#


چرا کاهش وزن در دوران شیردهی به صورت قابل توجهی متفاوت است؟

4 ژانویه 2018 بدون نظر 1709 بازدید

چرا کاهش وزن در دوران شیردهی به صورت قابل توجهی متفاوت است؟

No votes yet.
Please wait...

چرا کاهش وزن در دوران شیردهی به طور قابل توجهی متفاوت است؟

زایمان و شیر دادن کودک تغییرات جسمی و روانی ایجاد می کند. شیر دادن بر روی احتیاجات غذایی شما تأثیر می گذارد. و چون به تازگی مادر شده و گرفتاری بیشتری دارید، وقت کمتری برای پخت و پز خواهید داشت. بیشتر مادران از این که به طور مداوم احساس خستگی می کنند و قادر نیستند کارها را به خوبی انجام دهند، شکایت دارند: «تمام روز را با بچه ام در خانه بودم. یک لحظه هم استراحت نداشتم ولی هیچ کاری نتوانستم بکنم.» مساله این است که شما صرفا وقت و انرژی کافی برای تهیه ی یک رژیم غذایی مفصل را ندارید.

طی تحقیقی که در دانشگاه کلمبیا انجام شد، دکتری مری ویلسون بلک برن از دوازده زن درخواست کرد که برنامه ی غذایی و فعالیت های خود را در دوران بارداری و شیردهی به صورت روزانه یادداشت کنند. نتایج این یادداشت ها حاکی از آن بود که زمان استراحت مادر در دوران پس از زایمان و شیردهی ده تا پانزده درصد کمتر از دوران بارداری است. و این زمان صرف مراقبت از نوزاد می شود.

کافی است بدانید که تنها شما نیستید که احساس خستگی می کنید و وقت کافی برای مراقبت از خودتان را ندارید. تغذیه ی خوب و مناسب مانع احساس خستگی می شود، یک زن قبل از این که مادر بشود، ممکن است بتواند وزنش را با حذف یک یا دو وعده غذای روزانه و یا با نوشیدن مایعات زیاد – به منظور کاهش کالری دریافتی – کم بکند. اما این روش ها در دوران شیردهی کاربرد ندارند. اگر شما مقدار مصرف غذایتان را به شدت محدود کنید، طبیعی است که به اندازه ی کافی مواد غذایی به شما نمی رسد و سلامتی شما و کودکان تامین نخواهد شد.

مادری که از رژیم غذایی سخت و محدودی تبعیت می کند، در مورد تولید شیر با مشکلاتی مواجه خواهد شد. حدس بزنید چه اتفاقی می افتد؟ این مادر کودکی گرسنه و نا آرام خواهد داشت که احتیاج به مراقبت بیشتری دارد و همین امر باعث خستگی بیشتر مادر می شود. برای جلوگیری از خستگی مفرط باید به اندازهٔ کافی غذا بخورید تا بتوانید انرژی لازم را تامین نماید. احتیاج شما به مواد غذایی در این دوره بیش از هر زمان دیگری است. قبلاً امکان داشت شما با کم کردن نان، مواد نشاسته ای و حتی لبنیات بتوانید وزنتان را کم کنید.

 اما اگر حالا چنین کاری بکنید، احتمال دارد دچار کمبود مواد غذایی ضروری مانند: کلسیم و ویتامین های گروه B مانند تیامین بشوید. در بیشتر موارد، اگر به مقدار کافی مواد غذایی به شما نرسد، بدن به طور خود به خود این مواد را از ذخیره ی بدنتان می گیرد و به سمت شیر شما هدایت می کند تا کودک شما دچار کمبود تغذیه نشود، استفاده از ذخیره های ویتامین و مواد معدنی بدن اگر فقط به طور گه گاه صورت بگیرد، اشکالی ندارد. اما استفاده ی مداوم از ذخیره های بدن شما می تواند بعد ها شما را از نظر سلامتی دچار مشکل نماید.

حتی برخی از محققین بر این عقیده اند که ذخیره های غذایی بدن مادر همیشه آن قدر کافی نیست که بتواند جبران کمبود مواد غذایی بدن مادر را بنماید. نکته ی جالب در مورد شیر دادن این است که در عین حال که بیش از حد معمول غذا می خورید می توانید وزنتان را نیز کم کنید.

مطالعات نشان داده اند که اغلب ما با رژیم غذایی ۲۷۰۰کالری در روز قادر به کاهش وزن مان نیستیم. اما مادری که ۲۲۰۰کالری در روز دریافت می کند می تواند وزنش را کم کند. به هر حال ۲۲۰۰کالری در روز خیلی بهتر از ۱۲۰۰کالری روزانه ای است که بیشتر خانم ها هنگام گرفتن رژیم غذایی، دریافت می کنند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *