#


نکاتی در مورد انتخاب بهترین نام برای کودک

30 آگوست 2018 بدون نظر 1691 بازدید

نکاتی در مورد انتخاب بهترین نام برای کودک

No votes yet.
Please wait...

بایدها و نبایدهایی در خصوص انتخاب بهترین اسم برای کودک

این را به یاد داشته باشید که در این شرایط توافق با همسر مهمترین موضوع است، زیرا او هم در این نامگذاری شریک است، بنابر این اسمی را انتخاب نمایید که مورد علاقه ی هر دو باشد. با یکدیگر توافق داشته باشید و راجع به جزئیات نامی که می خواهید انتخاب نمایید صحبت کنید. به عنوان مثال آیا اسمی سنتی را انتخاب کنیم ؟ اسم انتخابی تک اسمی باشد یا دو اسمی؟ آیا بهتر است از نظر دیگر افراد هم استفاده کنیم یا اسمی که خودمان به توافق رسیده ایم را انتخاب و به دیگران اعلام نماییم؟ در کل انتخاب نام حق هر دوی شما است و هیچ کدام از شما نظرش را نباید به طرف مقابل تحمیل کند ولی بهتر این است که در انتخاب اسم به مواردی دقت کنید.

با دیگران مشورت کنید

اشکالی ندارد اگر با فرد دیگری مشورت کنید ولی الزامی نیست که نظر آن ها را به صورت کامل قبول کنید. برخی مواقع افراد علل و خاطرات فردی در مورد اسامی دارند که در واقع برای شما نباید اهمیت داشته باشد.

اگر دلیلی بر مخفی کردن تصمیم تان ندارید گاهی گفتن آن برای مشاهده واکنش اولیه دیگران فکر خوبی است. برخی اوقات هم، برای حل مشکل، به عنوان مثال میان چندین اسم ، نظر یک دوست نزدیک یا همکار به دلیل نداشتن وابستگی خانوادگی به فرزند می تواند کمک بهتری نسبت به خانواده کند.

فرهنگتان را هم در نظر داشته باشید

به میراث قومیتی خود توجه کنید. زبان ها و گویش های متنوع در نقطه نقطه ایران اسامی زیبای خاص خود را هم دارند. هر چند به این توجه داشته باشید که نامی که در نهایت انتخاب می کنید زیاد نامأنوس نباشد و تلفظ دشواری برای افرادی که با شما هم زبان نیستند نداشته باشد. به خصوص اگر همسرتان با شما هم زبان نیست. ولی در زمان انتخاب اسم، مجموعه نام هایی که ریشه در زبان و فرهنگ گویش اجدادی شما دارند را هم مد نظر قرار دهید.

انتخاب نامی مشابه هم یا متفاوت با اسم خواهرها و برادرهای دیگر

برخی از زوج ها علاقه دارند فرزندان آن ها اسم هایی داشته باشند که شبیه به یکدیگر باشد. به طور مثال «کامیاب، کامران، کامیار». ولی برخی دیگر بر این اعتقادند که انتخاب نام با این سبک اصلاً درست نیست زیرا امکان دارد در صدا کردن اسم فرزندان دچار مشکل شوند. بسته به سلیقه ای که در این مورد دارید تصمیم خود را در مورد اسم فرزندتان می توانید بگیرید.

قبل از انتخاب یک نام، فرزند خود را در سنین بزرگسالی تصور نمایید

خیلی از زوجین به پیدا کردن یک نام «مناسب و درست» برای فرزندشان دقت لازم را ندارند. آن ها به این فکر نمی کنند که انتخاب نامی مثل «ریزعلی»‌ یا «ظریفه» برای فرزند، امکان دارد در سنین بالاتر موجب خجالت و سرافکندگی وی شود (مخصوصاً اگر به طور مثال از هیکلی درشت اندام برخوردار باشد). گذاشتن این نام ها به هیچ عنوان درست نیست. این را به یاد داشته باشید که یک اسم خوب به بالا رفتن اعتماد به نفس فرزند شما هم کمک می‌ کند، بنابراین از این پیشنهادات برای انتخاب اسم فرزند غفلت نکنید.

گویا بودن اسم

یکی از مهم ترین خصوصیات یک نام گویا بودن آن است. گویا بودن اسم به این معنی است که آیا هنگامی که اسم فرزندتان را به زبان می آورید حس خوبی به نزدیکان دست می دهد؟ آیا مدل ادا نمودن نام خشن و بی روح نیست؟ و آیا ایم کودک با نام خانوادگی او همخوانی دارد؟

به طور مثال برخی از پدر و مادرها فکر می کنند اسم های بلند با نام خانوادگی کوتاه همخوانی دارد، این در حالی است که برخی دیگر برخلاف این فکر می کنند. شمار دیگری از والدین بر این اعتقادند که نام های ترکیبی بهتر است که با حرف صدا دار تمام شود در حالی که این فکر خوبی نیست.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این اسم فقط برای یک کودک خردسال نیست. این را فراموش نکنید که قرار است این کودک روزی بزرگ شود و نامی برای وی انتخاب نکنیم که موجب خجالت کشیدن او شود.

حتماً معنی اسم ها را بررسی کنید

بیشتر والدین نام فرزندشان را با توجه به معنی خاصی که دارند انتخاب می‌ کنند. به طور مثال «ملیکا» به معنی «ملکه یا «پارسا» به معنی «پاکدامن».

در نهایت یک اسم باید به وجود آورنده خوشبختی و زیبایی باشد؛ یعنی منعکس کننده ی ویژگی ها و خصوصیات آن شخص باشد. شما می‌توانید نام فرزندتان را از روی نام خانوادگی خود انتخاب نمایید تا به عنوان مثال ارثیه ‌ای فامیلی برای او بر جای گذاشته باشید… ولی یک نام خاص و منحصر به فرد موجب به چشم آمدن و انگشت نما شدن فرزند شما می ‌شود. برای تحلیل اسم های گوناگون، می‌ توانید در مورد بهترین اسامی ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته تحقیق نمایید. بعد اسم‌ هایی که دوست دارید را در یک لیست یادداشت کرده و این لیست اسامی را با ریشه ‌ها و معنی و مفهوم آن اسامی به دفعات مرور کنید. این سایت داده ‌ها هر روز آپدیت می ‌شوند، بنابراین حتما سعی کنید در مورد معنی اسمی که برای فرزند خود انتخاب می ‌کنید کامل ترین اطلاعات را داشته باشید.

در انتخاب اسم عجله نکنید

امکان دارد برای انتخاب نام و ثبت آن در شناسنامه عجله داشته باشید یا ضرب‌ العجلی از طرف نهادهای مسؤل برای شما مشخص شده باشد. در این صورت، حتماً قبل از آن که مهلت شما سر برسد و یا جریمه شوید سعی نمایید در رابطه با انتخاب اسم به نتیجه نهایی برسید.

پیش از انتخاب یک نام با تلفظی نامناسب برای فرزندتان، خوب فکر کنید. همچنین، باید به اسامی دیگر اعضای خانواده و فامیل هم باشد. به این اطمینان برسید که در فامیل نزدیک اسمی همانند اسمی که قصد دارید برای فرزندتان انتخاب نمایید وجود نداشته باشد. اگر هنوز مطمئن نشدید، از برخی از آن‌ ها بپرسید تا از یک پشیمانی بزرگ در آینده جلوگیری کنید.

در هر صورت، همه پدر و مادرها دوست دارند یک اسم دوست‌ داشتنی برای فرزند خود انتخاب نمایند که تا پایان عمر همراه همیشگی وی باشد، ولی در واقع هر اسمی که برای فرزند خود انتخاب کنید در طول چند روز، آن نام برای شما جا خواهد افتاد و پس از آن مأنوس و آشنا جلوه خواهد نمود.

بهترین و بدترین اسامی از نظر اسلام

در تعالیم اخلاقی اسلام معیار و ضوابط خاصی برای نام نیک انسان گفته شده است از جمله:

بهترین نام آن است که بر بندگی رهنمون نماید؛ مثل: عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحیم و ….

اسامی پیامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روایت آمده است برترین نام ها، نام های پیامبران (ص) است. امام صادق (ع) از قول پیامبر اسلام (ص) می فرماید: کسی که سه فرزند پسر داشته باشد و اسم هیچ کدام از آن ها را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.

دارای معانی زشت یا از اسامی افراد بد نام و شرور نباشد.

امام باقر (ع) در روایتی از پیامبر (ص) نقل کردند که آن حضرت (ص) بهترین و بدترین نام را این گونه عنوان می کردند .

بهترین نام: عبدالله، عبدالرحمن و … بدترین اسم: ضرار، مره، حرب و ظالم. در تعداد دیگری از روایت ها اسم های حکم، و حکیم و خالد و مالک هم به این نام ها اضافه شده است.

پیامبر اسلام (ص) فرمود: “یکی از حقوق فرزند بر پدر این است که اسم نیک و زیبا برای او انتخاب نمایند.

در میان نام های خوب و زیبا هم برخی از بعضی دیگر با ارزشمندتر و والاتر هستند. هر فردی می بایست تلاش نماید تا بهترین نام را که دارای امتیازات و معیار های بیشتری است انتخاب کند.

اسم هویت فرزند شما خواهد شد

و در پایان، باید به این توجه داشته باشید که نامی که انتخاب می کنید به هویت فرزند شما تبدیل خواهد شد و تا پایان زندگی با او همراه خواهد بود. مغرور نباشید و در تصمیم گیری خود نسبت به زندگی وی با این اسم بیاندیشید. ممکن است شما در برابر دوستان خود در دفاع از اسم فرزندتان سینه سپر کنید، ولی کودک هفت ساله ساکت و آرام شما در برابر همکلاسی هایی که به دنبال سوژه هستند ممکن است نتواند از خودش دفاع نماید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *