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و روبوسی با افراد خودداری کنید.

-مصرف میوه سبزیجات و مرکبات به مقدار زیاد باعث بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی شما می‌گردد.

-مصرف مایعات ، آب ، آب میوه ، و چای گیاهی را بیشتر کنید و از نوشیدن نوشابه‌های گازدار ، چای سیاه ،قهوه و نوشیدنی‌های زیاد شیرین بپرهیزید.

-به اندازه کافی استراحت شبانه و چرت روزانه داشته باشید زیرا استراحت کافی سیستم ایمنی شما را قوی می‌کند.

-در هر زمان آرامش داشته باشید و استرس را هیچ‌گاه به خود را ندهید. استرس باعث تضعیف قوای ایمنی بدن می‌گردد.

-روزانه نرمش‌های سبکی انجام دهید .زیرا این کار باعث گردش بهتر خون در بدن شده و به بدن کمک می‌کند تا بهتر با عفونت‌ها مبارزه کند.

 

رعایت موارد زیر برای خانم‌های بارداری که دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شده‌اند الزامی است:

زمانی که در بارداری دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوید، جنین شما از انتقال ویروس و عفونت مصون هستند زیرا که جفت مانع از رسیدن ویروس به جنین می‌شود. اما رعایت نکاتی در این زمینه الزامی است.

– مراقب بالا رفتن  درجه حرارت بدن خود باشید به هنگام گرفتن ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری حداقل یک‌بار در طول روز  درجه حرارت بدن  خود را چک کنید. چنانچه دچار تب بالا شدید و یا درجه حرارت بدن شما بالاتر از حد معمول رفت، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید . زیرا بالا رفتن دمای بدن  و تب بالا در بارداری باعث بروز ناهنجاری‌های جنینی می‌گردد . مخصوصاً اگر در ماه‌های ابتدایی بارداری خود هستید.

– چنانچه دچار سرفه ، خلط سبز و یا زردرنگ شده‌اید  و یا دچار تنگی نفس سرفه‌های شدید، سینه‌درد و یا گلو درد حاد و تورم و قرمزی گلو داشتید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

ناراحتی های گوارشی

بارداری ایمن

گرگرفتگی، یبوست و هموروئید یکی از شایع ترین شکایت های بارداری است. خوشبختانه چندین راه حل رایگان دارویی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از این مشکلات استفاده کنید. برای جلوگیری از سوزش سر دل، از خوردن وعده های غذایی بزرگ، به ویژه در شب، اجتناب کنید و به جای آن، کوچکترین و مکرر را انتخاب کنید. شما همچنین باید از غذاهای غنی، سرخ شده یا تند، که اغلب باعث تحریک معده می شود، جلوگیری کنید. خواب بر روی شیب نیز می تواند مقادیر معده خود را از اسپاسم در مری به شما جلوگیری کند و باعث سوزش سوزش سر دل شود.

 

اگر نشانه ها همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است پزشک آنتی اسیدهای ایمن مانند کربنات کلسیم (Tums) را توصیه کند. اما اگر امراض بیشتری لازم باشد، پزشک شما ممکن است سوکرالفت، که معمولا به نام Carafate شناخته می شود، را معرفی کند، داروهایی که پوشش و محافظت از معده را پوشش می دهد.

 

برای جلوگیری از یبوست و هموروئید که اغلب دنبال می کنند، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید. ورزش، با تایید پزشک شما، همچنین می تواند به حفظ یبوست در خلوت کمک کند. اگر مشکلات همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است دکتر شما یک ملین یا فیبرل را به عنوان یک فاکتور فیتیکی مانند متاموسیل یا فیبرول معرفی کند. با این حال، شما باید از مواد معدنی محرک مانند روغن کرچک استفاده کنید که می تواند کار کند. هنگام درمان هموروئید، از محصولاتی استفاده کنید که حاوی گلیسیرین یا فندق است اما از هیدروکورتیزون اجتناب کنید، که به طور کامل ایمن ثابت نشده و می تواند به سیستم شما جذب شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *