#


چگونه بند ناف را بهبود بخشیم؟

31 آگوست 2018 بدون نظر 1223 بازدید

چگونه بند ناف را بهبود بخشیم؟

No votes yet.
Please wait...

راه های برای التیام بند ناف

بچه در رحم مادر از طریق عروق بند ناف تغذیه میکند . بعد از تولد ، طبیب بند نافرا نزدیک پوست بدن با نخی بسته و بقیه آنرا می برد . قسمتی از بند ناف که برجای میماند ، بعد از مدتی ، معمولا در ظرف یک هفته یا بیشتر ، خشک شده میافتد . بعد از افتادن بند ناف ، در محل اتصال آن با پوست بدن ، پوسته نازک و حساسی بجای میگذارد (بنام جای بند ناف) که چند روز و گاهی چند هفته طول میکشد تا کاملا التیام بأید . اگر دور، جوش خوردن و التیام جای بند ناف خیلی آهسته وکند باشد ، سطح این پوسته نازک قدری برجسته شده و زبر میشود که بنام نسج گرانولاسیون معروفست ولی اهمیت چندانی ندارد . این پوسته نازک باید تمیز و خشک نگاهداشته شود تا میکروبها روی آن تولید عفونت و چرک نکنند. اگر کاملا خشک نگاهداشته شود روی آن قشر یا دلمه ای بسته میشود تا کاملا التیام یابد . امروزه اطباء توصیه میکنند که روی جای بند ناف (یعنی روی این پوسته نازک) بهیچوجه پانسمان نشود ، زیرا خشکتر میماند. کامی توصیه میشود که تا جای بند ناف کاملا التیام نیافته است طفل را با وان حمام ندهند ولی این قانون کلی نیست ، مشروط بر اینکه بعد از اتمام حمام ، جای بند ناف را با پنبه هیدروفیل و استریلی کاملا خشک کنید. بهتر است کهنه (با قنداق) طفل طوری پیچیده شود که پائین تر از حد ناف قرار گیرد تا جای بند ناف با ادرار طفل خیس نشود.

اگر جای بند نافی که هنوز جوش نخورده است ترشح داشته باشد ، باید دقت و توجه زیادی مبذول دارید که کهنههای طفل آنراتر نکند و هر روز باید آنرا با الکل، تمیز و ضدعنونی نمائید. البته ممکن است طبیب برای تسریع در خشک شدن و التیام آن بودری تجویز نماید.

اگر جای بندناف و اطراف آن قرمزی و التهاب پیدا کرد ، دال بر وجود عفونتی است و باید فورا با طبیب خود تماس بگیرید و تا هنگام ملاقات طبیب میتوانید دائما روی جای بند ناف پانسمان مرطوب بگذارید.

اگرقش با دلمه ای که روی پوسته نازک بسته شده است ، بلباس با کهنههای طفل گیر کند و کنده شود . چند قطره خون جاری خواهد شد که چندان اهمیتی ندارد .

فتق ناف

بعداز آنکه جای بند ناف التیام یافت، معمولا در عمق آن، همسطح جدار عضلانی شکم ، سوراخی باقی میماند که محل ورود و خروج عروق بند ناف بوده است . هنگامیکه طفل بشدت گریه میکند ، قسمتی از رودهها ، از محوطه داخلی شکم ، از راه این سوراخ، خارج میشود وزیر پوست ناحیه بند ناف قرار میگیرد و آنرا کمی بر آمده می کند. این برجستگی را بنام فتق ناف می نامند . اگر سوراخ کوچک باشد، بر آمدگی از نخود بزرگتر نخواهد بود و خود سوراخ در ظرف چندهفته با چند ماه کاملا بسته و مسدود خواهد شد. اگر سوراخ بزرگ باشد، بسته شدن آن ممکن است ماهها و سالها طول بکشد و انداز؛ فتق هم ممکن است خیلی بزرگ باشد.

سابقه تصود میشد اگر سوراخ را (از روی پوست) با نوار چسب (لوکوپلاست) طوری بپوشانند که در لبه سوراخ بهم نزدیک شده از تولید فتق و برآمدگی جلوگیری شود . سوراخ زودتر بسته خواهد شد. ولی اخیرا ثابت شده است که چه نوارچسب گذاشته شود یا نشود، تفاوتی نخواهد کرد لذا بهتر است از گذاشتن نوارچسب مطلقا خودداری شود زیرا معمولا با ادرار و مدفوع طفل آلوده شده ، شل میشود و پوست را صدمه می زند.

از بابت فتق ناف ناراحت و نگران نشوید زیرا این نوع فتق بندرت عوارض خطرناکی که سایر انواع فتق دارد، ایجاد می کند بهیچوجه لزومی ندارد که طفل را از گریه کردن، بخاطر جلوگیری از فتق ناف، برحذر دارید.

در بچه های بزرگتر و اشخاص بزرگ ، بعلت ضخامت زیاد نسج چربی جدار شکم، ناف بشکل حفره گردی در می آید . لیکن در طی دو یا سه سال اول زندگی ، این اتفاق نادر است. چینهای پوستی اطراف ناف (که خیلی شبیه غنچه گل سرخ است) در مواقعیکه شکم پره بشود ، راست و برجسته میگردد. این نوع برجستگی را نباید با فتق ناف اشتباه کرد. فتق در زیر چبنهای پوستیناف ، بشکل یک بادکنک (بالون) حس میشود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *