#


نکات لازم درباره نوع تغذیه و مواد غذایی در کودکان نوپا

تغذیه در کودکان
5 ژوئن 2017 بدون نظر 1203 بازدید

نکات لازم درباره نوع تغذیه و مواد غذایی در کودکان نوپا

No votes yet.
Please wait...

تغذیه مناسب در کودکان نوپا چگونه باید باشد؟

با بزرگتر شدن کودک نیازهای غذایی او به تناسب آن افزایش میابد. کودک در طول دوره های رشد و زمانی که راه رفتن را می آموزد، نیاز بیشتری به غذا دارد. رژیم غذایی کودک باید حاوی مقادیر کافی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی باشد و در صورتی که رژیم غذایی متعادلی برای او در نظر بگیرید تمامی این مواد به بدن او خواهد رسید. کودکان در مقایسه با بزرگسالان نیاز بیشتری به پروتئین و کالری دارند زیرا مرتبا در حال رشد می باشند.

به طور کلی انواع مختلف غذاهای سه دسته از چهار گروه غذایی- کربوهیدراتها، میوه جات، سبزیجات و غذاهای سرشار از پروتئین- میتوانند نیازهای کودک را برآورده کنند. بعضی غذاهای این گروه ها دارای ارزش غذایی بسیاری میباشند. برای مثال میوه جات و سبزیها میتوانند نیاز کودک به کربوهیدرات و فیبر را تامین کنند اما سبزیجات برگ سبز بیشتر دارای مواد معدنی می باشند و مرکبات منبع بسیار مناسبی برای تامین ویتامین آ و سی میباشند.

میان وعده ها

تا سن چهار یا پنج سالگی فرزند شما نیاز دارد در طول روز مرتبا غذا بخورد. معده او هنوز نمیتواند جوابگوی سه وعده خوراک بزرگسالان در روز باشد به همین دلیل نمی تواند با الگوی تغذیه بزرگسالان سازگار شود. کودکان در این سنین ممکن است روزانه بین سه تا چهارده بار در روز غذا بخورند اما به طور میانگین پنج تا هفت بار تغذیه برای آنان کافی میباشد. آنچه کودک میخورد مهمتر از تعداد دفعات خوراک او است. هرقدر دفعات تغذیه کودک بیشتر باشد مقدار غذای او در هر وعده کمتر خواهد شد.

شاید شما هم از آن گروهی باشید که به میان وعده ها به عنوان یک غذای اضافی نگاه میکنند. اما در واقع میان وعده ها بخشی جدانشدنی از رژیم کودک میباشند و به هیچ وجه نباید آنها را نادیده گرفت. تا وقتی میان وعده ها تغذیه روزانه کودک را کاهش ندهند و جانشین وعده های اصلی او نشوند، زمان بسیار مناسبی برای آشنا کردن کودک با خوراکی های جدید است زیرا در برنامه تغذیه اصلی او خللی وارد نمیکند. نباید برای میان وعده به کودک غذاهای کاملا فرآوری شده ای مانند بیسکویت، شیرینی، کیک و بستنی بدهید زیرا کالری بسیار بالا و مواد مغذی بسیار کمی دارند. میوه تازه و سبزیجات، تکه های پنیر، و ساندویچ پنیر با نان گندم کامل(سبوس دار) یا نان سفید و آب میوه همگی غذاهای خوبی برای میان وعده هستند.

میان وعده مناسب برای کودکان نوپا

میان وعده مناسب برای کودکان نوپا

برنامه ریزی میان وعده ها

میان وعده ها سهم خود را در تغذیه روزانه کودک دارند به همین دلیل نباید به طور اتفاقی انتخاب شوند. برای میان وعده ها برنامه دقیق داشته باشید و توجه کنید که میان وعده و وعده اصلی از غذاهای مختلفی تشکیل شده باشند.

* شیر و نوشیدنی های شیردار میان وعده های بسیار خوبی هستند و حاوی پروتئین، کلسیم و بسیاری از ویتامین های( بی) می باشند. حداقل تا قبل از دو سالگی کودک باید شیر کامل به او بدهید سپس میتوانید از شیرهای نسبتا کم چرب و نه بدون چربی استفاده کنید مگر اینکه فرزندتان دچار چاقی مفرط باشد. آب میوه های تازه نیز میان وعده ای خوب و سرشار از ویتامین (سی) است. اگر آبمیوه آماده برای کودک میخرید توجه داشته باشید که شکر به آن اضافه نشده باشد.

* کودک از خوردن غذاهای تکراری خسته و دلزده میشود. به همین دلیل باید تنوع را در خوراکی های او رعایت کنید و تا جایی که میتوانید غذاهای جالب برای او تهیه کنید. شما میتوانید با چاقو نان و پنیر را به شکلهای جذاب ببرید یا یک صورت خندان با تکه های میوه و یک برش نان درست کنید.

* گاهی کودک غذای خود را به شکل نمی خورد اما به شکل دیگر کاملا از خوردن آن لذت میبرد. ماست را میتوانید منجمد کنید و به شکل بستنی به کودک بدهید. ممکن است کودکی که ساندویچ پنیر را دوست ندارد از خوردن تکه های پنیر و گوجه فرنگی روی قیف بستنی لذت ببرد.

* شما میتوانید با دخالت دادن کودک در تهیه غذا، میل و علاقه او را به خوردن غذا بیشتر کنید. به عنوان مثال وقتی کاهوی ساندویچ را خود او شسته یا ریز کرده باشد و یا خودش لقمه اش را درست کرده باشد، با علاقه بیشتری آن را خواهد خورد.

غذا دادن به کودکان نوپا

از هجده ماهگی کودک کم و بیش از همان غذایی می خورد که شما هم میخورید و در هر وعده یک سوم یا یک چهارم وعده بزرگسال را میخورد. شما باید دقت داشته باشید که در هر وعده یک غذای پروتئینی و هرروز نیز چهار یا پنج نوبت میوه یا سبزیجات بخورد. سعی کنید در وعده های غذایی کودک ترکیبی از همه گروههای غذایی به او بدهید.

غذاهای خیلی شیرین یا پرادویه به کودک ندهید. میوه جات و ماست بهتر از کیک است. باید از دادن غذاهای سخت و کوچک مانند آجیل، پاپ کورن، یا میوه های هسته دار که میتواند موجب خفگی کودک شود خودداری کنید.

غذا خوردن در کنار خانواده

اکنون که کودک شما میتواند خودش به تنهایی غذا بخورد از نشستن در کنار میز خانواده در موقع صرف غذا لذت زیادی میبرد. با اینکه او از همان غذایی میخورد که دیگران میخورند شاید لازم باشد که غذای او را کمی له کرده یا به قطعات ریز خرد کنید تا بتواند بدون کمک دیگران آن را بخورد. اگر فرزندتان در موقع غذا خوردن، زیاد غذایش را به اطراف میریزد میتوانید قبل از دیگران غذای او را بدهید و بعد در کنار میز خانواده چند تکه غذای انگشتی برایش بگذارید تا سرگرم شود. کودکانی که سخت غذا می خورند با نشستن در کنار اعضای خانواده در هنگام صرف غذا، به خوردن تشویق می شوند.

غذا خوردن کودک در کنار خانواده

غذا خوردن کودک در کنار خانواده

غذا و بازی

ممکن است کودک فکر کند خوردن غذا هم یک بازی دیگر است. در نتیجه از ریختن غذا به اطرافش احساس ناراحتی نمیکند. با اینکه به نظر میرسد از روی عمد این کار رامیکند، فقط مدت کوتاهی این کار را خواهد کرد و به زودی همکاری وی با شما بیشتر خواهد شد. با پوشاندن روزنامه در اطراف صندلی بلند کودک کار خود را راحت کنید و بعد از غذا فورا آن را بردارید. تمیز کردن هم میتواند یک بازی برای کودک باشد. شما میتوانید یک دایره به دور صندلی بلند کودک بکشید و به او بگویید که غذایش نباید بیرون از این دایره بریزد و وقتی این کار را کرد به او جایزه بدهید.

پیش بند و لوازمی که به راحتی شسته می شوند به شما کمک میکنند تا در موقع غذا خوردن کودک راحتتر باشید.

 

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *