#


هفته دهم بارداری

14 فوریه 2018 بدون نظر 2053 بازدید

هفته دهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

کارهایی که باید در هفته دهم بارداری انجام دهید

  • سینه بند جدید بخرید و برای تهیه لباسهای بارداری اقدام کنید.
  • غذاهای مناسب برای داشتن بارداری سالم میل کنید.
  • به کلاسهای مربوط به بارداری در نزدیکی تان بروید.
  • محل زایمان قابل دسترس و آسان باشد.
  • با خانواده تان صحبت کنید که ترفندها و توافق نامهها را رها کنند.
  • نرمش و ورزش جدیدی را امتحان کنید.
  • از شکم خود عکس بگیرید و آن را اندازه گیری کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد یک طرفه: درد یک طرفه شکم، که برطرف نمیشود، نشانه بالقوه ای از کیست تخمدانی است.

خونریزی یا لکه بینی: خطر سقط یا تخم توخالی را باید به پزشک خود اطلاع دهید. علل کاملا طبیعی ممکن است وجود داشته باشد مثل: نزدیکی، جفت با قرار پایین یا از دست رفتن یک قل.

درد پشت: اگر از درد شدید و پایدار پشت رنج می برید، با پزشک خود تماس بگیرید؛ چون ممکن است نشانه کرامپ، گرفتگی رحمی، و کشیدگی آن باشد یا ممکن است تهدید به سقط یا وجود یک عفونت باشد.

محوناگهانی علائم بارداری: اگر از علائمی چون درد پستان ها، تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت رنج میبرید و ناگهان محو میشوند، باید گزارش کنید. گرچه این موارد در نوسان هستند، اما محوناگهانی آنها نشانهای از تغییر سطح هورمونی، به ویژه پروژسترون، میباشد.

ناتوانی در خوردن غذا و نوشیدن مایعات: گرچه ممکن است گاهی در بارداری استفراغ کنید، خطر کم آبی برای خانمهای باردار میتواند جدی باشد و باید به پزشک خود گزارش دهید.

هرگونه نشانه غیرعادی و عجیب را فورا به پزشک یا مامای خود گزارش دهید.

ویژگیهای جسمی

گرچه تقریبا دارید از سه ماهه اول بیرون می روید، ممکن است بعضی از علائم جسمی باقی بمانند. احساس خستگی زیاد به این صورت که «من میخواهم سرم را محکم به بالش فشاردهم» و «دلم میخواهد ساعت ۱۰ صبح چرت بزنم» کاملا در این زمان احساسی طبیعی است. نترسید. زمان بهتر شدن آن نزدیک است.

اگرتا به حال راه حلی برای مقابله با تهوع صبحگاهی نیافته اید، راه های مختلفی را امتحان کنید (هفته ۶ را ببینید). حتی اگر هرگز راه حلی پیدا نکنید، گشتن به دنبال آن میتواند شما را به قدر کافی سرگرم کند. اگر متوجه شدید که شکمتان دارد کمی بیرون می آید، ممکن است احساس هیجان یا نگرانی کنید. خبر بد درباره شکم بزرگ این است که ممکن است عملا به خاطر کودک نباشد، بلکه به خاطر جابه جایی رودههای شما باشد. که در اثر رشد جنینی و بیحالی شما به هورمونهای بارداری ایجاد میشود.

بدن و جنین شما با همکاری همدیگر رشد می کنند و بزرگ میشوند. وظیفه شما تغذیه با غذاهای سالم، تحرک، آگاه شدن و تفکر مثبت است.

وضعیت جنین

سرجنینتان در حال حاضر بخش بزرگی از جثه اش را تشکیل میدهد؛ اما این هفته جنین به طور مشخص ترشبیه انسان شده است. اندازه فرق سرتاته جنین حدود ۳/۵ سانتی متر می باشد. جنین شما به سرعت رشد میکند. تصور کنید بازوهایش به بزرگی حرف “I” است. انگشتان کوچک پا، که شما آرزوی شمردنش را دارید، حالا شکل گرفته اند؛ گوشهایش حتی در بیرون شکل میگیرند؛ چشمهای جنین حالا باز هستند، اما پلک ها شروع به جوش خوردن میکنند. وقتی به هم جوش خوردند، تا حدود هفته ۲۷-۲۵ بارداری بدین حالت باقی میمانند. گرچه جنین شما وزن زیادی ندارد (حدود ۴ گرم با وزن چهار کاغذ) اما شروع خوبی است.

همچنان که رویان شما دوره جنینی را در این هفته شروع میکند، شما نیز مرحله مهمی از زندگی خود را می گذرانید. همه دستگاه های اصلی تقریبا کامل اند.

خطرناقص الخلقه شدن عمده برطرف شده است، هر چند توجه و مراقبت مدام شما هنوز برای فرایندهایی چون عملکرد مغز، تکامل شناختی، رشد واکنشهای طبیعی و تکامل دستگاه تنفس لازم است.

ویژگیهای بارداری

یک سینه بند جدید تهیه کنید و آماده خرید لباسهای دوران بارداری باشید.

آیا تا به حال توجه کردهاید که رگهای روی پستانها و شکم شما در حال ظاهرشدن هستند؟

بدین طریق بدن شما برای غذا رسانی به این مناطق سازگاری پیدا میکند. احتمالا تا قبل از این به شیردهی از پستان فکر نکردهاند اما این رگها به کار سخت واضافی پستانها کمک می کنند و به همین دلیل است که پستانها در هفته های اولیه بارداری با لمس شدن دردناک می شوند؛ زیرا پستان ها شروع به رشد و بزرگ شدن میکنند.

حالا زمانی است که به خرید سینه بند جدید فکر کنید. خودتان به فروشگاه بروید و در نظر بگیرید که پستانهای شما ممکن است چندین بار در مدت بارداری و شیردهی تغییر سایز بدهند. دنبال سینه بندی باشید که راحت باشد و خوب از سینه ها حفاظت کند. اگر بتوانید میزان بالا پریدن و تکان دادن خود را محدود کنید می توانید دردناکی آنها را در اوایل دوران بارداری کاهش دهید.

علاوه بر نیاز به سینه بند جدید ممکن است احساس کنید لباستان دیگر برایتان راحت نیست و کم کم بستن دکمه بالایی شلوار برایتان مشکل شود یا اینکه شلوارتان خیلی چسبان و تنگ شده است. با اینکه هنوز آمادگی کامل برای لباسهای بارداری ندارید، راه حل هایی وجود دارد، می توانید به سراغ کمد لباسهای همسرتان برای لباسهای بزرگتر بروید. یا حتی ساسون لباسهای خودتان را باز کنید و بپوشید.

لباسهای آماده برای بارداری هم موجود است. این لباسها ساده و زیبا هستند و از پارچه های کش دار درست شده اند و راحت بوده و برای تمام دوران بارداری و حتی پس از آن مناسب اند.

برای داشتن بارداری سالم غذا بخورید

ممکن است از اضافه وزن در بارداری نگران شوید و این حقیقت وجود دارد که توصیه برای اینکه چه چیزی مناسب است به صورت روزانه فرق می کند. راهنماهای خوبی برای تغذیه وجود دارند که شما را از گیجی می آورند اضافه وزن و یک وزن گیری طبیعی و مناسب را پیشنهاد می دهند.

این ضرب المثل که باید برای دو نفر غذا بخورید را کنار بگذارید. تا اینجای حاملگی جنین فقط چند گرم وزن گرفته است و شما احتمالا کمی وزن گرفته اید (اگر وزن گرفته باشید). حدود سیصد کالری اضافه تر در روز معادل یک میان وعده اضافه است. یک اسنک باید سالم باشد و می تواند یک قطعه میوه، یک مشت بادام یا یک ساندویچ کوچک حاوی پروتئین بدون چربی مثل بوقلمون یا پنیر باشد. حساب هرلقمه خود را داشته باشید. اگر چیزی مثل آب نبات مصرف کنید، آیا کودک شما را نیز تغذیه میکند؟! با برنامه ریزی قبلی برای میان وعده و در دسترس بودن آنها میتوانید برآنچه می خورید کنترل داشته باشید.

مراقب بیماریهایی چون لیستریا ( Listeria) وای کلای و توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) باشیدا غذای خود را با شستن و پختن آن به مقدار مناسب به طور کامل ایمن کنید؛ به عبارت دیگر، ماهی خام و گوشت های نیم پز را نخورید. افرادی (خانواده ، دوستان، همکاران و پزشک) را انتخاب کنید که بتوانند توصیه های لازم و انگیزه دهی در زمینه تغذیه سالم را به شما بدهند. چنانچه احساس نیاز مبرم یا پرسشهای متعددی در این زمینه از تماس با نیروهای امدادی از قبیل کارشناسان تغذیه نهراسید!

در کلاسهای آموزشی دوران بارداری شرکت کنید

کلاسهای ابتدای بارداری به شما آموزش میدهد که چگونه یک بارداری ایمن و سالم داشته باشید. بعضی از عناوین عبارت اند از: تغذیه، تناسب اندام در بارداری، تست های بارداری و ایمنی در بارداری. این کلاسها همچنین به شما کمک میکند تا پرسشهایی در ذهنتان ایجاد شود تا از پزشک خود در طول ویزیت ها بپرسید.

دختر، پسر و آزمایشهای ژنتیک

اگر علاقه مندید که قبل از تولد بدانید فرزندتان دختراست یا پسر، اندام تناسلی خارجی حالا شروع به تمایز می کند؛ ولی هنوز خیلی زود است که بدون آزمایشهای ژنتیک بگوییم دختراست یا پسر. آمینوسنتز زودهنگام (کشیدن مایع آمینوفی اطراف جنین) و نمونه گیری از پرزهای کوریونی (CVS) آزمایشهای ژنتیکی هستند که در این مقطع بارداری پیشنهاد میشوند.

هردوی این آزمایشها بر اساس مواد ژنتیکی جنین هستند و تهاجمی تراز سونوگرافی با آزمایشهای غربالگری خون مادرند. این آزمایشها معمولا برای زوج هایی انجام میشوند که در خطر اختلالات ژنتیکی هستند و سابقه شخصی و فامیلی این احتمالات را دارند. مطالعات علمی اخیر نشان داده اند که آمینوسنتز زودهنگام و نمونه برداری پرزهای کوریونی جنین خطر مشابهی برای جنین دارند. نمونه برداری از پرزهای کوریونی زودتراز آمینوسنتز انجام میگیرد اما این تفاوت کم در زمان انجام آنها آن قدرها مهم نیست. برای انتخاب نوع نمونه برداری باید با همسر، مشاور ژنتیک و پزشک مشورت شود.

غربالگری نیمه شفاف پشت گردنی ( غربالگری چین گردنی) برای سندرم داون از هفته ۱۱ تا ۱۴ انجام می شود. اگر علاقه مندید، درباره این روش غربالگری با پزشک یا مامای خود گفت وگو کنید. این آزمایش با انجام سونوگرافی و اندازه گیری چین پوستی پشت گردن جنین انجام می گیرد. چین گردنی ضخیم تر به معنای خطر بیشتر سندرم داون است.

به دلیل انجام زودتر این روش زمان بیشتری باید بگذرد تا تستهایی همچون نمونه برداری از پرزهای کوریونی یا آمینوسنتز زودهنگام انجام گیرد.

شنیدن صدای قلب جنین

در قرار ملاقات بعدی، وقتی که نزدیک به انتهای سه ماهه اول است، پزشک و ماما سعی میکنند صدای قلب جنین را با یک وسیله دستی کوچک به نام داپلر ( Dappler) بشنوند. امواج صوتی از رحم می گذرند و سپس منعکس می گردند. دستگاه سونوگرافی و داپلر(نوعی سونوگرافی با حساسیت بیشتر) دو راه برای دیدن با شنیدن ضربان قلب در اوایل بارداری هستند.

در این قرار ملاقات، میتوانید یک نفر دیگر را همراه خود به مطب پزشک ببرید تا در هیجان شما شریک شود. با اینکه صدای ضربان قلب جنین واقع مرتب و منظم است، گاهی اوقات ضبط آن سخت است و اگر می خواهید چنین کنید، از چیزی مثل میکروفون استفاده کنید تا اینکه بخواهید با گوشی خود آن را ضبط کنید.

در قرارهای بعدی، ماما یا پزشک شما از وسیلهای به نام فتوسکوپ (گوشی تخصصی برای شنیدن صدای قلب جنین در رحم) استفاده میکنند؛ همچنین این وسیله میتواند در خانه استفاده شود و در بسیاری از فروشگاه ها نیز فروخته میشود. البته سازمان غذا و داروی آمریکا با فروش این وسیله پزشکی بدون تجویز پزشک به خاطر خطر استفاده غلط و بیش از حد آن موافق نیست. پزشک شما تنها کسی است که باید استفاده از آن را در خانه توصیه نماید.

چگونگی شنیدن ضربان قلب و مراحل آن در بارداری به نظر پزشک بستگی دارد.

اگر با اینکه منتظرید تا از سلامتی جنین خود مطمئن گردید، هیچگاه بیش از آنچه پزشک یا ماما میگوید حساس نباشید. نظر آنها قابل اعتماد است چون شما را می شناسند، سابقه پزشکی شما و جنین شما را میدانند و استفاده پزشک از این وسیله برای شما بهتر است تا اینکه بخواهید به تنهایی در خانه از آن استفاده کنید و احتمالا ندانید که چه اتفاقی میافتد.

شور مادر شدن

همچنان که دارید به انتهای سه ماهه اول می رسید، ممکن است واقعا بی صبرانه منتظر باشید تا برآمدگی ناشی از جنین را احساس کنید. به فروشگاه لباس های دوران بارداری بروید و چند لباس بخرید. میتوانید در بعضی فروشگاهها حتی بالشت های بارداری هم بخرید با گوشی موبایل چند عکس از خودتان بگیرید و به همسرتان نشان دهید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *