#


هفته هشتم بارداری

1 مارس 2017 بدون نظر 1113 بازدید

هفته هشتم بارداری

Rating: 4.7/5. From 7 votes.
Please wait...

هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری با تغییرات حاصل شده از نظر بدنی و هورمونی و … کم کم به سمت مادر شدن سوق پیدا خواهید کرد. هفته هشتم زمان بسیار مهمی برای مادر است زیرا می تواند با انجام آزمایشات مختلف سلامت بارداری خود را تشخیص بدهد و صدای ضربان قلب جنین خود را بشنود. پس مادر باید بداند در این هفته به چه نکاتی توجه کند و چگونه این دوران طلایی را پشت سر بگذارد.

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

اندازه جنین در این هفته به اندازه یک لوبیا است. جنین در داخل رحم مرتبا در حال حرکت و جابه جایی است اما هنوز در این هفته هم مادر حرکت او را حس نمی کند. با مشاهده تصاویر جنین در این هفته شاهد ناپدید شدن دنبالچه جنینی او خواهید بود.

در این هفته پلک های جنین به طور کامل روی چشمهایش را می پوشاند. اگرچه بین انگشتهای دست و پا هنوز پره نازکی وجود دارد اما انگشتان در حال بزرگ شدن هستند.

هفته هشتم بارداری

بازوهای جنین رشد کرده اند. دست های او از قسمت مچ به سمت قلبش خم شده است. مفصل زانوهای جنین شکل گرفته است. در این هفته پاهای جنین بزرگ شده و می توانند در جلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند.

بدن جنین در این هفته نسبتا صاف تر شده و به همان نسبت سر او نیز صاف تر و عمودی تر است. اعصاب ابتدایی مغز جنین نیز در حال شکل میری است.

وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری

در این هفته سایز کمر مادر کاملا تغییر کرده و بیشتر خواهد شد. اندازه رحم هم متقابلا به دلیل رشد جنین بزرگتر شده است. اکثر مادران باردار در این هفته انقباضاتی درون رحم خود احساس می کنند که اصلا جای نگرانی نیست.

همچنین به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است مشکلاتی از قبیل خستگی و تنبلی و یا به دلیل رشد جنین درد شکم و پهلو حس شود که کاملا طبیعی است.

هفته هشتم بارداری

در دوران بارداری حجم خون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و ممکن است باعث عوارضی همچون واریس و خونریزی لثه شود. با افزایش حجم خون بدن مادر نیاز به آهن بیشتری دارد بنابراین مادر نباید مصرف ویتامین های روزانه را فراموش کند و با جبران آهن مورد نیاز از کم خونی خود جلوگیری کند.

علایم طبیعی در هفته هشتم بارداری:

در هفته هشتم ممکن است اغلب تغییرات بدن مادر با هفته های قبل مشابه باشد. در این هفته اغلب افراد علایمی همچون احساس خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار، ویار و یا حتی تغییرات خلق و خو دارند.

مادران می بایست دقت کنند که در دوران بارداری پوست حساس تری خواهند داشت بنابراین راهکارهای مناسبی جهت مراقبت از پوست خود انجام دهند. در ادامه مطلب چند مورد از علایم شایع را ذکر و توضیح می دهیم:

حالت تهوع:

اغلب مادران باردار در این هفته نیز حالت تهوع را دارند. اما برای مقابله با این حالت می توان چند راهکار ساده را به کار برد. به عنوان مثال صبح ها قبل از بلند شدن از رختخواب خوراکی شیرین بخورید. استفاده از وعده های غذایی کوچکتر اما با تعداد بیشتر باعث کاهش این حالت در مادران خواهد شد. مادران می بایست از خوردن وعده های غذایی سنگین به شدت خودداری کنند.

گودی کمر:

در این هفته به دلیل افزایش حجم جنین، گودی کمر مادر پر می شود. توصیه ما این است برای راحتی بدن در هنگام نشستن از بالشتک های طبی استفاده کنید و حتی می توانید در هنگام خوابیدن بالش های کوچکی زیر زانو های خود بگذارید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند به شدت خودداری کنید.

افزایش سایز سینه ها:

سایز سینه در این هفته تحت تاثیر هورمون های بارداری رشد کرده و بزرگتر و حساس تر می شود. البته جای نگرانی وجود ندارد چون این تغییر برای دوران شیردهی بسیار مناسب است.

درد ناحیه شکم و پهلو ها:

معمولا با افزایش تدریجی حجم رحم، احساس درد در شکم و پهلو ها به وجود می آید. اغلب مادران حتی انقباضاتی داخل رحم خود حس می کنند که امری کاملا طبیعی است.

خستگی و کسالت:

در سه ماهه اول بارداری به دلیل افزایش پروژسترون خون خستگی تشدید می شود. شدت ضعف و کسالت در افراد مختلف متفاوت است.

هشدارهای مهم در هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری هنوز جنین بسیار کوچک است و احتمال سقط جنین بالاست. بنابراین باید دقت کنید و از رژیم غدایی مناسبی استفاده کنید. هشدارها و علایمی که می بایست در این هفته بسیار به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • استفراغ بیش از حد: حالت تهوع و استفراغ در حد نرمال در این هفته طبیعی است اما اگر استفراغ باعث از دست رفتن ۵ درصد از وزن بدن مادر شود می بایست جدی گرفت و درمان کرد. درمان هایی از قبیل ویتامین تراپی، سرم تراپی و تغذیه کامل وریدی.
  • حیوانات خانگی: اگر حیوانات خانگی دارید حتما آنها را از محیط خانه دور کنید. حیوانات خانگی انگل هایی دارند که برای جنین بسیار خطرناک است و حتی برخی از حیوانات عفونت هایی دارند که باعث سقط جنین می شود.
  • گوشت خام: از دست زدن و خوردن گوشت خام پرهیز کنید. گوشت خام دارای عفونت هایی است که به جنین آسیب می رساند.
  • مواد و سموم شیمیایی: از نزدیک شدن به مواد و سموم شیمیایی مانند رنگ ها، حلال ها و پاک کننده ها جدا خودداری کنید. مواد شیمیایی برای جنین بسیار خطرناک است.

تغذیه در هفته هشتم بارداری

مهمترین نکته در زمینه تغذیه مادران داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف انواع ویتامین هاست. جنین در حال تکامل و رشد به منابع مقوی مانند فولیک اسید و آهن احتیاج دارد.

هفته هشتم بارداری

بنابراین توصیه می کنیم مادرانی که قصد بارداری دارند از سه ماه قبل، خوردن فولیک اسید را آغاز کنند و افرادی که دچار کم خونی هستند مصرف آهن را در برنامه غذایی شان بگنجانند. برای سلامتی بدن مادر و جنین انتخاب مولتی ویتامین های مناسب نیز ضروری است. بنابراین مواد غذایی سالم و انواع مکمل ها می بایست درست و در زمان مناسبی تامین شوند.

Rating: 4.7/5. From 7 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *