#


مراقبت از دندان های کودکان/ جلوگیری از خرابی دندان ها

دندان کودکان
23 آگوست 2017 بدون نظر 1085 بازدید

مراقبت از دندان های کودکان/ جلوگیری از خرابی دندان ها

No votes yet.
Please wait...

مراقبت از دندان های کودکان/ جلوگیری از خرابی دندان ها

از حدود سه سالگی کودک باید برنامه دقیقی برای مراقبت از دندانهای او در نظر بگیرید. با اینکه کودکان در این سن تمایل زیادی دارند که خودشان مسواک زدن دندانهایشان را انجام بدهند اما باید این کار تحت نظارت یک بزرگتر انجام شود. هر شش ماه یک بار باید کودک را به دندانپزشکی ببرید تا ریشه دندانهای او را کنترل نماید. جلسات شمارش دندانها به کودک امکان میدهد تا به محیط دندانپزشکی و رفتن به آنجا عادت کند.

بیشتر مردم امروزه از آسیب های دندانی ناشی از وجود قند در مواد غذایی اطلاع دارند. غذاهای شیرین دردهان اسید تولید می کنند و با برداشتن کلسیم از مینای دندان موجب آسیب به آن می شوند. وقتی مینای دندان دچار آسیب شد لایه زیری دندان بدون محافظ مانده و امکان فاسد شدن و ایجاد حفره در آن فراهم می شود. با اینکه پر کردن دندان می تواند این حفره ها را ترمیم کند اما دندانی که دچار فساد شده است به هر حال دندانی ضعیف است و در صورتی که میزان فساد دندان بالا باشد احتمالا دندانپزشک مجبور به خارج کردن دندان فاسد می شود و در نتیجه محل رویش دندان های ثانویه دچار اشکال می شود.

جلوگیری از فساد دندان و بروز حفره (کرم خوردگی)

نوزاد فقط همان غذایی را می خورد که والدین یا پرستار برای او فراهم می کنند. با بزرگتر شدن کودک و کسب استقلال بیشتر، او شروع به نشان دادن علائق خود میکند و سعی میکند از هر فرصتی برای انتخاب خوراکی خود استفاده کند و معمولا بیشتر تمایل به خوردن غذاهای شیرین دارد. به همین دلیل نمی توان از سنین خیلی پایین عادات غذایی صحیح را ایجاد کرد. مسئله مهم این است که میزان مصرف شیرینی جات را در کودک کنترل نمایید. بدن کودک نیازی به شیرینی یا شکلات ندارد و به آسانی می توانید. میوهجات مفید یا میان وعدههای ترش مزه را جایگزین آنها نمایید. به دوستان و خانواده خود بگویید که ترجیح می دهید آنها به فرزندتان شیرینیجات یا آب نبات ندهند.

به هر حال در زندگی واقعی کودک مقداری شیرینیجات مصرف میکند. شما می توانید با دادن شیرینی ها همراه با وعده های غذایی میزان آسیب به دندانهای کودک را کاهش دهید. بیشترین آسیب به دندان ها در اثر میان وعدههای شیرینی که بین وعده های غذایی مصرف می شوند ایجاد می شود. به هر حال اگر فرزندتان مقداری شیرینی خورد باید سعی کنید هر چه سریعتر بعد از مصرف آن، دندان های کودک را مسواک بزنید.

یکی از دلایل دیگر فساد دندان مصرف آب میوه های غیر رقیق شده است و حتی در کودکانی که شیرینی جات زیادی نمی خورند نیز موجب فساد دندان می شود. به همین دلیل همیشه باید آب میوه را به شکل رقیق شده با آب به کودک بدهید. بعد از مسواک زدن شبانه دندان ها خوردن یا آشامیدن هر چیزی جز آب می تواند مشکل ساز باشد. اسیدهای موجود در مواد غذایی در داخل دهان باقی مانده و امکان ادامه روند فساد دندان برای چند ساعت متوالی فراهم می شود. اگر کودک علاقه زیادی به مکیدن بطری در طول شب دارد قبل از خوابیدن بطری را به او بدهید و بعد آن را بردارید.

تغذیه مناسب برای سلامت دندان

توجه داشته باشید که یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت دهان و دندان کودک مصرف غذاهای مناسب ۳می باشد و با این روش می توانید بیشترین تأثیر را در حفاظت از دندان های او داشته باشید.

* هرگز داخل بطری کودک مایعات شیرین شده به او ندهید. در این صورت دندان های او به طور مداوم درون مایعی شیرین شناورمی شوند و ممکن است مشکلی به نام سندرم بطری در او به و جو – که تمام دندانهای کودک از سه سالگی فاسد می شوند.

* دادن خوراکی های شیرین بین وعدههای غذایی تعداد دفعاتی را که دندان ها در معرض اسیدهای مخرب قرار می گیرند افزایش می دهد به همین دلیل باید سعی کنید شیرینی ها را در پایان وعده غذایی اصلی به کودک بدهید.

* اگر به کودک شیرینی میدهید سعی کنید تافی های چسبناک به او ندهید زیرا این شیرینی ها برای با .مدت طولانیتری به دندان ها می چسبند

* دادن کمی پنیر بعد از خوردن وعده غذایی موجب می شود که بزاق دهان حالت قلیایی پیدا کند و در نتیجه فعالیت اسیدهای مضر برای دندان ها را خنثی میکند

* بهتر است به جای دادن یک پاکت آب نبات یک تکه کیک به کودک بدهید. خوردن کیک فقط چند دقیقه طول میکشد در حالی که کودک تمام بعد از ظهر را به خوردن آب نبات می گذراند.

* برای جلوگیری از فساد دندان کودک سعی کنید به عنوان جایزه میوه یا ماست بدون قند به او بدهید.

اولین پر کردن های دندان

اگر خوش شانس باشید فرزند شما در تمام طول دوران کودکی نیازی به درمان های دندان پزشکی نخواهد داشت. دندان پزشک در ملاقات های شش ماه یک بار به تمامی نشانه های فساد دندان توجه خواهد کرد و در صورتی که بد رنگی غیرطبیعی روی دندان کودک مشاهده شود یا در صورتی که کودک از ایران درد شکایت داشته باشد ممکن است جلسات ویزیت بیشتری ترتیب داده شود. در مورد فساد خفیف دندانهای شیری معمولا دندانپزشک تصمیم میگیرد هیج اقدامی انجام ندهد تا مانع از آزار بی مورد به یک شود. در صورتی که میزان فساد دندان کم باشد گاهی مینای دندان توانایی بازسازی دوباره خود را خواهد داشت .

دندانپزشکان اطفال معمولا روش هایی را برای کاستن ترس کودکان به کار می گیرند. استفاده از اسپری های بی حسی موضعی و سوزنهای تزریق کاملا ظریف اقدامات خوبی برای کاستن از درد روشهای درمانی می باشند.

حوادث ناگهانی مربوط به دندان ها

درمان های دندانپزشکی غیر از حفرههای دندانی قبل از پنج سالگی به ندرت مورد نیاز میباشند. آسیب به دندان حتی در صورتی که موجب لق شدن آن نشود می تواند به مردن عصب مربوطه منجر شود. در این صورت دندان بدرنگ می شود اما هیچ نشانه بیمارگونه دیگری در آن دیده نمی شود. در این صورت می توان دندان را تا زمان بیرون آمدن دندانهای دائمی دردهان نگاه داشت. اگر دندان شکسته باشد باید حتما با دندانپزشک مشورت کنید. اگر دندان شیری کودک به طور کلی کنده شود باید فورا کودک را به نزدیک ترین کلینیک دندانپزشکی برسانید. دندان را نیز همراه با خود داشته باشید. در برخی موارد دندان دوباره در فک جای داده می شود. این مسئله بستگی به سن کودک و موقعیت دندان افتاده دارد.

فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی است که تأثیرات مفید آن در کاهش فساد مد.ده امیانه است. این ماده به اغلب خمیر دندانها افزوده می شود. در بعضی مناطق این ماده به آب آشامیدنی اضافه می شود.

* فلوراید را می توان به شکل ریختن قطره یا قرصی نیز در داخل دهان قرار داد. دندانپزشکان مصرف . خمیر دندان های حاوی فلوراید را به بزرگسالان و کودکان توصیه می کنند. * بسیاری از دندانپزشکان معتقدند خمیر دندانهای حاوی فلوراید به تنهایی نمی توانند به اندازه کافی در جلوگیری از فساد دندان مؤثر باشند

* اگر آب آشامیدنی منطقه شما کمتر از ۰/۷ قسمت در یک میلیون فلوراید داشته باشد( این اطلاعات را می توانید از مسئولان آب شهری دریافت کنید) می توانید مکمل های فلوراید را به شکل قرص به او بدهید.

* همیشه قبل از دادن مکمل به کودک با دندانپزشک یا پزشک مشورت کنید و توصیه های آنان را به دقت انجام دهید.

– * مسئله مهم این است که باید از دادن فلوراید اضافی به کودک خودداری کنید. مصرف بیش از حد فلوراید میتواند به بیماری ای به نام فلوئورزیس منجر شود که در آن دندانهای دائمی که در حال رشد هستند لکه لکه و بدرنگ می شوند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *