#


ویتامین ها و آب برای کودکان

ویتامین
19 نوامبر 2018 بدون نظر 1499 بازدید

ویتامین ها و آب برای کودکان

No votes yet.
Please wait...

ویتامین های لازم در دوره کودکی

شیرخواران بویتامین C و D اضافی احتیاج دارند

درشیر گاو و غذاهای جامدی که در چند ماه اول بطفل داده میشود ، فقط مقدار مختصری ویتامین C و D وجود دارد و در امریکا ، انواع مختلف شیر اعم از تبخیر شده و پاستوریزه که بنام شیر (ویتامینه) معروف است و تامین D اضافه شده است.

اگر مادر بقدر کافی مرکبات و سبزیجات بخورد احتمالا شیرش بمقدار کافی ویتامین خواهد داشت، ولی در هر حال شیر مادر عاری از ویتامین D است.

سابقا ویتامین D بصورت روغن کبد ماهی و ویتامین C بصورت آب پرتقال و سایر مرکبات) تجویز میشد. ولی روغن کبد ماهی بدمزه است و اگر روی لباس بچکد لک میگذارد و اگر گلوی طفل در حین خوردن آن بشکند» (یعنی روغن بداخل حنجره برود) ریه ها را تحریک می کند . همچنین بعضی از کودکان آب پرتقال رادوست نداشته تف میکنند و گاهی نیز در ماههای اولیه و تولید حساسیت نموده زوی پوست دانه میزند. لذا امروز بسیاری از اطباء محلول داروئی که حامل ویتامین D A میباشد تجویز مینمایند .

داخل جعبه های این محلول ها قطره چکانی است که به شمارهای ۳٫ و ۶٫ cc (یعنی سه دهم وشش دهم سانتیمتر مکعب) مدرج شده است. این قطرب چکان باید بر حسب دستور طبیب تا شماره هره یا ره از محلول ویتامین دار پرشود و مستقیما در دهان طفل ، قبل از شروع شیر دادن ، چکانده شود. اگر بطبیب دسترسی ندارید ، از یک ماهگی ازودتر ، اره CC از محلول ویتامین داز، روزی یکمرتبه بطفل بدهید . (غالب این محلول ها دارای ۱۰۰۰ واحد ویتامین D ، ۵۰۰۰ واحد ویتامینه و ۵۰ میلی گرم ویتامین C در اره CC میباشند ). از این مقدار نباید تجاوز کرد زیرا مقدار زیاد ویتامین D مضر و خطرناک است.

دادن ویتامین B معمولا ضرورتی ندارد

بعضی از اطباء گاهی محلولهائی تجویز میکنند که بنام «مولتی ویتامین، با «پولی ویتامین معروف است که علاوه بر ویتامین D – CA ، دارای مقداری از انواع ویتامین های B نیز میباشد و تا مطمئن شوند که روزانه ویتامین B مورد احتیاج نیز بین میرسد . اما معمولا شیر ، حبوبات و سایر غذاهائی که کودکان و اطفال بزرگتر میخورند ویتامین B بدن را بمقدار کفایت تامین مینماید . مقدار تجویز این مولتی ویتامین ها نیز همان G است که بوسیله قطره چکان در دهان طفل ، قبل از شیر خوردن ، چکانده میشود. علاوه بر اینکه دادن ویتامین B باین طریق لزومی ندارد و اصولا این ترکیبات داروئی که حامل ویتامین E باشد بسیار گران قیمت می باشد.

آب پرتقال

وقتی کودک شما در حدود چند ماهگی است و طبیب مسکن است آب پرتقال برایش تجویز نماید . آب پرتقال ممکن است تازه با منجمد و یا در قوطی بسته بندی شده باشد . معمولا آب پرتقال را با مقدار ماوی آب جوشیده مخلوط می کنند تا خیلی غلیظ تباشد.

یک طریت دادن آب پرتقال آنت که ابتدا از یک قاشق مربا خوری آب پرتقال و یک قاشق مربا خوری آب جوشیده شروع کنید و بتدریج روزی یک قاشق مرباخوری ( هم بآب پرتقال وهم بآب جوشیده ) اضافه کنید تا به شش قاشق مربا خوری (۳۰ سانتیمتر مکعب ) از هر کدام برسد و بعد بتدریج روزی یک قاشق مرباخوری از آب جوشیده کم کنید و بجای آن یک قاشق مرباخوری آب پرتقال اضافه کنید تا دوازده قاشق مرباخوری (۱۰ سانتیمتر مکعب ) آب پرتقال خالص بطفل بدهید ، آب پرتقال را باید صاف کنید تا نرات گوشت پرتقال سوراخ سرپستانک را نگیرد.

آب پرتقال را تا پنج یا شش ماهگی بوسیله بطری و بعد از آن متنیما از فنجان با لیوان ، بطفل بدهید آب پرتقال غالبا یک ساعت قبل از حمام دادن روزانه طفل باو داده میشود ، زیرا این موقع، هنگامی است که کویک تا فرارسیدن وعده بعدی لااقل یک ساعت بیدار بماند و بهتر است درجه حرارت آب پرتقال بقدر درجه حرارت اطاق ( یا محیط ) باشد و هرگز آب پرتقال را داغ نکنید زیرا حرارت ، ویتامین را ضایع و خراب می کند.

غالب کودکان آب پرتقال را خیلی دوست دارند و با علاقه آن را میخورد. ولی بعضی دیگر ، آنرا تف می کنند. عده قلیلی ابتدا آن را دوست ندارند ولی بعد از مدتی بان علاقه پیدا می کنند و بالعکس بعضی دیگر ابتدا دوست دارند و بعیه از آن نفرت پیدا می کنند ، گاهی اوقات آب پرتقال تولید حساسیت و ایجاد دانه های پوستی می کند و اگر دلیلی از دلایل فوق ، کودک نمیتواند آب پرتقال بخورد ، دادن آنرا برای چند ماهی بتعویق بیاندازید و با پیجای آن آب گوجه فرنگی (روزی ۱۲۰ سانتیمتر مکعب) بدهید . بدبختانه اگر بچه ای نسبت بآب پرتقال بی علاقه باشد ، نسبت به آب گوجه فرنگی نیز تمایلی نشان نخواهد داد. اگر در هر حال هیچکدام علاقه ای نداشته باشد، باید قطر؛ ویتامین ها را ادامه بدهید.

آب دادن بطفل

بعضی ها آب میخواهند – بعضی ها نمیخواهند

غالبا توصیه میشود که روزی یکی دو بار کودکان به مقداری آب در فواصل غذاها داده شود دادن آب اجباری نیست زیرا آب از طریق شیر بمقدار کفایت و اندازه رفیع احتیاج وتشنگی ، پبدن میرسد ولی در فصول گرم سال و یا در هنگام شب ، دادن آب بکودکان اهمیت فوق العاده ای دارد و غالبا اطفالیکه بطور معمول از خوردن آب امتناع میکنند ، در موارد فوق آبرا با ولع زیادی مینوشند .

در واقع ، بسیاری از کودکان از یک هفتگی تا حدود یک سالگی باپ اضافه احتیاج ندارند و در طی این مرحله ، نوزادان و کودکان هر نوع مایعی را که دارای مواد غذائی باشد ، براحتی مینوشند ولی از نوشیدن آب خالص أحتاع دارند مثل اینکه آنرا یک نوع اهاتی بخود می پندارند . در هر حال اگر کودکی آب خالص را بخوبی و براحتی مینوشد ، از دادن آن خودداری نکنید و روزی چند مرتبه متنداری آب (یا هر قدر بخواهد در فواصل عذاها ، موقعی که طفل بیدار است.

به او بدهید (ولی نه بلافاصله قبل از وعده بعدی) . احتمالا طفل بیش از پنجاه سانتیمتر مکسبه نخواهد نوشید ولی هرگز او را به نوشیدن آب ، بیشتر از آنچه که خودش می خواهد، تویق نکنید ، زیرا عصبانی کرنکمل لطمی ندارد. او خودش میداند چقدر آب احتیاج دارد اور اگر طفل شما روزانه مقداری آب می نوشد ، مقدار آب لازم در شبانه روز را برای مدت سه دقیقه بجوشانید و آنرا در بطری بزرگی استریلی نگاهدارید و هر وقت طفل احتیاج داشت ، مقداری از آنرا در بطری تغذیه بریزید و کرش کنید ) مانند گرم کردن بطری شیر) سپس آنرا بطفل بدهید .

در طی سال اول باید ابی را که بکودک میدهید در هر حال بجوشانید ولی در طی سال دوم ، جوشانیدن آب در مورتی لازم است که از پاکیزگی و خلوص آب لوله کشی با آب جاء اطمینان کامل غدا باشید. اگر قرار است از آب چاه برای مصارف روزانه استفاده کنید و لازمست قبل از تولد طفل ، آب را از نظر وجود میکرب و املاح نیترات آن تجربه کنید. (و حوف املاح نیترات در آب چاه سبب کبود شدن رنگ لبها و آبی شدن رنگ پوست بمن بود – یعنی مسمومیت با نیترات).

آب قند (قند آب)

اگر طفلی آب خالص را نمیخورد ، فدری شکر با قند در آن بریزید ، ولی اگر میخواهید او را از شیر خوردن در شب بگیرید و با اگر طفل کالتی دارد ، بهتر است آب خالص باو بدهید و خصوصا اگر هوا گرم باشد..

برای درست کردن قند آب ، یک قاشق سوپخوری شکر با شربت ذرت را در پانصد سانتیمتر مکعب آب حل کنید و سپس آنرا برای مدت سه دقیقه بجوشانید.

اجباری ندارید که همه چیز را بجوشانید

شیر ، بطریها و سایر وسائل را از این جهت میجوشانید تا شیر که محیط مناسبی برای رشد میکروبها است و استرپل گردد . آب آشامیدنی را از این جهت میجوشانید که ممکن است میکرو های خطرناک بداخل منبع یا چاه آب و یا لوله آب ، بواسطه شکستگی یا خرابی لوله کنی . نمود کرده باشد. ولی گاهی اوقات بعضی از مادران از این توصیه موکد برای جوشاسی و استریل کردن شیر و آب و سایر وسائل تغذیه و بهار جنان ترس و وحتی میشوند که تصور میکنند هرچیزیکه پنهان ملل وارد میشود باید جوشانده شده باشد .

شرودتی ندارد نسبت بهر چیزی که طفل میخورد و میاشامد اپناجر وسواس داشته باشید ، فی المثل مجبور نیستید بشقاب ، فنجان و قاشق هائی را که کاملا تمیز شنه شده است بجوشانید زیرا هرگر میکروب روی وسائل و لوازمی که خوب شت و خنک شده باشد رشد نمیکند.

متن پرتقال قبل از پوست کندن کاملا عاقلانه است زیرا ممکن است در طی ست بست گفتن ، آلوده میکروبی شده باشد ولی جوشاندن چاقو تیکه برای پوست کندن آن بکار میرید لزومی ندارد ، همچنین میکروب نمی تواند در آب پرتقالی که همین الان گرفته شده و طفل آنرا در ظرف ده بقونه خواهد نوشید ، رشد کند گول زنک و سایر اسباب بازی های دیگر یک طفل دائما بدعات میگذارد + کافی است بعد از خریدن یکبار فقط با آب و صابون خوب شسته شود و به جوجه هستن دائمی آنها ضرور نیست، مگر اینکه برزمین یا کف اطاق بیافتد ، زیرا گول زنک و سایر لوازم و اسباب بازیهای طفل بمیکروبهای خود کرد که آن عادت دارد ، آغلنه است

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *