#


مشکلات خوابیدن کودکان در شب

14 فوریه 2018 بدون نظر 1371 بازدید

مشکلات خوابیدن کودکان در شب

No votes yet.
Please wait...

خوابیدن در شب

کودکان تازه متولد شده تا حد نیازشان میخوابند. آنها یک ساعت بیولوژیکی داخلی دارند که ۶.۷. خوابیدن در شب. ساختار خوابشان را تنظیم می کند و این الگوی خواب آنها با شما مطابقت ندارد. مدتی زمان میبرد تا نوزاد دنیای جدیدی که به آن وارد شده را بشناسد و برای والدین بیشتر زمان خواهد برد تا برنامه داخلی خود را مطابق با نیاز خانواده تنظیم کنند. یک کودک تازه متولد شده ی معمولی به طور میانگین شش ساعت در روز میخوابد، اما به ندرت پیش میآید نوزادی خیلی زود تمام شب را بخوابد. در هر مورد، یک مطالعه انجام شده توسط دکتر توماس آندرس در سال ۱۹۷۹ نشان داد که بطور میانگین، بیست و هشت دقیقه طول می کشد تا یک نوزاددو ماهه به خواب رود. در حالی که این مقدار برای یک کودک ۹ ماهه شانزده دقیقه است. چهل و چهار درصد از دوماههها و هفتاد و هشت درصد از نه ماههها در سراسر شب می خوابند و یا بیدار میشوند سپس به طور مستقل دوباره به خواب میروند. درست مثل بچههای بزرگتر و افراد بزرگسال.

هدف درازمدت ما به عنوان والدین این است که به کودک خود آموزش دهیم تا دوباره خودش بتواند بخوابد حتی اگر در طول شب بیدار شده باشد. اگر چه بعضی از والدین مخالفند که به نوزادان کمک کنند تا الگوی خواب مطابق با بقیه افراد خانواده را بپذیرند، اما در حقیقت خستگی و کلافگی آنها باعث میشود راهی برای رفع این مشکلات شبانه بیابند. ولی اینک قصد داریم پیشنهاداتی برای کمک به نوزادتان ارائه دهیم تا عادات خواب شبانگاهی سالم را پرورش دهید.

برای خواب آماده شوید.

نیاز کودک به خواب، غذا و محرکها به همراه محیط کنترل شده بر عادت خواب او تأثیر میگذارد. مقدماتی فراهم کنید تا الگوهای سالم خوابیدن را تقویت کنید.

  • به کودک جایگاه و فضای خودش را بدهید. همانطور که پیشتر ذکر کردیم، نوزاد به فضایی نیاز دارد تا خودش را بشناسد. برای چند هفته یا حتی چند ماه اول، گهواره ای در اتاق والدین، بسیار خوب است اما بعد از آن او به فضای خودش نیاز دارد. یک تخت خواب ایمن، منزلی قابل اطمینان برای ماه هاست. حتی اگر باید آن را در یک آلاچیق یا در اتاق خواب خواهر یا برادرش قرار داد. سعی کنید تخت خواب بچه را با نردههای رنگی، پوششهای رنگارنگ، تزئینات و کمی اسباب بازی پارچهای به محیطی با نشاط و جذاب تبدیل کنید.
  • درجه حرارت هوا را کنترل کنید. همه ی والدین نگرانند مبادا کودکشان خیلی سرد و یا گرمش باشد. ولی به طور کلی، اگر شما میزان تقریبا برابر با کودک لباس پوشیده اید و احساس راحتی می کنید، مطمئن باشید او نیز راحت است. • لباس راحت تنش کنید. موقع خواب لباسی بر تنش کنید که ایمن (ضد حساسیت زا) و راحت باشد، مثل لباس شب نخی یا روی یک قنداق کاملا ضخیم.

عادات خواب سالم را پرورش دهید.

شما میتوانید به کودکتان کمک کنید تا با کنترل عوامل خاصی در محیط خود، عادات خواب سالم را بیاموزد.

  • به او کمک کنید تا تفاوت بین روز و شب را بفهمد. گاهی والدین زیاد در مورد بیدار شدن نوزادشان در ساعتهایی از روز ابراز نگرانی میکنند، اینکه مجبورند آرام راه بروند و به صورت در گوشی حرف بزنند. این کار توصیه نمیشود و ضرورتی هم ندارد، چون نوزاد در هر شرایطی میتواند بخوابد. زندگی عادی خودتان را بکنید. خانه یا اتاق کودک را تاریخ نکنید و نگران صداها نباشید. کودک خیلی زود به این کار عادت می کند و بین روز، تاریکی و شب حقیقی تمایز قایل میشود.
  • به او بیاموزید فقط به کمک خودش بخوابد. نگذارید کودکتان برای خوابیدن، در حالی که او را تکان میدهید این طرف و آن طرف راه میبرید، به پشت او میزنید و قدم میزنید به شما متکی شود. بار اول والدین این کار را دشوار مییابند ولی خیلی زود برای خودتان و کودک آسان میشود که شما برای خواباندن او از روشهای سنتی استفاده نکنید چون از بین بردن این عادتها در آینده دشوار خواهد بود. ما پیشنهاد میکنیم نوزادتان را بلند کنید، به او غذا بدهید جایش را عوض کنید، او را تکان دهید و بعد در پتویش بپیچید و سپس به پهلو یا روی شکم در تختخواب بگذارید (در موقعیت روی شکم یا پهلو، یک حوله پیچیده شده را به صورت تکیه به پشت کودک بگذارید. برای کودک تازه متولد شده خیلی ایمن است، چون بعد از شیر خوردن، بالا میآورد.) اگر کودکستان ترجیح میدهد سر و پشتش را مقابل نردههای تخت بگذارد این کار را بکنید (بعضی از کودکان با ایجاد تماس فیزیکی احساس امنیت بیشتری می کنند). در را باز بگذارید یا از یک دستگاه مخابراتی داخل خانه استفاده کنید تا مطمئن شوید او ایمن است.
  • فقط در طول روز با او بازی کنید. دوره های بیداری نوزاد تازه متولد شده به تدریج طولانی۔ تر میشود اگرچه به نظر میرسد تمام مدت خواب است، فقط در ساعات روز با او بازی کنید. شبها، با محبت ولی جدی رفتار کنید و هرگز نگویید الآن وقت بازی است. وقتی او بیدار شد به او غذا بدهید و جایش را عوض کنید و دوباره او را تا حد امکان زود به تختش بازگردانید تا بخوابد. تمام آنچه که باید انجام دهید این است که ساعات بیداری او را طوری قرار دهید که در طول ساعت روز باشد.
  • یک برنامه ی شبانه تنظیم کنید. به همان نسبت که کودک بزرگتر میشود، برنامه نیز باید با جزئیات کامل تری باشد. اکنون، تقریبأ در زمان مشابه ی مثل هر شب کودک را برای خواب بفرستید، ترجیحا با دیدن اولین علایم ۳ خواب و خستگی به جای اینکه بیش از حد خسته شود. در تخت بگذاریم از اسباب بازی و پتوهای مشابهی که هر شب برای او در تخت قرار میدهید و او با آنها آشناست و احساس راحتی می کند استفاده کنید.
  • یک وعده غذایی آخر شب به او بدهید. شب قبل از اینکه نوزادتان به خواب برود، بین ساعت ۱۰ شب و نیمه شب، به او غذا بدهید. زمان آن را انتخاب کنید و مطابق آن عمل کنید. حتی اگر یک یا دو ساعت قبل به اوغذا داده باشید با این کار، بنا به گفتهی متخصصان «به کودکستان کمک کنید تا در طول شب راحت بخوابد». نوعی غذا دادن مهم است که از آن، کودک میتواند تمام شب را آرام بخوابد. سعی کنید کاملا او را سیر کنید اگر به خواب رفت نگران نباشید که به طور مکرر او را بیدار کردهاید چون آنقدر خسته می۔ شود که تا آخر میخوابد. بعد از نیمه شب برای شیر دادن بیدارش نکنید (غیر از مواردی که مشکل پزشکی وجود دارد، هرگز برای شیر دادن بعد از نیمه شب کودک را بیدار نکنید) بلکه بگذارید خودش بیدار شود. شما میخواهید او را تشویق کنید تا در حد امکان در طول شب بخوابد.
  • در طول روز او را بیدار کنید. با این وجود، در طول روز ما توصیه می کنیم حداقل هر چهار ساعت کودک را بیدار کنید و به او شیر بدهید، حتی اگر در جدول تقاضا باشید. اگر از شیر خود به او میدهید و سر ساعت منزل نیستید، یک شیشه شیر از شیر خود داشته باشید. با این کار، کودک در حقیقت بیشترین مایحتاج غذایی خود را در طول روز دریافت میکند و هنگام شب به راحتی بطری شیر را رها میکند. اگر او را در روز بیدار کردید در شب بیشترین مدت خواب همزمان با خواب خود برایش فراهم می کنید).

به کودک آموزش دهید در طول شب بخوابد.

اگر والدین از توصیه های بالا استفاده کردند، نوزادانشان به طور طبیعی خیلی زود در طول شب شروع به خوابیدن میکند اگر کودک شما این کار را نمیکند، صبر کنید تا دو ماهه شود (یعنی وزنش ۴/۵ تا ۵ کیلو باشد) و به طور یکنواخت وزن او بالا رود. سپس شروع کنید به او بیاموزید چگونه سراسر شب بخوابد. اگر آماده نیستید یا مزاحمتهای شبانه برایتان اهمیتی ندارد، عالی است، مهم راحتی و اعتماد شما نسبت به آن چیزی است که انجام میدهید.

آخرین نکته: اگر شما و همسرتان با هم تمام شب را میخوابید، آسان تر خواهد بود که به کودکتان نیز این کار را یاد بدهید.

در اینجا مراحلی را ذکر می کنیم

  • آخر شب بین ساعت ۱۰ و ۱۲ همچنان به او شیر بدهید. این بسیار مهم است چون به عنوان یک اصل استفاده میشود و مطابق آن کودکتان تمام شب را میخوابد. .
  • زمان راحتی را برای شروع انتخاب کنید. شما میخواهید هفت روز هفته کودکتان احساس خوبی داشته باشد و شما بتوانید کمی بیشتر بخوابید. اگر میتوانید، آموزش را در آخر هفته انجام دهید و شاید طی دو شب به هدف خود برسید.
  • زمان بین شیر دادن آخر شب و اولین شیر نیمه شب را طولانیتر کنید. وقتی کودک بیدار شد و برای شیر گریه کرد، یکی از والدین باید پیش او برود (اگر مادر شیر خود را به او می۔ دهد، پدر برای این نقش بهتر است، چون او ارتباطی با شیر دادن ندارد)، در حالی که دیگری خواب است. عجله نکنید. در صورت نیاز کهنهی بچه را عوض کنید. با او صحبت کنید، برایش آواز بخوانید و سپس دوباره در قنداق بپیچید و بدون اینکه به او شیر بدهید، | به تختش بازگردانید. اگر او به محض پایین گذاشتن آرام گرفته، اهل خانه شما نیز آرام می گیرند. به بسترتان باز گردید. اگر او آرام نگرفت، سعی کنید بدون اینکه او را بلند کنید بخوابانید. آواز بخوانید، کمرش را بمالید، او را نوازش کنید یا تکان دهید. اگر خیلی خوش شانس باشید، ممکن است چهل و پنج دقیقه دیگر یا حتی بیشتر بخوابد. وقتی دوباره بیدار شد، بلندش کنید. در صورت لزوم به او آب بدهید. وقتی احساس کردید که دیگر نمیتواند صبر کند، به او شیر بدهید و دوباره به تختش بازگردانید. شما کارتان را خوب انجام داده اید. شب دوم، شیر آخر شب را تا ساعت یازده یا دوازده شب به تأخیر بیندازید. وقتی کودک در طول شب بیدار شد، تمام روشهای بالا را انجام دهید، برای مدتی بلندش کنید. بدون اینکه به او شیر بدهید او را به تختش بازگردانید. خیلی زود میفهمد اصلا ارزش ندارد از خواب بیدار شود فقط برای آب خوردن! اگر او دوباره بیدار شده و شما کهنهاش را عوض کرده باشید، نوازشش کرده باشید و برایش آواز خوانده باشید و مجبورید به او شیر بدهید اما اکنون احتمالا ساعت سه یا چهار صبح است و نوزاد شما به احتمال زیاد تا ساعت مشخصی از صبح به خواب خواهد رفت. اگر این روش مؤثر نبود چه؟ قبل از اینکه دوباره سعی کنید باید یک هفته دیگر صبر نمایید. از طرف دیگر شاید کودک شما، برایتان یک غافلگیری بزرگ داشته باشد و تا صبح آرام بخوابد. در این حین، عادات بیدار کردن او در طول شب را انجام ندهید.
  • آموزش را تقویت کنید. در چند شب آینده، روش مشابهی را در پیش بگیرید؛ با شیر دادن آخر شب، سپس فن بلند کردن و بازگرداندن به تخت و تأخیر شیر بعدی، فرزندتان یاد خواهد گرفت و شبهای شما طولانی تر خواهند شد.
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *