#


فلج مغزی در کودکان/ درباره علل و انواع فلج مغزی بیشتر بدانیم

فلج مغزی در کودکان
27 ژوئن 2017 بدون نظر 1287 بازدید

فلج مغزی در کودکان/ درباره علل و انواع فلج مغزی بیشتر بدانیم

No votes yet.
Please wait...

فلج مغزی در کودکان/ درباره علل و انواع فلج مغزی بیشتر بدانیم

در بریتانیا از هر پانصد نوزاد متولد شده یکی مبتلا به فلج مغزی پیشرفته می باشد. این بیماری اختلالی است که دختران و پسران هر نژاد و گروه اجتماعی را درگیر می کند.

علل فلج مغزی

فلج مغزی در اثر وارد شدن آسیب به مغز ایجاد می شود. این آسیب معمولا قبل از زایمان، در حین تولد یا بلافاصله بعد از آن به مغز وارد می شود. عوامل چنین آسیبی ممکن است زایمان سخت یا نارس باشد و در اثر مشکلات تنفسی نوزاد ایجاد شود، خونریزی مغزی نوزاد که گاه در نوزادان نارس دیده می شود یا خونریزی در حفره های مغزی (خونریزی بین بطنی) که مجددا در نوزادان نارس بیشتر مشاهده می شود یا عفونتی مانند سرخجه یا سرخک آلمانی یا ویروس سیتومگال که مادر در هفته های اول بارداری به آن مبتلا شده است همگی می توانند نمونه هایی از عوامل ایجاد فلج مغزی باشند. گاهی بی هیچ دلیل روشنی مغز به شکلى ناهنجار تشکیل می شود و گاه حتی در صورت سلامت هر دوی والدین فرزندشان به یک اختلال ارثی مبتلا شده و دچار این بیماری می شود.

انواع فلج مغزی

اگر فرزند شما مبتلا به فلج مغزی باشد بخشی از مغز او عملکرد طبیعی نخواهد داشت. بخش مبتلا معمولا یکی از بخش های مغز است که کنترل ماهیچه ها و حرکات بدن را به عهده دارد. در این بیمارک پیام هایی که به طور طبیعی از مغز به بدن می رسد دچار اختلال می شود. بیماری برخی کودکان مبتلا به فلج مغزی اصلا قابل توجه نیست در حالی که برخی دیگر به شدت درگیر عوارض بیماری می شود. هرگز دو کودک دقیقا به یک شکل از این بیماری رنج نمی برند. سه نوع اصلی از انواع فلج مخزی شامل موارد زیر می باشد:

فلج مغزی در کودکان

فلج مغزی در کودکان

فلج مغزی قشری: در این شکل از بیماری بخش قشری مغز که لایه خارجی آن می باشد و کنترل تفکر، حرکت و احساس را به عهده دارد از بیماری متأثر می شود. این شکل از فلج مغزی اغلب موجب حرکت سخت و گاه پرشی در عضلات می شود. .

فلج مغزی غیرارادی: در این شکل از بیماری نرون های داخلی و پایه مغز که گروهی از سلول های واقع در بخش مرکزی مغز هستند مبتلا می شوند. سلول های مرکزی مغز در حرکات منظم و صحیح و برنامه ریزی شده نقش دارند، در نتیجه ناهنجاری در این بخش به حرکات کج و موجی شکل منجرمی شود.

فلج مغزی ناهماهنگی عضلات: در این شکل از فلج مغزی مخچه که در بخش پایه مغز قرار گرفته است مبتلا می شود. از آنجایی که مخچه مسئول حرکات ظریف و هماهنگ، حرکات بدن و تعادل می باشد این ناهنجاری می تواند موجب طرز راه رفتن ناهماهنگ و ناتوانی در راه رفتن شود.

چگونه می توانید به نوع بیماران کمک کنید

پیش بینی تأثیرات فلج مغزی به خصوص در نوزادان و کودکان خردسال کار چندان ساده ای نیست. . این بیماری با بزرگتر شدن کودک تشدید نمی شود هر چند که برخی مشکلات کودک قابل توجه تر شده و اهمیت مسائل مختلف برای کودک تغییر می کند. وقتی کودک خردسال است ممکن است تمرکز شما روی کمک به او برای نشستن باشد اما بعدا باید بیشتر روی مهارت های ارتباطی یا حرف زدن او تأکید کنید .

هیچ درمانی برای فلج مغزی وجود ندارد، اما اگر این کودکان را از سنین کم بلند کرده و در آغوش گرفته یا در وضعیت خوبی بنشانید و آنها را تشویق کنید بازی هایی انجام دهند که به طرز قرارگیری صحیح و کنترل ماهیچه در آنها کمک کند، می توانند خیلی چیزها یاد بگیرند و زندگی پربارتری داشته باشند. شکی نیست که شما باید با چنین کودکی به شدت کار کنید و لحظات سختی را بگذرانید که ممکن است احساس کنید تحمل همه این فشارها را ندارید. این احساسات کاملا طبیعی هستند و بیشتر والدین اغلب به مرور زمان به این شرایط عادت می کنند و احساس سختی کمتری خواهند داشت. در حقیقت بسیاری از والدین می گویند بزرگ کردن یک فرزند مبتلا به فلج مغزی کاری بسیار سخت اما رضایت بخش است.

کودکان مبتلا به فلج مغزی اغلب به شکل های مشخصی دراز کشیده یا می نشینند زیرا عضلات آنها گاه به شدت گرفته است و مفاصلشان نیز سالم نیستند. انجام فیزیوترابی به محض تشخیص فلج مغزی می تواند به کاهش خطرات این عوارض پیشرفته کمک کند.

* گاهی وقتی کودک را به پشت روی زمین دراز می کنید عضلات او بیشتر دچار گرفتگی می شوند به همین دلیل باید این کودکان را به پهلو یا رو به شکم بخوابانید و در صورت لزوم با قرار دادن یک کوسن مانع از چرخیدن او شوید. تغییر وضعیت کودک هر بیست دقیقه یک بار نیز فکر خوبی است.

آموزش به کودکان مبتلا به فلج مغزی

آموزش به کودکان مبتلا به فلج مغزی

* به کودک کمک کنید تا نحوه استفاده درست از دست هایش را از ابتدا بیاموزد. برای این کار اشیای مختلف با جنس و بافت گوناگون در اختیار او بگذارید و او را تشویق کنید اسباب بازیها و اشیای دیگر را دردست بگیرد. اسباب بازی هایی که کاملا محکم از بالای صندلی او آویزان شده باشند می توانند مفید باشند.

* با نشان دادن اشیایی که شکل های ساده دارند به کودک کمک کنید تا اشکال مختلف را یادبگیرد. او را تشویق کنید که آنها را به دست گرفته و بازی کند.

* کودک سه یا چهار ساله مبتلا به فلج مغزی ممکن است مانند کودکان سالم بخواهد در کار های روزمره منزل به شما کمک کند. درباره کاری که انجام می دهید با او صحبت کنید و اجازه بدهید شما را در حال انجام کار نگاه کند. اگر امکان دارد به او اجازه بدهید به شما کمک کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *