#


همه چیز درباره شیردهی به نوزاد

3 ژانویه 2018 بدون نظر 1881 بازدید

همه چیز درباره شیردهی به نوزاد

No votes yet.
Please wait...

همه چیز درباره شیردهی به نوزاد

شیردهی با بطری

همه زنان قابلیت شیردهی به نوزاد دارند و شما نیز باید سعی خود را برای این کار بکنید. بسیاری از زنان احساس می کنند برای اینکه مادر خوبی باشند باید با سینه خود به فرزندشان شیر بدهند و در صورت شیردهی با بطری احساس گناه می کنند. از سوی دیگر بعضی از زنان از نظر احساسی یا روانی شیردهی با سینه را کاری سخت می دانند، بعضی نیز با وجود تلاشی که برای شیردهی با سینه می کنند در این کار موفق نمی شوند. اگر شما نیز جزو این گروه هستید بهتر است این روش را فراموش کنید و تمام تمرکز خود را روی تغذیه مناسب کودک با بطری بگذارید. این روش نیز می تواند تضمین کننده رشد مناسب کودک باشد.

در برخی موارد مادران احساس می کنند شیردهی با سینه آنها را محدود می کند به خصوص مادرانی که قصد بازگشت سریع به شغل بیرون از خانه خود دارند. شیردهی با بطری بهترین راه حل برای آنان است اما نباید فراموش کنید که شما می توانید شیر سینه خود را بدوشید تا همسرتان و یا پرستار کودک بتوانند در نبود شما به نوزاد غذا بدهند. با این روش هم نوزاد از فواید شیر مادر بهره مند می شود و هم شما می توانید از آزادی های ناشی از شیردهی با بطری بهره ببرید.

یکی از فواید شیردهی با بطری این است که همسرتان نیز می تواند در تغذیه نوزاد همکاری کند. همسر شما باید هر چه سریعتر بعد از تولد با بطری به نوزاد شیر بدهد تا بتواند روش نگهداری مطمئن نوزاد را اموخته و در صورت امکان نقشی برابر با شما در تغذیه فرزند داشته باشد. او را تشویق کنید که نوزاد را نزدیک به بدنش نگاه دارد و در هنگام شیردهی با نوزاد صحبت کند. در این صورت نوزاد با احساس پوست پدر، بوی بدن او و صدایش خو می گیرد.

نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی

علاوه بر مواد غذایی ضروری شیر می تواند نیازهای کودک به ویتامین و مواد معدنی را نیز تأمین کند.

ویتامین ها:

ویتامینها موادی ضروری برای سلامت هستند. شیرهای خشک حاوی همه ویتامین های مورد نیاز نوزاد می باشند اما شیر مادر ویتامین D کافی ندارد. این ویتامین توسط پوست ساخته می شود و نور خورشید ساختن آن را تحریک می کند. شما باید از پزشک خود درباره نیاز به مکمل های ویتامین سؤال کنید.

 مواد معدنی:

کلسیم، فسفر و منیزیم که برای رشد استخوان ها و عضلات ضروری می باشند در شیر مادر و شیر خشک به اندازه کافی یافت می شوند. نوزادان در هنگام تولد دارای ذخیره آهن هستند که در حدود چهارماه برای آنان کفایت می کند. بعد از این زمان باید اهن به شکل طبیعی و یا به صورت مکمل وارد رژیم غذایی کودک شود.

مواد معدنی تراس:

بعضی از مواد معدنی مانند روی، مس و فلوراید برای سلامت نوزاد ضروری می باشند. روی و مس در شیر مادر و شیر خشک موجود است اما فلوراید که دندان های کودک را از فساد حفاظت می کند نه در شیر مادر و نه در شیرخشک وجود ندارد. هرگز بدون مشورت با پزشک یا مراقب بهداشت به کودک مکمل فلوراید ندهید زیرا مقادیر زیاد این ماده موجب فلوئوروزیس ( بدر رنگی مینای دندان) می شود.

همه چیز درباره شیردهی با سینه

روش شیردهی با سینه باید آموزش داده شود و شما باید از خانواده و دوستان و ماما یا مراقب بهداشتی خود در این باره توصیه بگیرید. نوزاد بیش از هر کسی می تواند به شما در این آموزش کمک کند. با درک نشانه های نوزاد و چگونگی واکنش به آنها میتوانید بخوبی این روش را بیاموزید. برای آماده سازی سینه ها برای شیردهی هیچ اقدام خاصی مورد نیاز نمی باشد مگر اینکه نوک سینه برگشته داشته باشید. اگر چنین است می توانید از درپوش های خاص سینه استفاده کنید تا نوک سینه را برجسته کند و نوزاد بتواند آن را به دهان بگیرد. اگر نوزاد در بیمارستان است باید پرسنل بخش نوزادان از تصمیم شما برای شیردهی با سینه آگاه شوند. اگر در بیمارستان زایمان کرده اید به محض تولد نوزاد و در همان اتاق زایمان نوزاد را زیر سینه خود بگذارید تا هر چه سریع تر رابطه عاطفی بین شما و فرزند تان شکل بگیرد و او نیز به این روش عادت کند.

کلستروم و شیر مادر

در طول ۷۲ساعت اول بعد اززایمان سینه ها مایعی زرد رنگ و رقیق تولید می کنند که کلستروم یا آغوز خوانده می شود. این مایع از آب، پروتئین و مواد معدنی تشکیل شده است. کلستروم حاوی پادتن هایی است که نوزاد را از ابتلا به عفونت های روده ای و تنفسی محافظت می کند. در چند روز اول نوزاد باید مرتبا زیر سینه گذاشته شود تا هم کلستروم ترشح شده از سینه را بخورد و هم به گرفتن سینه مادر عادت کند.

هنگامی که سینه ها شروع به ترشح شیر کنند از ظاهر رقیق این شیر تعجب خواهید کرد. وقتی نوزاد سینه مادر را می مکد. ابتدا شیر رقیق و آبکی می خورد که تشنگی او را رفع می کند و سپس شیر غلیظ که چربی و پروتئین بیشتری دارد ترشح می شود.

رفلکس پایین آمدن شیر

عمل مکیدن سینه توسط نوزاد پیامی را به هیپوتالاموس مادر می فرستد و هیپوتالاموس نیز به نوبه خود غده هیپوفیز مادر را برای ترشح دو هورمون تحریک می کند: پرولاکتین که مسئول تولید شیر در غدد شیری می باشد و اکسیتوسین که موجب عبور شیر از غده های شیری به داخل مخازن پشت هاله نوک پستان می شود. این انتقال به نام رفلکس پایین آمدن شیر شناخته می شود.

اطمینان از شیردهی مناسب

مراقبت خوب از خودتان ضامن تولید شیر کافی است. اگر آرامش داشته باشید، خوب غذا بخورید و مایعات به میزان کافی دریافت کنید می توانید شیر کافی برای فرزندتان تولید کنید.

* تا جایی که می توانید استراحت کنید به خصوص در هفته های اول بعد از زایمان سعی کنید خواب کافی داشته باشید.

* تولید شیر مادر در صبح ها و زمانی که بدنتان استراحت کرده است بیش از هر زمان دیگری است. اگر در طول روز دچار تنش شوید عصرها تولید شیرتان کم خواهد شد. از روش های کسب آرامش بعد از زایمان استفاده کنید و در طول روز مدتی دراز بکشید.

* اهمیتی به کارهای منزل ندهید فقط کارهای کاملا ضروری را انجام بدهید.

* سعی کنید کمی هم به خود برسید و با روش های مختلف آرامش خود را به دست بیاورید.

* رژیم غذایی خوب و متوازنی برای خود در نظر بگیرید که سرشار از پروتئین باشد. از خوردن مواد کربوهیدرات تصفیه شده (مانند کیک، بیسکویت و شیرینی جات ) خودداری کنید.

* با پزشک درباره مکمل های آهن و ویتامین ها مشورت کنید.

* روزانه حدود سه لیتر مایعات بنوشید. بعضی از زنان هنگام شیردهی به نوزاد تشنه می شوند و لازم است مرتبا مایعات بنوشند.

* روزهای اول تولد نوزاد باقیمانده شیر سینه ها را بدوشید تا هر چه بیشتر سینه ها را به تولید شیر تشویق کنید.

* قرص های ضد بارداری ترکیبی تولید شیر را کم می کنند بنابراین تا پنج ماه بعد از زایمان از مصرف این قرص ها خودداری کنید. با پزشک درباره روش های جایگزین جلوگیری از بارداری مشورت کنید.

* از مصرف غذاهای تند و ادویه دار بپرهیزید این غذاها طعم شیر را تغییر می دهند و ممکن است دستگاه گوارش نوزاد را آزرده کنند.

طرز قرارگیری در هنگام شیردهی

شیردهی در حالت درازکش روشی ایده آل برای شبهاست. تا وقتی نوزاد خیلی کوچک است مجبور خواهید بود او را روی یک بالش کنارتان دراز کنید تا دهانش به سینه شما برسد. در صورتی که برای زایمان اپی زیوتومی انجام داده باشید نشستن بر ایتان سخت خواهد بود و آسان ترین روش شیردهی روش درازکش خواهد بود. اگر جراحی سزارین انجام داده باشید و شکمتان دردناک باشد بهتر است به حالت درازکش به نوزاد شیر بدهید و پاهایش را زیر دست خود نگاه دارید.

سوتین های شیردهی

در دوران شیردهی همیشه باید سوتین های مخصوص شیردهی به تن کنید تا از سینه هایتان به خوبی محافظت کند.

قبل از خرید سوتین در فروشگاه آن را به تن خود امتحان کنید و مدل هایی را انتخاب کنید که قلاب آن از جلو باز و بسته شده و بند های پهن داشته باشند تا روی شانه هایتان را نبرد. سوتین هایی که کاپ سینه آن از جلو پایین می آید و یا مدل های زیپ دار به سادگی با یک دست باز و بسته می شوند و می توانید با دست دیگر نوزاد را نگه دارید. یک سوتین خوب می تواند درد و ناراحتی سینه ها را کمتر کند.

تاثیر عرضه و تقاضا در تولید شیر مادر

شیر در غده هایی که در عمق سینه ها قرار گرفته اند تولید می شود نه در بافت چربی روی سینه. بنابراین اندازه سینه مادر شاخص مناسبی برای میزان تولید شیر نیست. حتی سینه های بسیار کوچک نیز می توانند شیر کافی برای نوزاد تولید کنند.

شیر در سینه های شما بسته به میزان تقاضای نوزاد تولید می شود. شما به اندازه نیاز فرزندتان شیر تولید خواهید کرد بنابراین نباید نگران این باشید که در صورت شیرخوردن مداوم نوزاد شیر سینه هایتان تمام شود. با مکیدن نوزاد سینه ها تحریک شده و شیر تولید می کنند و هر قدر اشتهای او برای خوردن شیر بیشتر باشد شیر بیشتری تولید خواهد شد و بالعکس. در طول مدتی که با سینه به نوزاد شیر می دهید مقدار شیر موجود در سینه بسته به نیاز کودک نوسان خواهد کرد. و زمانی که او شروع به خوردن غذاهای جامد کند شیر کمتری در سینه ها تولید خواهد شد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *